VW testuje karbonová kola, dostane je do rukou lidu?

Velmi lehká, ale velmi pevná kola z karbonu jsou stále novinkou, která ještě není standardem ani ve světě supersportů. A možná už míří níže.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

VW testuje karbonová kola, dostane je do rukou lidu?

20.6.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek

VW testuje karbonová kola, dostane je do rukou lidu?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Velmi lehká, ale velmi pevná kola z karbonu jsou stále novinkou, která ještě není standardem ani ve světě supersportů. A možná už míří níže.

O koncernu Volkswagen si můžete myslet leccos, zejména pak o jeho „lidovosti”, jisté úspěchy mu ale ani v tomto směru upřít nelze. A ne, nemluvíme o původním Brouku, mluvíme o současnosti - dnešní auta koncernu nejsou levná a lidová ani když se jmenují Škoda nebo Seat, natož pak Volkswagen, přesto se najdou věci, které VW dokáže činit lidovějšími.

Podívejte se na takovou Octavii RS, Seat Leon Cupra nebo VW Golf R. To jsou auta v cenovém rozpětí mezi 600 tisíci a 1 milionem Kč, která nabízejí v prvním případě velmi rychlý rodinný vůz, v druhém extrémně rychlý hot hatch a ve třetím jeden z nejrychlejších kompaktů vůbec. Ten se snadno vyrovná Ferrari z předminulé dekády a přitom stojí zlomek jejich ceny. Tohle je jistá forma zlidovění kdysi nedostupných met a bude to platit ještě víte, až VW vyrukuje se sériovým Golfem R400.

Podobně velké firmy mají zkrátka moc nad tím, co učinit bezprecedentně dostupným pramenící už z dostupných úspor z rozsahu produkce. A nyní to vypadá, že by právě VW mohl poslat lidu další technické řešení, které se ještě nedávno zdálo být snem i pro zámožné majitele výjimečných aut - karbonové kolo.

Teprve před třemi léty šlo první ryze takové do prodeje a dnes jej vídáme třeba na extrémních sporťácích od Koenigseggu. Že tomu tak nebude věčně, naznačily už zkazky BMW, které chce taková kola vyrábět též a snížit s jejich pomocí neodpruženou hmotnost svých aut až o 35 procent. VW evidentně míří stejným směrem, akorát ne sám.

Firmy ThyssenKrupp Carbon Components a Maxion Wheels oznámily, že vyvíjejí nové hybridní kolo používající zejména karbon (nejde tedy o ryze karbonový produkt jako u Carbon Revolution CR9), které má být oproti současným kovaným hliníkovým diskům lehčí dokonce o 40 procent. To je samo o sobě zajímavé, tisková informace obou společností ale hovoří také o tom, že Volkswagen již jejich kola testuje na blíže neupřesněném voze a že cílem je dodávat taková kola ve velkém právě podobným výrobcům.

Pochopitelně, VW je velká firma a kola může testovat také na Lamborghini Huracán. Také ale může jít o něco podstatně dostupnějšího, co by vstup do světa karbonových kol otevřelo podstatně většímu množství zákazníků. Stane se to? Uvidíme, byla to každopádně velká věc - v odlehčení kol stále tkví velký prostor pro vylepšení dynamiky i jízdního komfortu bez podstatných zásahů do zbytku konstrukce vozu.


VW testuje karbonová kola, dostane je do rukou lidu? - 1 - Karbonove kolo CR9 03VW testuje karbonová kola, dostane je do rukou lidu? - 2 - Karbonove kolo CR9 04VW testuje karbonová kola, dostane je do rukou lidu? - 3 - Karbonove kolo CR9 05VW testuje karbonová kola, dostane je do rukou lidu? - 4 - Karbonove kolo CR9 06VW testuje karbonová kola, dostane je do rukou lidu? - 5 - Karbonove kolo CR9 07VW testuje karbonová kola, dostane je do rukou lidu? - 6 - Karbonove kolo CR9 08VW testuje karbonová kola, dostane je do rukou lidu? - 7 - Karbonove kolo CR9 09
První čistě karbonové kolo CR9 od Carbon Revolution šlo do prodeje teprve před 3 léty. Ta hybridní by se nyní mohla snést blíže „lidovým vrstvám”

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.