Toyota řekla víc ke svým revoluční novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní

Japonci jsou stále přesvědčeni o tom, že jejich nová rodina benzinových motorů změní pravidla hry. Pokud skutečně spojí vysoký výkon nízkou spotřebou a tradiční dlouhověkostí, může se to snadno stát.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Toyota řekla víc ke svým revoluční novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní

dnes | Petr Prokopec

Toyota řekla víc ke svým revoluční novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní

/

Foto: Toyota

Japonci jsou stále přesvědčeni o tom, že jejich nová rodina benzinových motorů změní pravidla hry. Pokud skutečně spojí vysoký výkon nízkou spotřebou a tradiční dlouhověkostí, může se to snadno stát.

O uplynulém víkendu se v Tokiu konal autosalon, který si nenechala ujít ani domácí Toyota. Ta jednak oznámila, že spouští výrobu vybraných komponentů pro mnohé ze svých starších modelů. Jinak ovšem svůj stánek zasvětila spíš motorsportu, přičemž středobodem byl Yaris GR v mnoha konfiguracích. Závodní prototyp má letos zamířit na startovní čáru závodu 24 hodin Nürburgringu, kde chce mimo jiné zabodovat s pomocí nové automatické převodovky. V případě dalšího speciálu pak Toyota představila aerodynamické doplňky.

My se nicméně budeme dnes soustředit hlavně na Yaris GR M Concept, tedy studii skrývající se pod maskovací fólií, u které po zvednutí přední kapoty neuvidíte prakticky nic. Automobilka se totiž rozhodla, že se s tříválcovým motorem rozloučí a místo toho nechá kola roztáčet zcela novým dvoulitrovým čtyřválcem. Ten byl namontován za přední sedadla, máme tu tedy Yaris s motorem uprostřed. Jeho výkon pak sice nebyl upřesněn, evidentně bychom ale měli očekávat velké věci.

Agregát totiž spadá do nové rodiny 1,5litrových a dvoulitrových jednotek, které Toyota vyvíjí společně s Mazdou a Subaru. Dle technického šéfa značky Hirokiho Nakajimy „změní pravidla hry“, přičemž loni se s objemnějším agregátem podpořeným dvěma turbodmychadly mluvilo o výkonu až 400 koní. Nakajima nyní v Tokiu naznačil, že se půjde ještě dál, když v reakci na dotaz novinářů, zda je možné očekávat ještě větší stádo, odvětil otázkou: „Je to 400koňový motor?“

Něco takového by ve finále nebylo až tak extrémní, koneckonců třeba Mitsubishi Lancer Evo X FQ-440 disponovalo už před deseti lety dvoulitrem produkujícím 440 koní. Přičemž takový Mercedes-Benz dnes pod kapotou mnoha verzí AMG nabízí čtyřválec M139 disponující ještě větším stádem. Nicméně Japonci si potrpí na kvalitu, přičemž na své jednotky poskytují desetiletou záruku. Pokud tedy tutéž garanci spojí s jednotkou disponující více než 400 koňmi, vážně změní pravidla hry.

Automobilka plánuje i slabší verzi čtyřválce, u které se počítá s 300 koňmi. V případě závodních speciálů by ovšem agregát měl produkovat dvakrát takový výkon, tedy dokonce 600 koní. Je přitom takové stádo spojené i s koncepčním Yarisem GR M? Možné to je, neboť soukromý tým Rookie Racing s ním letos hodlá soutěžit v šampionátu Super Taikyu Series. Právě poznatky z ostrého nasazení tak výkonné jednotky přitom mají Toyotě pomoci v zachování dlouhověkosti jednotky.


Toyota řekla víc ke svým revoluční novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní - 1 - Toyota novy spalovaci motor 20 oficialni dalsi 01Toyota řekla víc ke svým revoluční novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní - 2 - Toyota novy spalovaci motor 20 oficialni dalsi 02Toyota řekla víc ke svým revoluční novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní - 3 - Toyota novy spalovaci motor 20 oficialni dalsi 03Toyota řekla víc ke svým revoluční novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní - 4 - Toyota novy spalovaci motor 20 oficialni dalsi 04Toyota řekla víc ke svým revoluční novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní - 5 - Toyota novy spalovaci motor 20 oficialni dalsi 05Toyota řekla víc ke svým revoluční novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní - 6 - Toyota novy spalovaci motor 20 oficialni dalsi 06
Nový dvoulitr Toyoty má dokázat dost výjimečné věci, na mainstreamovou automobilku spojenou hlavně s vysokou spolehlivostí rozhodně. Foto: Toyota

Toyota řekla víc ke svým revoluční novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní - 7 - Toyota Yaris GR M Concept 2025 prvni foto 01Toyota řekla víc ke svým revoluční novým spalovacím motorům, i v silničních autech nabídnou přes 400 koní - 8 - Toyota Yaris GR M Concept 2025 prvni foto 02
Kolika koňmi disponuje Yaris GR M Concept? Přesná čísla sice Japonci nezmínili, přeplňovaný dvoulitrový agregát by však u závodních aut měl produkovat 600 koní. U silničních variant se maximum zjevně dostane až za hranici čtyř set kobyl. Foto: Toyota

Zdroje: Toyota, Motor1

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše