Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Vstřikování vody z BMW M4 GTS se dostane i do běžných, vyvinul ho totiž Bosch
1.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Vstřikování vody do válců vyvinula s BMW firma Bosch. Právě touto cestou zamíří i do masových aut, spotřebu prý sníží o 13 %.
Systém vstřikování vody do motoru je v současnosti používaný v jediném sériově vyráběném autě, v BMW M4 GTS. Do budoucna se má ale dostat do dalších vozů, a to nejen značky BMW. Prozradila to Fabiana Piazza, globální produktová manažerka firmy Bosch, neboť právě ta za vývojem tohoto řešení pro M4 GTS stojí a zjevně není omezena jeho použitím jen pro něj.
Systém funguje tak, že do sání, těsně před sací ventil, vstříkne trochu jemné vodní mlhy. Ta je nasáta do spalovací komory a sníží teplotu směsi. To znamená možnost dřívějšího zapálení a/nebo vyššího kompresního poměru bez rizika detonačního hoření. S tím jde ruku v ruce vyšší výkon motoru. Tedy, alespoň u BMW M4 GTS je vstřikování vody kvůli výkonu; přidává prý 5 %.
Hlavní cíl této technologie v civilních autech ale má podle Bosche být snížení spotřeby paliva a emisí, která má dodatečné investice do něj ospravedlnit. Spotřeba se má snížit o 13 %, a to v měřicím cyklu WLTP, nikoliv v cyklu NEDC, který má velké mezery. Podle Piazzy je zlepšení, které vstřikování vody přináší, cítit v supermini i v supersportu.
„Systém funguje nejlépe ve vozech s litrovým výkonem větším než 108 koní,” pokračuje Piazza a v podstatě tak odkazuje vstřikování vody na přeplňované motory. Vstřikování vody, které bude Bosch nabízet automobilkám, bude systému v BMW M4 GTS velmi podobné. „Je celkem normální mít pilotního zákazníka, který pomáhá s vývojem. Nyní, když půjde systém na trh, jeho cena se bude snižovat s nárůstem objemu výroby,” komentuje Martin Frohnmaier, vedoucí projektu vstřikování vody u Bosche.
Vody bude vstřikováno jen velmi malé množství, takže není potřeba velké nádrže. BMW M4 GTS má pětilitrovou a zhruba takový objem se dá očekávat i u ostatních aut, samozřejmě podle toho, kam a jak půjde nádrž umístit. Pět litrů vody má stačit na asi 3 000 km normální jízdy; v neděli brzy ráno na oblíbené okresce jí spotřebujete mnohem víc, pochopitelně.
Podle dosavadních zkušeností je voda při jízdě naplno na okruhu spotřebovávána stejně rychle jako benzín. Stejně rychle tedy ubývá její podíl z nádrže, ne že by byla spotřebovávána v desítkách litrů na 100 km jízdy, i tak může zmizet celkem rychle, během 200 km ostré jízdy. Elektronika samozřejmě ví, co dělat, když voda dojde - omezí výkon, nejspíš snížením tlaku turba.
Bosch pracuje na systému vyhřívání nádrže a vedení s vodou pro chladnější podnebí; jednoho by napadlo prostě nalít do nádržky vodu smíchanou s nějakým alkoholem, ale je tu otázka, co by to udělalo ve spalovací komoře. Zatím není jasné, jestli bude systém mít vlastní elektrické vyhřívání, nebo bude využívat teplo z motoru. Obsah každopádně nesmí zamrznout nejen aby se dal používat, ale zejména aby led neroztrhal komponenty systému.
Takové vstřikovače totiž rozhodně nebudou zadarmo. Těmito dvěma fakty, totiž problému s teplotami pod bodem mrazu a cenou systému, se dostáváme k nevýhodám. Cenu auta pro zákazníka tato novinka nepochybně zvedne, otázkou bude, jak moc. Také je to další věc, kterou je potřeba na autě udržovat, i když zrovna zde té údržby asi nebude příliš.
„Jsme v kontaktu s velkými automobilkami už nyní, ale nemůžeme zatím říct, se kterými,” uvedl dále Frohnmaier. „Můžeme ale prozradit, že očekáváme tento systém v masově vyráběných automobilech od roku 2019,” pokračoval. My můžeme trochu spekulovat a odhadnout, že k prvním autům se vstřikováním vody budou patřit civilní BMW, když se tato značka podílela na vývoji, ale to tak být může a nemusí...
Systém vstříkne vodu před sací ventil, ukazuje ilustrace od Bosche
BMW M4 GTS ukazuje, že vstřikování vody může fungovat
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejčtenější články
- BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025 - Jediný žijící Ferrariho syn a dědic si specifikoval další auto tak, jak pochopí jen znalí, svého otce připomíná stále víc
2.1.2025 - Prodeje drahých elektrických aut dál mohutně kolabují. Bohatí lidé o ně nemají zájem ani v Číně, ztrátové značky končí
3.1.2025 - VW bude muset přežít rok 2025 téměř bez jediného nového modelu, jen v Evropě může přijít až o statisíce prodejů
3.1.2025 - Technici Bugatti odhalili, jak moc se nový Tourbillon liší od Chironu. Prakticky všechno je jinak, byl to pro ně dar i prokletí
3.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva