Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Wankel Mazdy RX-9 dostane unikátní zapalování, vyřešit má spotřebu i emise
3.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová rotační jednotka se pochlubí speciálními technologiemi i „klasikou“ v podobě přímého vstřikování nebo systému start/stop. K mání bude jen jako kupé.
Vypadá to, že Mazda si celý letošní tokijský autosalon ukradla sama pro sebe. Prakticky o žádném jiném modelu či konceptu se totiž nemluví takovou měrou jako o studii RX-Vision, která se pod dlouhou přední kapotou chlubí rotačním motorem SkyActiv-R. Jak přitom již dříve uvedl globální šéf vývoje značky Kiyoshi Fujiwara, práci na této pohonné jednotce má na starosti skupinka inženýrů, pro které jde o srdeční záležitost. Pokud by prý navíc nebyla realizována, pak by nejspíše Mazda o tyto lidi přišla.
„Těchto 50 inženýrů chtělo vyvinout rotační motor, a také proto začali pracovat pro Mazdu,“ upřesňuje nyní svá předchozí slova Fujiwara. A dodává, že pokud by značka jejich projekt stopla, skutečně by se musela potýkat s jejich odchodem. To ale automobilka nechtěla dopustit, neboť jde o klíčové zaměstnance, pro které je celý projekt s velmi malým rozpočtem jen jakýmsi „vedlejšákem” ve srovnání s tím, co od nich Mazda žádá především. Takto nicméně na novém Wankelu pracovali neskutečných osm let od odhalení konceptu Taiki.
Toto futuristicky stylizované kupé se rovněž pyšnilo rotačním motorem, a sice s označením 16X. Nová pohonná jednotka je jeho přímou evolucí, pročež můžeme počítat s 1,6litrovým objemem. To je ale prakticky jediná informace, kterou Mazda dala do placu. Vše ostatní jsou pouze střípky dohadů, ze kterých můžeme poskládat dohromady spíše jen rám obrazu než veškerý celek. Nicméně i tak jde o zajímavá fakta, která se sluší probrat.
Začneme zmínkou o stále přísnějších emisních limitech, se kterými si rotační motory zrovna netykají. Jedním z důvodů je usazení svíček mimo spalovací komoru, které vede ke zvýšené spotřebě. Zmiňovaní inženýři Mazdy proto přišli se zcela novým systémem zapalování, jenž tento nešvar dokáže potlačit. Nejde ovšem o homogenní plnění spalovací komory HCCI, jak bylo naznačováno dříve, ale o zcela unikátní systém určený pouze Wankelům.
Mimo to se nová pohonná jednotka dočká přímého vstřikování paliva a nejspíše také systému start/stop. Dále pak Fujiwara zmiňuje, že pozměněn může být trochoidní tvar rotorů a celý motor může dostat do vínku speciální materiály. Dále ve hře je pak samozřejmě přeplňování či hybridizace, po obou těchto „pomocných rukou“ chce ale šéf vývoje sáhnout až ve chvíli, kdy již bude na světě standardní verze agregátu.
Před padesátkou inženýrů tedy ještě leží dlouhá cesta, nicméně ta jistě bude o poznání kratší než úsek, který již mají za sebou. Kdy ovšem bude produkční Mazda s Wankelem a pravděpodobným označením RX-9 odhalena, to je zatím ve hvězdách. Jako logický i reálný se nám zdá rok 2020, kdy se japonská automobilka dočká stého výročí a zároveň v Tokiu odstartuje letní olympiáda.
Poněkud předčasně nyní vypadá rok 2017, kdy padesáté výročí oslaví samotný rotační motor. Na druhou stranu, Mazda v ten moment může ukázat pouze předprodukční prototyp a mezi jeho odhalením a příchodem do prodeje nadále ladit finální provedení. To na sebe nejspíše vezme podobu kupé, ačkoliv od věci by nebyl ani Roadster, jehož neoficiální ilustraci si můžeme prohlédnout. S ohledem na odklon zákazníků od této karosářské varianty s ním ale opravdu nepočítáme.

Také jako roadster vypadá Mazda RX-9 působivě...
...do výroby ale nejspíše dorazí pouze jako kupé
Zdroj: Motoring, Ilustrace: X-Tomi Design
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
včeraBMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025
Nejčtenější články
Prodeje Fordu v Evropě se propadly na historicky nejnižší hodnoty, bezvýznamnými se zdají už i z pohledu Škody
22.1.2025Firma předělávající Porsche 911 na elektrický pohon zkrachovala, nic jiného se ani nedalo čekat
22.1.2025Data z celé Evropy potvrzují loňský propad prodejů všech aut do zásuvky, skoro 9 z 10 nových vozů má znovu spalovací motor
22.1.2025VW své továrny v Německu stejně zavře a odbory to zjevně ví, zájem Číňanů o ně předem vítají
22.1.2025Kdo ještě „valí v naftě, když lůza čeká u nabíječek”? V přeregulovaných zemích je to i policie, ukazují data
22.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva