Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo VEA i-ART: nové motory a převodovka jako umíráček pětiválců
9.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Toto je začátek konce pěti a šestiválcových motorů Volvo. Severská značka ještě letos rozjede jejich náhradu novou generací pohonných jednotek VEA.
Švédsko-čínské Volvo už předloni na podzim horlivě hlásilo, že má v úmyslu ze své nabídky - v rámci snižování papírové i skutečné spotřeby - kompletně odstranit motory s více než čtyřmi válci. Letos na podzim začne své předsevzetí skutečně plnit novou generací motorů VEA (Volvo Engine Architecture).
Základních technologických pilířů těchto pohonných jednotek bude jistě více, Volvo však považuje za jeden z nejdůležitějších konstrukčních prvků vylepšený systém přímého vstřikování common-rail pro vznětové agregáty, který dostal dokonce i své vlastní označení i-ART.
Pokud máte rádi technickou rozborku a čekáte kompletní výčet změn, patrně budete zklamáni. Volvo pouze uvedlo, že na rozdíl od jiných řešení tohoto typu vstřikování se společným rozvodným potrubím vysokotlaké větve palivového systému místo jednoho tlakového snímače použilo tlakové senzory zvlášť pro každý vstřikovač. „Každý injektor má ve své horní části vlastní miniaturní řídicí jednotku monitorující tlaky a pomocí této informace motor upravuje časy a velikost dávek vstřiku,“ píše se v tiskové zprávě.
Zní to možná poněkud triviálně, podstatné ale je, že palivová soustava i díky dalším úpravám bude schopna pracovat s tlakem až 2 500 barů a Volvo si proto od svého řešení slibuje další snížení spotřeby i emisí. Ze stejných důvodů začne automobilka navíc kombinovat motory VEA s novou osmistupňovou automatickou převodovkou. „Nové pohonné jednotky vylepší uspokojení z jízdy díky své agilitě, kultivovanosti a odezvě a o to samé se rovněž postará nový, hladce řadicí automat,“ prohlásil Derek Crabb, viceprezident automobilky Volvo odpovědný za divizi vývoje motorů.
Výroba agregátů série VEA bude probíhat ve vlastní režii firmy, konkrétně v továrně ve švédském Skövde. S nasazením do prozatím nespecifikovaných modelů pak zákazníci můžou počítat ještě před koncem letošního roku.




Už i Volvo nově říká, že se „vidlicové osmiválce v osobních automobilech mění na dinosaury“, což asi nepřekvapí, vzhledem k tomu, že je ve své historii mělo pouze dva a z toho se jeden montoval do užitkových vozů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 6 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
před 2 hodinamiMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 3 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 5 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 6 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva