Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
V pravidlech F1 je vážně díra. „Velrybí křídlo” nových strojů je legální. A geniální
26.2.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Když vytáhl Mercedes svou novou F1 pro sezónu 2017, začali jsme se ptát, co znamená ten zvláštní spojler vzadu. Pak ho použilo i Ferrari a bylo jasno.
Tento týden patřil mimo jiné odhalování nových monopostů Formule 1 pro sezónu 2017. To je věc, které za normálních okolností nevěnujeme velkou pozornost, jenže monoposty F1 pro letošní sezónu jsou jiné jak dlouho ne, a tak jsme pochopitelně byli zvědaví, jak budou vypadat. Většinu strojů menších týmů jsme vám ukázali spolu s tím od Mercedesu a pak přidali i další dva z velkých favoritů nové ef-jedničky Ferrari a McLarenu.
Když Mercedes představil svůj W08, nic zvláštního se nedělo. Pak se ale ukázalo, že při prvních testech v Silverstone použil aerodynamický prvek, který na oficiálních fotkách chyběl - zvláštní další křídlo před tím zadním, které na první pohled připomene idealizovaná zobrazení proudu vody tryskající z hřbetu „odfukující” velryby. A všichni se pochopitelně začali ptát, co to znamená.
Možnosti byly dvě. Jednak to, že třícípá hvězda při přípravách monopostu dle nových pravidel objevila skulinu v pravidlech, která použití něčeho takového umožňuje, ačkoli by to nebylo exaktně stanoveno. A druhou možností bylo, že konstruktéři jen odváděli pozornost a na auto „plácli” nějaký nesmysl, nad kterým měli všichni dumat a přehlédnout drobnější, ale skutečně významné specifikum v konstrukci vozu.
Obojí bylo dost dobře možné, věřili jsme ale spíše první možnosti. Protože... Němci. Němci nešprýmují. A když se o den později ukázalo nové Ferrari SF70H s trochu jiným, ale principielně velmi podobným prvkem, bylo jasno. Nezávisle na sobě by konstruktéři dvou úplně jiných vozů stejným obdobným způsobem pozornost neodváděli, takže tady musí být díra v pravidlech, kterou ti nejschopnější z nejschopnějších techniků světa nezávisle na sobě odhalili při přípravách nového monopostu.
Pravidla F1 jsou ale tak složitá, že odhalit podobnou skulinu je pro běžného smrtelníka prakticky nemožné. Nakonec i vysvětlení níže vám ukáže, jak komplikované dnešní regule jsou - jsou tu tisíce aspektů definovaných na milimetry a jeden musí jít dohromady s druhým. Tvůrci pravidel jistě myslí na to, aby šly, v této míře složitosti a při tak velké změně pravidel se ale zkrátka stane, že něco nedomyslí. A přesně to se tu stalo. A lidé z Mercedesu s Ferrari na to přišli.
Následující 3D-nákresy vám snad nejlépe ukáží, jak byla ona díra objevena. Aerodynamická pravidla F1 definují pro sezónu 2017 velmi přesně podobu zadního křídla, tou se dnes vůbec zabývat nebudeme. A podobně přesně definují podobu krytu motoru a ocasu nad ním. Jenže když se pravidla pro tyto dvě dílčí části dají dohromady a dalšími definovanými rozměry, zůstane mezi oběma částmi prostor široký 50 mm, který není definován nijak a konstruktéři do něj mohou umístit třeba skulpturu hada. Jediné, co jej omezuje, je prostor na výšku (začíná 500 mm nad zemí až do maximální možné výšky karoserie) a šířka 750 mm mezi koly. Jinak tu neplatí žádná omezení.
Když si aktuální aerodynamická pravidla „namalujete” v 3D, zjistíte, že vzadu skutečně existuje malý prostor nechávající volné pole působnosti
Přesně do tohoto prostoru byly vměstnány oba spojlery, které zachycují i fotky níže. Mercedes nevyužívá možnosti osadit vůz tzv. rozšířenou ploutví, takže ono dodatečné křídlo se tyčí až od základů karoserie, Ferrari onu ploutev má, takže své 5centimetrové křídlo „přilepilo” na ni. Obojí je perfektně legální. A geniální, uvážíme-li, jak hluboce někdo musel zkoumat pravidla, aby tohle našel bez vodítka, které nám nyní konstruktéři dali.
K čemu je to dobré? Ví bůh, ale pravděpodobně tu půjde jen o úpravu proudění vzduchu než o dodatečný přítlak, i když prostor cca 5x75 cm není úplně nicotný. Nyní je pochopitelně otázkou, jestli FIA něco takového nezakáže úpravou pravidel, ale doufejme, že ne, byla by to škoda. Pokud by pak tato věc fungovala a přinášela Ferrari s McLarenem nějakou výhodu, očekávejme její postupné nasazení i u dalších týmů.
Závěrem musíme zopakovat, že F1 byla vždy bitevním polem konstruktérů hledající mj. podobné mezery v pravidlech, stejně jako byla bojištěm řidičských talentů a zkušeností. Aktuální případ „dvojího křídla” nejvíce připomíná pokus Ferrari přelstít pravidla v roce 1982. Tehdy se na monopostech Villeneuva a Pironiho objevila na velké ceně USA dvě křídla místo jednoho, která též můžete vidět mezi fotkami níže.
Ferrari tedy argumentovalo tím, že ve světě letectví se zadní křídlo (výškovka) počítá za jedno, i když jde o dva vzájemně nespojené segmenty. Tak udělalo křídlo též ze dvou částí a chvíli se i zdálo, že to projde. FIA to ale nakonec nevzala a oba piloty Ferrari diskvalifikovala. Snad to stejně nedopadne po australskému startu nové sezóny letošní Formule 1...
Na monopostu Mercedesu je kvůli použití menší ploutve nové křídlo nepřehlédnutelné
Na novém Ferrari je vidět trochu hůře, ale i tak je jasně patrné
A ne, není to poprvé, co se konstruktéři pokoušejí vejít do prostoru daného pravidly svéráznými cestami
Zdroj: Reddit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Šéf Bugatti a Rimacu ukázal své auto pro denní ježdění, něco takového by si jiný vrcholný manažer nedovolil
před 9 hodinami - Lewis Hamilton přiznal, že přestal kupovat drahá moderní auta, raději investuje do děl černých umělců
včera - „Horst Fuchs v sukních” ve svých 84 letech ve vysoké rychlosti nezvládl nové Ferrari, skončilo na střeše
12.11.2024
Nejnovější články
- Jedna z nejspolehlivějších ojetin podle německých STK i v praxi obhájila svou čest, za výjimečnost si ale nechá zaplatit
před 5 hodinami - Italové vyvíjí nový motor V12, jaký naposledy použilo Bugatti. Má mít 2 000 koní, poprvé se předvedl v akci
před 6 hodinami - Ani Američané nechápou, jak může Mercedes chtít 3 miliony za čtyřválcové auto. A to je u nich o něco levnější
před 8 hodinami - Šéf Bugatti a Rimacu ukázal své auto pro denní ježdění, něco takového by si jiný vrcholný manažer nedovolil
před 9 hodinami - VW uprostřed vlastní krize nasypal dalších 19 miliard do firmy, která sama prodělává skoro 1 milion na každém autě
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva