Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota řekla víc ke svým revolučním novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní
14.1.2025 | Petr Prokopec
Japonci jsou stále přesvědčeni o tom, že jejich nová rodina benzinových motorů změní pravidla hry. Pokud skutečně spojí vysoký výkon nízkou spotřebou a tradiční dlouhověkostí, může se to snadno stát.
O uplynulém víkendu se v Tokiu konal autosalon, který si nenechala ujít ani domácí Toyota. Ta jednak oznámila, že spouští výrobu vybraných komponentů pro mnohé ze svých starších modelů. Jinak ovšem svůj stánek zasvětila spíš motorsportu, přičemž středobodem byl Yaris GR v mnoha konfiguracích. Závodní prototyp má letos zamířit na startovní čáru závodu 24 hodin Nürburgringu, kde chce mimo jiné zabodovat s pomocí nové automatické převodovky. V případě dalšího speciálu pak Toyota představila aerodynamické doplňky.
My se nicméně budeme dnes soustředit hlavně na Yaris GR M Concept, tedy studii skrývající se pod maskovací fólií, u které po zvednutí přední kapoty neuvidíte prakticky nic. Automobilka se totiž rozhodla, že se s tříválcovým motorem rozloučí a místo toho nechá kola roztáčet zcela novým dvoulitrovým čtyřválcem. Ten byl namontován za přední sedadla, máme tu tedy Yaris s motorem uprostřed. Jeho výkon pak sice nebyl upřesněn, evidentně bychom ale měli očekávat velké věci.
Agregát totiž spadá do nové rodiny 1,5litrových a dvoulitrových jednotek, které Toyota vyvíjí společně s Mazdou a Subaru. Dle technického šéfa značky Hirokiho Nakajimy „změní pravidla hry“, přičemž loni se s objemnějším agregátem podpořeným dvěma turbodmychadly mluvilo o výkonu až 400 koní. Nakajima nyní v Tokiu naznačil, že se půjde ještě dál, když v reakci na dotaz novinářů, zda je možné očekávat ještě větší stádo, odvětil otázkou: „Je to 400koňový motor?“
Něco takového by ve finále nebylo až tak extrémní, koneckonců třeba Mitsubishi Lancer Evo X FQ-440 disponovalo už před deseti lety dvoulitrem produkujícím 440 koní. Přičemž takový Mercedes-Benz dnes pod kapotou mnoha verzí AMG nabízí čtyřválec M139 disponující ještě větším stádem. Nicméně Japonci si potrpí na kvalitu, přičemž na své jednotky poskytují desetiletou záruku. Pokud tedy tutéž garanci spojí s jednotkou disponující více než 400 koňmi, vážně změní pravidla hry.
Automobilka plánuje i slabší verzi čtyřválce, u které se počítá s 300 koňmi. V případě závodních speciálů by ovšem agregát měl produkovat dvakrát takový výkon, tedy dokonce 600 koní. Je přitom takové stádo spojené i s koncepčním Yarisem GR M? Možné to je, neboť soukromý tým Rookie Racing s ním letos hodlá soutěžit v šampionátu Super Taikyu Series. Právě poznatky z ostrého nasazení tak výkonné jednotky přitom mají Toyotě pomoci v zachování její dlouhověkosti.
![Toyota řekla víc ke svým revolučním novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní - 1 - Toyota novy spalovaci motor 20 oficialni dalsi 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toyota řekla víc ke svým revolučním novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní - 2 - Toyota novy spalovaci motor 20 oficialni dalsi 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toyota řekla víc ke svým revolučním novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní - 3 - Toyota novy spalovaci motor 20 oficialni dalsi 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toyota řekla víc ke svým revolučním novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní - 4 - Toyota novy spalovaci motor 20 oficialni dalsi 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toyota řekla víc ke svým revolučním novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní - 5 - Toyota novy spalovaci motor 20 oficialni dalsi 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toyota řekla víc ke svým revolučním novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní - 6 - Toyota novy spalovaci motor 20 oficialni dalsi 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Nový dvoulitr Toyoty má dokázat dost výjimečné věci, na mainstreamovou automobilku spojenou hlavně s vysokou spolehlivostí rozhodně. Foto: Toyota
Kolika koňmi disponuje Yaris GR M Concept? Přesná čísla sice Japonci nezmínili, přeplňovaný dvoulitrový agregát by však u závodních aut měl produkovat 600 koní. U silničních variant se maximum zjevně dostane až za hranici čtyř set kobyl. Foto: Toyota
Zdroje: Toyota, Motor1
Bleskovky
BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
včeraI levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025
Nejčtenější články
Test ukázal, jak se Tesla roky neposunula prakticky nikam. Cizí auta se u jejích vlastních nabíječek dobíjí líp než její vlastní
20.1.2025Dieselový kombík BMW řady 5 láká už po pár letech nízkými cenami, za ty peníze je to neuvěřitelný univerzál
20.1.2025Lewis Hamilton se poprvé oficiálně ukázal v barvách Ferrari, lepší auto mu k tomu dát nemohli
21.1.2025Němci dál ve velkém odmítají elektrická auta. Ze zbývajících možných kupců je nechce skoro nikdo, připlácet za ně vůbec nikdo
21.1.2025Jerry Seinfeld odmítl 608 milionů za nejcennější Porsche z jeho sbírky. Za ztracený vůz z McQueenova Le Mans chtěl víc
21.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva