Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo SPA: nová platforma navýší bezpečnost, kilogramy nahoru nepoletí
12.12.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Novou platformu švédské značky nedefinuje pouze vysokopevnostní ocel, ale také nové elektronické systémy či komunikace s okolím.
Již v několika letošních článcích, jež se týkaly skandinávské automobilky, jsme naznačili, že mnoho nových modelů Volvo tento rok komunikovat nebude. Naposledy to byl superfacelift určený pro Ženevu, poté však Švédové začali pomalu kopírovat některé neúspěšné týmy Formule 1. Jakékoliv novinky se totiž začaly týkat budoucnosti, především pak dvou konkrétních let. Tím prvním je rok 2014, tím druhým pak rok 2020, přičemž oba mají velkou spojitost.
Druhým zmíněným datem by měla být ukončena éra, kdy v souvislosti s provozem modelů Volvo docházelo (případně pak dochází) ke smrtelným či závažným poraněním. K tomu mají ve Skandinávii nakročeno již nyní, neboť podle nejnovějších statistik utrpí nějaké zranění ve Volvu o 60 procent méně lidí než v případě průměrného automobilu provozovaného ve Švédsku. To je přitom považováno za jednu ze zemí s nejnižší nehodovostí.
První zmiňovaný rok by pak daná procenta měl navyšovat, či respektive umenšovat počet zraněných lidí až k naprosté nule. A to kvůli příchodu nové modulární platformy SPA (Scalable Product Architecture), která bude představena společně s druhou generací Volva XC90. Její příchod je naplánován právě na konec příštího roku, přičemž o technologiích jsme již hovořili, o samotné platformě však padlo jen pár slov. Tak to dnes pojďme napravit.
Tou asi nejzásadnější změnou oproti stávajícím konstrukcím je podíl za tepla formované oceli. Ta je totiž u takové první generace XC90 využívána pouze v sedmi procentech, zatímco nástupce tento podíl navýší na 40 %. Podle Jana Ivarssona, bezpečnostního experta značky, tím dojde k navýšení bezpečnosti, hmotnost vozu však nevyletí nahoru - naopak se očekává, že spíše poklesne.
Pouze ocelí však ve Švédsku živi nejsou. Upraveny proto byly i elektrické rozvody, které lze nově rozčlenit do čtyř skupin - dynamiky, bezpečnosti, karoserie a zábavy. Každá je přitom separována od té druhé, díky čemuž mohou ve Volvu provádět evoluční změny bez ohledu na činnost dalšího oddělení. O své se zde starají mikroprocesory, senzory a kamery.
Finálním prvkem, který představuje novou architekturu, je pak zaměření na řidiče. Ten má být v centru dění, přičemž výše zmíněné senzory a kamery hlídají prostor všude okolo něj. Pokud tedy nově detekují třeba riziko nehody zezadu, dojde k přitažení bezpečnostních pásů posádky ještě předtím, než k nárazu vůbec dojde. Souběžně s tím jsou pak aktivovány i příslušné airbagy.
O systému detekujícím zvěř či nočním vidění jsme již hovořili dříve, což platí rovněž o nové generaci adaptivního tempomatu. I ty jsou součástí nové architektury, tak jako komunikační rozhrání Car2Car a Car2Infrastructure, díky nimž bude vůz působit jako částečný autopilot. Dokáže totiž zařídit „zelenou vlnu“ na semaforech či najít volná parkovací místa.
Vše samozřejmě bude záviset také na spolupráci dalších složek, mezi něž patří třeba státní kontrola dopravy. Za současného stavu si totiž nedokážeme představit, že byste hned na počátku roku 2015 přijeli s novým Volvem XC90 na křižovatku, kde by těsně před vámi blikla zelená. O pět let později by ale již tato „utopie“ mohla být reálná.




Nová modulární architektura SPA zvýší podíl za horka formované oceli. Zároveň umožní také individuální evoluci elektrických asistenů, jež budou monitorovat celé vaše okolí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před hodinouElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Dokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 17 minutamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před hodinouNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 3 hodinamiTroufnete si? Nejlevnější moderní Lamborghini v prodeji stojí míň než dražší Škody, a to ani moc nejezdilo
před 4 hodinamiDosud neúspěšné Subaru se dočkalo o mnoho lákavější nové verze, brzdí ji ale stále stejný problém
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva