Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo High Performance Drive-E: trojité přeplňování znamená 450 k, 225 k na litr
7.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Švédové představili koncept pohonné jednotky, která disponuje elektricky řízeným turbo-kompresorem. Díky tomu ze dvou litrů vydolovali 450 koní.
Skandinávská automobilka se v poslední době veze na vlně úspěchu. Kromě toho, že představila nové Volvo XC90, pustila do světa také první limitovanou edici 1 927 exemplářů. Ty byly vyprodány za pouhých 47 hodin, kromě toho však Švédové navýšili také celkové prodeje za prvních osm měsíců letošního roku, a to o 12,9 procenta v Evropě a o 36,9 procenta v Číně. Souběžně s tím sice mohou evidovat 10,9procentní pokles registrací v USA, celkově však mají co do činění s 9,2procentním globálním růstem.
Vedení značky dodává, že jedním z hlavních pilířů tohoto úspěchu je nová rodina agregátů Drive-E. Ta byla představena v loňském roce, přičemž z nabídky Volva postupně vytlačí pěti- i šestiválce. Stavět přitom bude pouze na čtyřech válcích a dvoulitrovém objemu, což na první pohled není mnoho. S novou koncepční pohonnou jednotkou však Volvo dokazuje, že „i s malým Kašpárkem se dá hrát velké divadlo“.
Dvoulitrový čtyřválec totiž dostal unikátní systém trojitého přeplňování, kdy kromě dvou klasických turbodmychadel najdeme pod kapotou také elektricky řízený turbo-kompresor. Ten přitom stlačeným vzduchem nezásobuje samotný agregát, nýbrž roztáčí ona dvě turba ve chvílích, kdy motor pracuje v nízkých otáčkách. Pod pravou nohou tak máte neustále k dispozici dostatek výkonu, a to navíc bez jakékoliv prodlevy.
Tomuto systému musela být uzpůsobena i palivová pumpa, která nyní pracuje při neobvykle vysokém tlaku 250 barů. Divit bychom se proto neměli výkonu 450 koní, jenž pohonná jednotka může posílat na přední nebo všechna čtyři kola. Její nízká hmotnost a kompaktní rozměry pak navíc přispívají ke snížení těžiště a rozložení kilogramů mezi obě nápravy, což prospívá ovladatelnosti.
Volvo tak naznačuje, že downsizing nemusí být vždy cestou do záhuby, i když s ohledem na litrový výkon 225 koní a především komplexnost motoru jsme zvědavi na jeho spolehlivost. Tu nám ale již ukáže čas, i když prozatím není jisté, kdy nová verze agregátu zamíří do prodeje. Jelikož ji ovšem značka bere jako důležitou součást vývoje, dočkat bychom se jí měli v každém případě a s ní snad i zase nějakého toho výkonného Volva...
V názvu nové pohonné jednotky, jež produkuje 450 koní, zatím figuruje slovo koncept. Aktuálně tedy není jisté, kdy agregát zamíří do prodeje
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025 - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Shakedown Test - 2. den převzala žezlo Yamaha včera 12:06
- HRC Honda: Místo Repsolu Castrol včera 10:45
- Shakedown Test - 2. den průběžně včera 09:59
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 31.1.2025
- News z EWC Endurance 31.1.2025
Nejčtenější články
- Jediná Čechy ve velkém odmítaná Škoda je k mání skoro nejetá ve verzi, kterou nechce už skoro nikdo
3.1.2025 - Budoucnost je elektrická. Akorát teď všechny prodeje elektrických VW v USA překonává Golf GTI
4.1.2025 - Mercedes po fiasku čtyřválců skutečně vrací menším AMG motory V8, jejich zvuk vás ale rozpláče
4.1.2025 - Dva roky stará Tesla Model 3 za 437 tisíc Kč, roční za 553 tisíc. Výprodej nechtěných elektromobilů Hertzu pokračuje ve velkém stylu
4.1.2025 - I drahá Škoda Kodiaq je obětí typických „šidítek” moderních aut, všem dává na odiv, za co jste si nepřiplatili
4.1.2025
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 22:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 19:44 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus