Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volkswagen MQB: platforma nového Golfu, Octavie či Passatu představena
2.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
V hlavní centrále Volkswagenu ve Wolfsburgu byl představen zřejmě nejdůležitější konstrukční celek koncernu - platforma MQB. S čím přichází?
To na co se díváte, je platforma zcela nového Golfu sedmé generace. Ale taktéž budoucí Octavie, Passatu, Ibizy, A3, Beetlu, Scirocca, Superbu, Pola, Fabie, Tiguanu, Sharanu, Rapidu... a tak bychom mohli pokračovat dále a vyjmenovat prakticky kompletní modelový mainstream německého koncernu Volkswagen. Celkem bychom napočítali asi šedesát automobilů.
Vůbec prvním autem, které dostane šasi nazvané Modularer Querbaukasten - dále jen MQB, bude Audi A3 třetí generace, jenž se představí za měsíc v Ženevě. Na podzim je pak naplánován Golf VII, ale to teď není až tak moc důležité. Podstatné je, že máme možnost podívat se na patrně nejflexibilnější platformu, kterou kdy svět spatřil. Byla navržena tak, aby byla kompatibilní s výrobními nástroji v jakékoli továrně VW, která naběhne na standardy MQB. Mírně přitaženo za vlasy by proto mělo být už za pár let možné na jedné lince montovat vedle Passatu CC třeba Fabii, nebo souběžně se Sciroccem stavět Superby.
Systém je prostě nastaven tak, aby na jednom místě mohla být produkována auta s různým rozvorem, délkou, rozchodem i šířkou. A MQB tyto neuvěřitelné variace skutečně nabízí. Lidé zasvěceni do plánu tvrdí, že sjednocení pomůže továrnám začleněným do programu značně zvýšit produktivitu. Výrobu urychlí třeba další klíčový aspekt platformy - jednotný montážní systém benzínových a naftových motorů skloněných pod stejným úhlem a vždycky napříč (odtud ono německé slůvko quer).
V oblasti modularity konstrukčních celků jsme ale nové metody VW nepopsali ani zdaleka kompletně. Zahrnuje i ty nejmenší detaily jako jsou třeba společné průměry nábojů kol, rozestupy pedálových skupin, elektrické rozvody, klimatizace či kostry opěradel, a pokud se vrátíme zpátky k pohonným jednotkám, MQB počítá také s nasazením hybridní techniky, plug-in technologií či elektromotorů.
Volkswagen nicméně slibuje u svých aut velký posun vpřed po všech stránkách. Například sedmá generace Golfu bude větší, ale o 60 kg lehčí než předchůdce (srovnatelná s Golfem IV) a díky rozsáhlejšímu použití vysokopevnostních ocelí výrazně pevnější a bezpečnější. O zlepšení jízdních vlastností se má postarat rozsáhlejší nasazení hliníku v zavěšení. Není divu, že Volkswagen mluví o MQB jako o „páteři lehkých a bezpečných aut”.
Jejím nositelem má být samozřejmě dlouhodobě nejprodávanější auto v Evropě, model Golf a k udržení vedoucí pozice mu automobilka pomůže nejen moderní karoserií. Jako vždycky i teď to bude třeba bohatý výběr motorů. Základ těch zážehových bude postaven na čtyřválci 1,2 TSI o výkonu 85 nebo 105 koní. Nad nimi bude čtrnáctistovka TSI, který nemá s tou předchozí mnoho společného - jde novinku se systémem vypínání válců a postavenou s větším podílem hliníku, tudíž o 16 kg lehčí ve srovnání s minulým agregátem 1,4 TSI.
Pod kapotou Golfu se objeví také hybridní strojovna spojující přeplňovanou čtrnáctistovku s 20kilowattovým elektromotorem. Celkový výkon se zvýší na zhruba 150 koní a 250 newtonmetrů točivého momentu. Elektromotor plug-in provedení posílí na 80 kW a spotřeba by měla (podle normy) spadnout na rovné dva litry na sto.
Diesely budou zastupovat čtyřválce 1,6 a 2,0 TDI pokrývající výkonové spektrum od 90 do 190 koní, přičemž ty nejúspornější verze mají podle Volkswagenu jezdit za 3,5 l/100 km. Na nejspodnější příčku firma později postaví naftový motor o objemu jen 0,8 litru. Standardem ve všech vozech se stane šestistupňový manuál, DSG se sedmi kvalty dostanete za příplatek.
K bezpečnostním prvkům výbavy se zařadí systém sledování únavy řidiče a rovněž něco vzdáleně připomínající Pre-crash používaný v Mercedesech (před nárazem bleskově zavře okna, přitáhne pásy a po prvním nárazu naplno aktivuje brzdy). V kombinaci se silnějšími motory Golf dostane novou verzi elektronicky řízeného diferenciálu simulujícího uzávěrku, který firma testovala v závodním Sciroccu na čtyřiadvacetihodinovce Nürburgringu - tato varianta XDS bude fungovat jako aktivní systém se schopností vektorovat síly a pomáhající se zatáčením.
V kabině „sedmičkového” Golfu se objeví multifunkční mediální rozhraní s dotekovou obrazovkou o uhlopříčce pět až osm palců a připomínající svým ovládáním iPad.
Podobné prvky pak můžeme očekávat pod kapotou třetí novodobé generace Škody Octavia a vůbec všech koncernových kompaktů koncernu VW. Samotnému MQB se ale jen tak nevyhneme bez ohledu na třídu a velikost vozu. Jak moc je vám takový postup blízký (není sporu o tom, že ze strany Volkswagenu jde hlavně o snížení výrobních nákladů) necháváme na vašem zvážení, německá firma ale měla touhu se tímto řešením pochlubit.
Na platformě MQB bude postaveno celkem 60 modelů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 31 minutami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 2 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 3 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 5 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 12:27 - řidičBOB
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 10:43 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB
- Výběr krytu pod dětské sedačky 10.31. 19:15 - Lachende Bestien