Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volkswagen představil nové motory TDI EA 288. Dvoulitr nabídne až 190 koní
12.3.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pod tajemným označením EA 288 se skrývá modulární základ nových čtyřválcových turbodieselů VW. Budou mít výkon od 90 do 190 koní.
Naftové čtyřválce Volkswagenu potřebují inovaci jako sůl. Zatímco šestiválcový třílitr už delší čas patří mezi ty lepší a jeho nejnovější provedení se dvěma turby stačí na většinu konkurence i výkonově, mezi čtyřválci je skoro všechno špatně.
Zejména dvoulitrový motor se 103 a 125 kilowatty, zprvu postavený ještě s rozvodem PD, nezachránila po stránce kultivovanosti ani adopce common-railu a na konkurenci už se nechytá také výkonově. V podstatě kdejaká značka dokáže z motoru ze stejného objemu dostat více výkonu, nebo dodat stejnou sílu méně objemnému agregátu. A to za stavu, kdy se její výtvor projevuje o poznání příjemněji.
To je pro automobilku, jež se považuje za vynálezce přímovstřikového naftového motoru, a která této koncepci dala jméno podobně jako Electrolux vysavači, docela nemilý stav. A tak není divu, že jej chce napravit.
Řešení má v tomto případě jméno EA 288 a automobilka nám o něm více řekla v Ženevě. Podobně jako v případě podvozkové platformy MQB jde o označení celé rodiny čtyřválcových naftových motorů, které budou s rozdílným výsledkem používat stejný technický základ. Jejich objem bude sahat od 1,6 do 2,0 litru přičemž je docela dobře možné, že se dočkáme jen těchto dvou objemů. Výkonových variant pak bude vícero, s jistotou ale v tuto chvíli můžeme konstatovat jen tolik, že začínat budou na úrovni 66 kW (90 koní) a končit u hranice 140 kW (190 koní).
Nové motory se budou jistě vyznačovat řadou zajímavých řešení, Volkswagen se zprvu pochlubil alespoň částí z nich. Ačkoli do uvedení všech těchto agregátů na trh zbývají přinejmenším měsíce, víme, že vyřešit budou chtít mimo jiné potíže s dlouhým náběhem topení v chladných dnech. Postarat se o to (na rozdíl od některých dřívějších pokusů) má sám motor s integrovaným výfukovým potrubím v hlavě válců a vlastní chladící okruh hlavy ovládaný ventily. To se má postarat o rychlejší zahřátí motoru a tedy i chladící kapaliny, což by mělo pomoci nejen schopnosti agregátu rychleji vytopit interiér vozu, ale nakonec i efektivitě a životnosti - obojí za neoptimální provozní teploty trpí.
Motor pochopitelně bude muset dostát emisní normě Euro 6. Ta sice začne platit až od zaří 2014, tyto agregáty jsou ale pochopitelně projektovány s vidinou delší životnosti. Za tímto účelem budou nová „tédéíčka” z řady EA 288 vybavena systémem selektivní katalytické redukce (SCR), tedy využijí močoviny ke snížení emisí oxidů dusíku. Tyto systémy jsou již dobře známy z nákladních aut a autobusů, nyní si chtě nechtě budou muset najít cestu i do těch osobních.
Opatření snižujících emise motoru ale pochopitelně bude muset být mnohem více. Počítat můžeme i s dvojitou recirkulací výfukových plynů doplněnou o již skoro tradiční filtr pevných částic a oxidační katalyzátor. Ve výsledku mají emise nových dieselových Volkswagenů klesnout ve srovnání s dnešními modely o plných 45 procent. Hovoříme o skutečně škodlivých emisích, tedy nikoli CO2, které odpovídají jen a pouze spotřebě paliva. O té zatím VW nehovoří, že by neklesla? S ohledem na množství dodatečných prvků je to docela dobře možné.
Z „neemisních záležitostí” jsou krom proměnného časování ventilů zajímavé třeba dva protiběžné vyvažovací hřídele, které budou nasazeny u objemnějších verzí (tedy zřejmě jen u dvoulitru) pro zmírnění hluku a vibrací. Ryze praktickým vylepšením je pak použití bezúdržbového rozvodového řemene.
Jak jsme již zmínili, konkrétní výkonové parametry jednotlivých verzí zatím neznáme, tu nejsilnější nám ale dala okusit již nejnovější evoluce konceptu VW Cross Coupe s motorem TDI. Jak jsme při jejím představování správně předpokládali, právě v ní se již nový motor objevuje a disponuje výkonem nejvýše 140 kW (190 koní) a maximem točivého momentu 400 Nm. Jedna ze slabších variant se pak již stihla objevit v novém Audi A3 2012, ta nabízí při opět dvoulitrovém objemu výkon nejvýše 105 kW (143 koní) a točivý moment až 320 Nm.
První nasazení tohoto motoru do sériově vyráběného vozu by tedy mělo proběhnout již v následujících týdnech a ani na další varianty bychom neměli čekat dlouho. Hned několik verzí TDI EA 288 se má objevit v novém Golfu VII, který se představí světu již letos v létě.
Tip: Projděte si všechny žhavé automobilové novinky v našem speciálu k ženevskému autosalonu 2012



Více nám zatím Volkswagen z nových naftových čtyřválců neukázal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Po letech objevená reklama Hondy s Ayrtonem Sennou pro její domácí trh je bizarní připomínkou jedné slavné éry
24.3.2025K mání je zapomenutá francouzská silniční stíhačka v dodnes zánovním stavu, o tomhle jsme snili po pádu komunismu
24.3.2025Přepište dějiny. Nové Alfy Romeo nakonec dostanou i motor V6, třebaže původně měly být do roka jen elektrické
24.3.2025Němečtí vědci varují vedení země před elektrifikací všeho, přináší i problém, který dosud všichni ignorovali
24.3.2025Jeremy Clarkson se vysmál Tesle kvůli jejím současným problémům. Ještě víc se ale směje těm, kteří její auta kupovali a už nekupují
24.3.2025
Živá témata na fóru
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 09:02 - jerry
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB