VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo

Elektrické přeplňování a vysokotlaké vstřikování dál zvýší výkon a efektivitu nejsilnějšího 2,0 TDI. Finesou se stane i DSG s deseti stupni.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo

11.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Elektrické přeplňování a vysokotlaké vstřikování dál zvýší výkon a efektivitu nejsilnějšího 2,0 TDI. Finesou se stane i DSG s deseti stupni.

Je tomu přesně rok a půl, co si Volkswagen zamanul, že by chtěl vyrábět naftový čtyřválec o výkonu 136 koní na litr. Tehdy jsme to prohlásili za ne zrovna skromný plán, ale později se to i s ohledem na naftové dvoulitrové bi-turbo již otestované v novém Passatu nezdálo být jen snem, který zmizí jako pára nad hrncem. Teď už je to ryzí realita - chystanou techniku Němci přibližují prostřednictvím technické prezentace konané v jejich wolfsburském ústředí.

Očekává se, že nová pohonná jednotka bude hrát zásadní roli v plánu vyhovět ambiciózním regulacím EU spojených s neustálým snižováním limitů emisních norem, které do roku 2020 počítají s průměrem 95 gramů CO2 na ujetý kilometr za každou automobilku. Předně je dobré říci, že VW na to hodlá odpovědět mimo jiné motorem vycházejícím ze současného turbodieselového agregátu z řady EA 288, kterým je protkána celá jeho nabídka.

Uvádí se však, že oproti stávajícímu vrcholu z Passatu, kde dvoulitr s dvojicí turbodmychadel disponuje výkonem 240 koní a zároveň normovanou spotřebou 5,3 l/100 km, má být připravovaná jednotka o 14 procent silnější a o podobnou sumu úspornější. V řeči konkrétních čísel si tak můžeme představit 272koňové čtyřválcové TDI se spotřebou kolem 4,6 l, které bude schopné v portfoliu s klidem zastoupit třílitrové šestiválce.

Lidé z vývoje přitom hovoří o dvoustupňovém elektricky ovládaném turbodmychadlu a piezoelektrickém ventilu vystřikovacího systému common-rail pracujícím s tlakem až 2 500 barů, k tomu si prý ještě máme připočítat nově navržené variabilní časování ventilů a pak dostaneme přibližný výsledek. Ten má kromě avizovaných 136 koní na litr objemu také o deset koní více než optimalizované 3,0 TDI u faceliftovaného Touaregu.

Otazníkem nadále tedy zůstane jen točivý moment, který automobilka neuvádí, avšak s ohledem na četná prohlášení můžeme s klidem tipovat podobných 500 Nm, jako v dosud nejsilnějším TDI. Nový nafťák by měl být určen primárně k pohonu větších modelů, přičemž jednou z pravděpodobných premiantů se stane produkční verze konceptu CrossBlue, který přiveze motory uložené napříč.

Kromě nového turbodieselu se hovoří už poměrně hlasitě také o nové desetistupňové převodovce po vzoru Hyundai a Ford, která by měla jít do výroby v roce 2016, a to opět s dvojicí spojek, jaké VW prodává pod zkratkou DSG. Nová skříň bude rozvíjet stávající šestistupňové DSG s mokrými spojkami a hodlá se zasluhovat o další snižování spotřeby paliva napříč celou nabídkou koncernu VW Group.

Zatím se hovoří o převodovce DQ 511, jenž bude navržena tak, aby se byla s to vypořádat s točivým momentem až 550 Nm, což naznačuje o jejím budoucím párování s celou řadou motorů - včetně výše zmíněného turbo-elektrického „té-dé-íčka“. Mezi zajímavé funkce bude patřit funkce „plachtění“ (coasting), která však na rozdíl od stávajících řešení nebude jen vyřazovat na neutrál, ale souběžně přitom zcela vypínat motor, aby maximálně šetřila každou kapku paliva, načež při šlápnutí na plyn ho zase rychle nahodí. Pro zvýšení efektivity bude ale také přizpůsoben nově navrhovaný systém rekuperace brzdné energie, který se postará o menší ztráty než v současnosti používaná řešení.


VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo - 1 - VW 4valec nafta 272 PS 2014 01
Nejsilnější verze 2,0 TDI dostane 272 koní a maximální točivý moment blízký třílitrovému naftovému šestiválci, svůj díl na tom ponese i elektrické přeplňování

VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo - 2 - Test VW Passat B8 2008 exterier 05VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo - 3 - Test VW Passat B8 2008 exterier 13VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo - 4 - Test VW Passat B8 2008 exterier 15VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo - 5 - Test VW Passat B8 2008 exterier 14VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo - 6 - Test VW Passat B8 2008 exterier 20VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo - 7 - Test VW Passat B8 2008 exterier 19VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo - 8 - Test VW Passat B8 2008 exterier 41VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo - 9 - Test VW Passat B8 2008 exterier 46VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo - 10 - Test VW Passat B8 2008 exterier 37VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo - 11 - Test VW Passat B8 2008 exterier 47VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo - 12 - Test VW Passat B8 2008 exterier 48VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo - 13 - Test VW Passat B8 2008 exterier 49VW odhalil 2,0 TDI s 272 koňmi, má elektrické turbo - 14 - Test VW Passat B8 2008 exterier 50
Dnes je vrcholem 240koňová verze v novém Passatu B8. Písmenka v označení TDI už má všechna červená, jakpak asi bude odlišena ještě silnější varianta...

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše