Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Wankel s dvanácti rotory je šílený. Dává 1 420 koní, velký je jako osmiválec
27.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) Mazda by vývoj motorů s rotačními písty ještě neměla vzdávat. Motivaci může hledat v Americe.
Pokud svojí pozornost obrátíme směrem k Zemi vycházejícího slunce, nenechá nám spát myšlenka na jakéhokoliv pokračovatele Mazd z řady RX, který by v útrobách přivezl motor s rotačními písty. Sama automobilka již několikrát zmínila, že takto vyzbrojená novinka dorazí, jen aby vzápětí své dřívější prohlášení dementovala. Musíme jí zřejmě dát trochu času na srovnání myšlenek.
Při čekání na nějakou další zprávu, která zatím nedorazila jsme tu měli závodní speciál 767B, který z Wankelu doloval velmi slibných 600 koní. V rámci dnešní zprávy se však dostáváme ještě do podstatně zajímavějších sfér a třebaže takový motor by do auta asi nikdo zcela duševně zdravý jen tak nenamontoval, rozhodně stojí za to si ho pořádně prohlédnout. Bavíme se o neuvěřitelném dúle Američana Tysona Garvina, který závodí na vysokovýkonném motorovém člunu a jen tak mimochodem - již dvakrát stanovil rekordní čas na cestě z New Yorku na Bermudy. Snad netřeba dodávat, že po vodě.
Zřejmě mu jeho dosavadní výkony stále nejsou dost dobré, a tak si pro účely dalšího posunutí hranic postavil v garáži dokonce dvanáctirotorový agregát se třemi bloky po čtyřech rotorech - tento motor má tedy dokonce třikrát více rotorů než najdeme v Mazdě 787B, která vyhrála Le Mans. Bloky jsou uspořádány ve tvaru písmena Y a jejich vzájemná sysnchronizace údajně probíhá pomocí sady ozubených kol. O nic méně šokující je výsledný objem, který dosahuje na 15,7 litru, avšak při relativně kompaktních rozměrech osmiválcového big-blocku z některých amerických svalovců.
Tou největší brutalitou je však nejvyšší výkon, který v současné době, kdy se ještě ladí nastavení motoru, dosahuje na 1 420 koní. Neméně zajímavý je pak i točivý moment 1 125 Nm. Přes všechen ten řev a zuřivost, která vyjadřuje z tohoto motoru už bez nutnosti nastartování, však „na koleni“ sestrojená jednotka běží naprosto hladce, tak hladce, že to nestačí ani na shození sklenice, jakou na něj postavili. Sám tvůrce se však kasá tím, že při bez použití turbodmychadel a závodního paliva jsou výkonové parametry motoru zatím jen třetinové... Raději se na tu bestii podívejte sami.
Dvanáctirotorový Wankel prochází v současnosti seřizováním vstřikování. Zatím nabízí „jen“ 1 420 koní, 1 125 Nm a brilantní kultivovanost, později nabídne ještě podstatně vyšší parametry. Do auta se zřejmě nepodívá
Startování a seřizování
Krátká verze zkouška na motorové brzdě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 8 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 2 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 4 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 5 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 7 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch