Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo High Performance Drive-E: trojité přeplňování znamená 450 k, 225 k na litr
7.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Švédové představili koncept pohonné jednotky, která disponuje elektricky řízeným turbo-kompresorem. Díky tomu ze dvou litrů vydolovali 450 koní.
Skandinávská automobilka se v poslední době veze na vlně úspěchu. Kromě toho, že představila nové Volvo XC90, pustila do světa také první limitovanou edici 1 927 exemplářů. Ty byly vyprodány za pouhých 47 hodin, kromě toho však Švédové navýšili také celkové prodeje za prvních osm měsíců letošního roku, a to o 12,9 procenta v Evropě a o 36,9 procenta v Číně. Souběžně s tím sice mohou evidovat 10,9procentní pokles registrací v USA, celkově však mají co do činění s 9,2procentním globálním růstem.
Vedení značky dodává, že jedním z hlavních pilířů tohoto úspěchu je nová rodina agregátů Drive-E. Ta byla představena v loňském roce, přičemž z nabídky Volva postupně vytlačí pěti- i šestiválce. Stavět přitom bude pouze na čtyřech válcích a dvoulitrovém objemu, což na první pohled není mnoho. S novou koncepční pohonnou jednotkou však Volvo dokazuje, že „i s malým Kašpárkem se dá hrát velké divadlo“.
Dvoulitrový čtyřválec totiž dostal unikátní systém trojitého přeplňování, kdy kromě dvou klasických turbodmychadel najdeme pod kapotou také elektricky řízený turbo-kompresor. Ten přitom stlačeným vzduchem nezásobuje samotný agregát, nýbrž roztáčí ona dvě turba ve chvílích, kdy motor pracuje v nízkých otáčkách. Pod pravou nohou tak máte neustále k dispozici dostatek výkonu, a to navíc bez jakékoliv prodlevy.
Tomuto systému musela být uzpůsobena i palivová pumpa, která nyní pracuje při neobvykle vysokém tlaku 250 barů. Divit bychom se proto neměli výkonu 450 koní, jenž pohonná jednotka může posílat na přední nebo všechna čtyři kola. Její nízká hmotnost a kompaktní rozměry pak navíc přispívají ke snížení těžiště a rozložení kilogramů mezi obě nápravy, což prospívá ovladatelnosti.
Volvo tak naznačuje, že downsizing nemusí být vždy cestou do záhuby, i když s ohledem na litrový výkon 225 koní a především komplexnost motoru jsme zvědavi na jeho spolehlivost. Tu nám ale již ukáže čas, i když prozatím není jisté, kdy nová verze agregátu zamíří do prodeje. Jelikož ji ovšem značka bere jako důležitou součást vývoje, dočkat bychom se jí měli v každém případě a s ní snad i zase nějakého toho výkonného Volva...








V názvu nové pohonné jednotky, jež produkuje 450 koní, zatím figuruje slovo koncept. Aktuálně tedy není jisté, kdy agregát zamíří do prodeje
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 3 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včera
Nejčtenější články
Ještě donedávna jen elektrický Dodge nakonec může dostat zpátky motor V8, dokonce i úplně nový
12.2.2025Francouzská komedie: Alpine zkouší za 6,7 milionu prodat speciál pomalejší než o 2,5 milionu levnější Porsche, jeho dynamiku si vymyslel
12.2.2025Tesla ve vlastních zveřejněných materiálech možná nechtěně propálila své nové modely. A možná jen hraje hry
12.2.2025Zpackané nové BMW M5 si zkouší napravit reputaci tímto speciálem. Nemá šanci, to spíš vynikne jeho otylost
12.2.2025Policie vyhmátla řidiče Audi RS4 s důmyslným zařízením na skrývání registrační značky, James Bond by se od něj mohl učit
12.2.2025
Živá témata na fóru
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 15:02 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 03.15. 13:58 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry