Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Wankel s dvanácti rotory je šílený. Dává 1 420 koní, velký je jako osmiválec
27.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) Mazda by vývoj motorů s rotačními písty ještě neměla vzdávat. Motivaci může hledat v Americe.
Pokud svojí pozornost obrátíme směrem k Zemi vycházejícího slunce, nenechá nám spát myšlenka na jakéhokoliv pokračovatele Mazd z řady RX, který by v útrobách přivezl motor s rotačními písty. Sama automobilka již několikrát zmínila, že takto vyzbrojená novinka dorazí, jen aby vzápětí své dřívější prohlášení dementovala. Musíme jí zřejmě dát trochu času na srovnání myšlenek.
Při čekání na nějakou další zprávu, která zatím nedorazila jsme tu měli závodní speciál 767B, který z Wankelu doloval velmi slibných 600 koní. V rámci dnešní zprávy se však dostáváme ještě do podstatně zajímavějších sfér a třebaže takový motor by do auta asi nikdo zcela duševně zdravý jen tak nenamontoval, rozhodně stojí za to si ho pořádně prohlédnout. Bavíme se o neuvěřitelném dúle Američana Tysona Garvina, který závodí na vysokovýkonném motorovém člunu a jen tak mimochodem - již dvakrát stanovil rekordní čas na cestě z New Yorku na Bermudy. Snad netřeba dodávat, že po vodě.
Zřejmě mu jeho dosavadní výkony stále nejsou dost dobré, a tak si pro účely dalšího posunutí hranic postavil v garáži dokonce dvanáctirotorový agregát se třemi bloky po čtyřech rotorech - tento motor má tedy dokonce třikrát více rotorů než najdeme v Mazdě 787B, která vyhrála Le Mans. Bloky jsou uspořádány ve tvaru písmena Y a jejich vzájemná sysnchronizace údajně probíhá pomocí sady ozubených kol. O nic méně šokující je výsledný objem, který dosahuje na 15,7 litru, avšak při relativně kompaktních rozměrech osmiválcového big-blocku z některých amerických svalovců.
Tou největší brutalitou je však nejvyšší výkon, který v současné době, kdy se ještě ladí nastavení motoru, dosahuje na 1 420 koní. Neméně zajímavý je pak i točivý moment 1 125 Nm. Přes všechen ten řev a zuřivost, která vyjadřuje z tohoto motoru už bez nutnosti nastartování, však „na koleni“ sestrojená jednotka běží naprosto hladce, tak hladce, že to nestačí ani na shození sklenice, jakou na něj postavili. Sám tvůrce se však kasá tím, že při bez použití turbodmychadel a závodního paliva jsou výkonové parametry motoru zatím jen třetinové... Raději se na tu bestii podívejte sami.
Dvanáctirotorový Wankel prochází v současnosti seřizováním vstřikování. Zatím nabízí „jen“ 1 420 koní, 1 125 Nm a brilantní kultivovanost, později nabídne ještě podstatně vyšší parametry. Do auta se zřejmě nepodívá
Startování a seřizování
Krátká verze zkouška na motorové brzdě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 10 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 4 minutami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 6 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 8 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 9 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva