Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo chystá autopilota, systém detekující zvěř a zabraňující kolizím v křižovatkách
12.7.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Švédská značka hodlá v nejbližších letech nacpat do svých aut další bezpečnostní techniku a dostát tak své pověsti. Zdá se, že za každou cenu.
Když vezmeme v potaz, že dnes nemají automobily značky Volvo prakticky žádný objektivní náskok v ochraně posádky proti (například) německé konkurenci, jejich obecně přetrvávající pověst „nejbezpečnějších aut na světě“ je téměř bizarní. Skoro všichni si pamatují, že „švédská ocel“ je kvalitní, ale jen málokdo ví, do jak trapné situace se Volvo před pár lety dostalo, když jeho sedanu S60 selhal systém automatického brzdění a při veřejné demonstraci vletěla do zaparkovaného kamionu.
Dobře, na elektronice občas shoří i zvučnější značky. Třeba Mercedes by mohl vyprávět. Co je ovšem v případě Volva méně pochopitelné, je jeho (slušně řečeno) utopická vize kladoucí si za cíl mít do roku 2020 silnice bez mrtvých a zraněných. V mnohém si nezadá s dalším obzvlášť inteligentním plánem, u kterého to ale zase s ohledem na místo vzniku tolik nepřekvapí.
Tohle gesto lidé za osm let jistě rádi ocení a s chutí Volvu připomenou, i kdyby to mělo být jen za natržené obočí od airbagu, každopádně Švédové teď nutně potřebují instantní zázrak, aby pak veřejný pranýř bolel co nejméně. Ke kouzlu se pokusí přiblížit pomocí tří nových bezpečnostních systémů, se zatím neznámým termínem uvedení do praxe.
První z nich se jmenuje Autonomous Driving Support, v překladu podpora automatického řízení a ve své podstatě se jedná o ten samý princip, který nedávno představil Ford. Postaven je na mírně zdokonalené technice nacházející se i v dnešních autech - konkrétně radarovém tempomatu, kameře monitorující podélné značení a automatickém parkování schopném samostatně ovládat řízení. Fungování je poměrně prosté. Řidič se zkrátka elektronicky pověsí na auto před sebou a jedničky a nuly se postarají o zbytek do momentu, se kterým si už neporadí a odevzdají auto zpátky do správy osoby sedící za volantem.
Další systém nese označení Intersection Support, což bychom mohli volně přeložit jako podpora v křižovatkách, čímž není myšleno pouhé křížení dvou silnic, ale třeba také dálniční uzly nebo jakákoli jiná komplikovanější rozcestí. Volvo vidí v těchto místech možné riziko vzniku závažných nehod s fatálními následky i při malých chybách a uvádí přitom příklad ze Spojených států z roku 2007, kdy se měla pětina nehod se smrtelnými následky odehrát právě v křižovatkách.
Co zde mají Volva přesně dělat k zamezení srážky, to automobilka přesně nepopisuje, naznačuje ale, že vůz by měl být schopen zaregistrovat pomocí kamer a senzorů hrozící nebezpečí a v případě potřeby automaticky aktivovat brzdy.
Třetí a zatím poslední technologie Pedestrian and Animal Detection má sloužit nejen k „odhalení“ chodců, ale také zvířat. Loni jsme psali, že výzkumný tým Volva musí kvůli specifickým vzorcům chování a různorodým tvarům studovat zvířata v terénu. Cílem je opět významně zredukovat rychlost (alespoň pod 80 km/h) v momentě srážky, která je při střetu vozidla s velkým savcem, jako je los, jelen nebo sob rozhodující. Volvo patřící Číňanům tak chce snížit počet srážek se zvířetem, kterých se ročně stane v Kanadě kolem 40 tisíc a v samotném Švédsku jich bylo v roce 2010 zaznamenáno až 47 tisíc.
Severská značka navíc každoročně eviduje ve Spojených státech kolem 200 smrtelných nehod po přímé srážce se zvířetem a zároveň upozorňuje, že počet může být mnohem vyšší. Statistika podle Volva nepočítá s případy, kdy řidič ve snaze vyhnout podobným krizovým situacím strhne řízení a narazí do jiného vozu. Systém Volva by měl být schopen zaznamenat zvíře na vzdálenost minimálně 100 metrů, přičemž jeho uvedení do praxe má navíc významně pomoci vylepšit detekování chodců.
Teď už se čeká pouze na to, kdy Volvo jednotlivé technologie nasadí do svých aut. Zázraky se ale nedějí, takže jedinou možností, jak by Švédové skutečně mohli v roce 2020 docílit snížení počtu zraněných a mrtvých ve svých autech na nulu je pouze ten, že za osm let žádné Volvo existovat ani jezdit nebude.
Iniciativa Volva může být někomu sympatická, snížení počtu smrtelných nehod a zranění na nulu tím ale dosáhne jen stěží
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
před 9 hodinami - K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
před 10 hodinami - Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
včera - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
včera - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva