Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toto jsou 4 nové motory Mercedesu, ukázal i nejsilnější diesel své historie
29.10.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Mercedes se pustil do něčeho, čemu říká největší motorová ofenzíva všech dob. Počítá se čtyřmi zbrusu novými motory, o downsizingu neslyšel jediný.
Automobilový svět sice už léta mluví hlavně o hybridizaci a elektrifikaci, faktem ale je, že naprostou většinu nově prodávaných aut dále pohání konvenční spalovací motory. Automobilky tak na jednu stranu zkouší, co by na dosud nepříliš zoraném „elektrickém poli” mohly dosáhnout, na druhou stranu ale musí dál investovat do toho, co je živí a ještě nějakou dobu živit bude. A že se nejedná o přešlapování na místě, dokazuje svým posledním krokem Mercedes-Benz.
Ten nám včera představil hned čtyři zbrusu nové spalovací motory. Automobilka celý tento krok nazývá „největší strategickou motorovou iniciativou historie Mercedesu” nebo „největší motorovou ofenzivou všech dob” a snad příliš nepřehání - nové pohonné jednotky jsou zajímavé jedna vedle druhé.
V prvé řadě dokazují, že downsizing je skutečně u konce s dechem. Ostatně, Mercedes se k němu i dříve hlásil vcelku zdrženlivě a objemy motorů zmenšoval jen v omezené míře. Teď už to nedělá prakticky vůbec a uvážíme-li, že jde do jednoho o klíčové pohonné jednotky pro jeho nové modely na několik dalších let, nemůžeme cítit hřejivější pocit u srdce.
Než si motory jeden po druhém probereme, můžeme k nim obecně říci, že bez ohledu na objem a spalované palivo jsou vždy přeplňované jedním či dvěma turbodmychadly a všechny pracují s objemem jednoho válce blízkým 500 cm3, prý ideálem v mnoha ohledech. Jejich cílem je pochopitelně zvýšit výkon, snížit spotřebu, zkrátka maximalizovat efektivitu, ale nečekejte jen obdobu dnešních motorů v bledě modrém - třícípá hvězda se tímto krokem pouští do několika revolučních činů.
Především se vrací k řadovým šestiválcům, v mnoha ohledech ideální koncepci motoru, které se v posledních letech drželo skoro jen BMW. Více sází na deaktivaci válců, pracuje nově s 48voltovým elektrickým okruhem a tedy i elektrickým přeplňováním a mírnou hybridizací, filtry pevných části i pro benziny a v neposlední řadě: přináší tím nejsilnější diesel pro osobní auto ve své historii. Je toho spousta, pojďme si nové motory probrat jeden po druhém.
1. Nový benzin 4,0 V8 biturbo s deaktivací válců (M176)
Perlou mezi novinkami je zbrusu nový čtyřlitrový osmiválec s dvojitým přeplňováním, který příští rok zamíří do faceliftované třídy S. Tento motor vám na první pohled nemusí připadat až tak nový, neboť má stejné výchozí parametry jako už známé jednotky AMG a Mercedes otevřeně říká, že to byla jeho sportovní divize, která mu pomáhala osmiválec vyvinutou. Jinak jde ale o jiný agregát než třeba ve sportovním AMG GT, o čemž ostatně svědčí i jeho kódové označení M176 - AMG GT má motor M178, takové C 63 AMG M177.
Nový osmiválec má nabídnout oproti předchůdci o 10 procent nižší spotřebu a být prý jedním z nejefektivnějších benzinových V8 na světě. Pracuje s objemem 3 982 cm3, turby umístěnými mezi oběma řadami válců (Američané tomu říkají „hot inner V”) a krom nižší spotřeby nabídne i vyšší výkon - tady Mercedes zatím nenabízí úplně definitivní hodnoty, hovoří ale o výkonu přes 350 kW (476 koní) a točivém momentu přes 700 Nm od 2 000 ot./min. To by měly být minimálně o 5 % lepší hodnoty než dříve.
Nový V8 pochopitelně používá variabilního časování ventilů, které dokáže také odpojit polovinu válců. Mezi 900 a 3 250 ot. min tak umí při nízké zátěži vyřadit ze hry válce číslo 2, 3, 5 a 8 a v případě potřeby je prý v řádu milisekund zase zapojit do hry. Čekejme jej v novince označené S500 nebo S550 podle toho, jak moc budou chtít Němci dávat najevo, že je tento motor něčím víc než dosud.
2. Nový benzin 3,0 R6 turbo s elektrickým kompresorem (M256)
Zatímco v případě výše zmíněného osmiválce můžeme hovořit o důsledné evoluci, příchod nových šestiválců je bez přehánění revolucí. Z těch předchozích si neberou prakticky nic a přepřahají z vidlicového uspořádání na řadové. Tím dávají najevo, že je dozajista uvidíme jen u modelů s pohonem zadních kol, což může znít jako smutná zpráva. Také ale dávají najevo, že Mercedes hodlá dále vyrábět dost výkonných zadokolek a to zase tak špatně nezní.
I tento motor se objeví nejprve ve faceliftované třídě S (protože třída S má vždy vše jako první...) a Mercedes říká, že nabídne výkony osmiválce s emisemi blízkými čtyřválci, a to s uhlazeností řadové šestiválcové jednotky. Má objem 2 999 cm3 a jeho výkon překročí 300 kW (408 koní) a točivý moment bude vyšší 500 Nm, což jsou o hodně vyšší hodnoty než u současných srovnatelných šestiválců značky. Spotřeba paliva má zároveň poklesnout asi o 15 procent.
Výkon a spotřeba ale nejsou tím jediným, čím chce tato novinka zaujmout. Pracuje s 48voltovým elektrickým okruhem, který - stejně jako u Audi - dostává do hry elektrický kompresor, který v plnění motoru podpoří konvenční turbodmychadlo. A motor navíc počítá s přímou integrací elektrického startéru-generátoru a funguje tedy jako tzv. mild hybrid.
Motor má tedy dvojí přeplňování, jedno elektrické a jedno konvenční, které se prý mj. stará o úplnou eliminaci prodlevy turba způsobem svého zapojení i schopností roztočit se na 70 000 ot./min během 0,3 sekundy. Mírná hybridizace pak motoru - přiznejme si to - pomáhá přežít na trhu regulovaném pokutami za jakkoli vyšší spotřebu. Malý elektromotor o výkonu nejvýše 15 kW dovolí spalovacímu motoru úplné vypnutí při pomalé jízdě městem či při vyřazení z kopce a spotřebu tak reálně, nikoli pouze na papíře, výrazné sníží. A pochopitelně, pomůže i oné eliminaci prodlevy turba, neboť svých 15 kW umí přihodit do hry i při akceleraci.
3. Nový diesel 3,0 R6 biturbo (OM656)
Diesely možná v poslední době nejsou zrovna vynášeny do nebes, ani na ty ale Mercedes nezapomíná. Pravda, v tiskové zprávě je netlačí tak do popředí, jak by býval udělal ještě před pár léty, tento krok ale nic nemění na tom, jak zajímavá naftová novinka Mercedesu je. Jde totiž znovu o řadový motor, který automobilka tituluje jako „nejsilnější diesel pro osobní Mercedes-Benz v jeho historii”. A to probouzí touhu zjistit víc.
Mercedes v poslední době trochu zaspal naftové šílenství svých německých konkurentů a tímto trochu dohání vlak. Zatímco BMW se s svým čtyřturbovým třílitrem dostal na hranici 400 koní výkonu i vskutku působivé dynamice a Audi se svým V8 ještě dál, Stuttgart zůstal zaseklý někde na 260 koních relativně jednoduchého naftového šestiválce. Novinka náskok konkurentů sice zcela neeliminuje, ale aspoň se jim blíží.
Motor tak při objemu 2 927 cm2 nabídne minimálně 230 kW (313 koní), a to i díky dvojitému přeplňování a proměnnému časování ventilů Camtronic, což je u dieselů Mercedesu novinka. Má také hliníkový blok, takže je lehčí, a má se vyznačovat minimálním vnitřním třením díky použití materiálu jménem Nanoslide. Ve výsledku je tak o více jak 20 % silnější a zároveň má být o 7 % úspornější. Do jakého modelu míří v prvé řadě Mercedes nezmínil, sázka na S-Klasse ale bude marná jen stěží.
4. Nový benzin 2,0 R4 turbo se startérem-generátorem (M264)
Nový čtyřválec zůstává vedle výše zmíněných velikánů trochu v pozadí, zajímavý je ale i on. Mercedes u něj slibuje výkon šestiválce se spotřebou nižší než u obvyklých čtyřválců, jde ale jinak o nástupce jeho aktuálních turbobenzinů podobného objemu (zde přesně neuveden), který nabídne litrový výkon až 100 kW (136 koní) a tedy nanejvýš 272 koní výkonu. Používá turbo twin-scroll, takže by měl trpět jen omezenou prodlevou, to zajímavé je ale jinde.
Podobně jako řadový šestiválec výše, i tento agregát používá integrovaný elektromotor (startér-generátor) Bosch o výkonu až 12,5 kW. Ten jednak pomůže jemnějšímu vypínání a startování motoru, především ale omezí prodlevu turba a vůbec výkonový nedostatek v otáčkách spalovacího motoru pod hranicí 2 500, dokáže sám o sobě pohánět auto v pomalých městských kolonách a také při jízdě z kopce. A to všechno pochopitelně znovu pomůže jízdnímu projevu, dynamice i spotřebě. Zde Mercedes opět konkrétnější není, ostatně ani nenaznačuje, pro jaký model je tato novinka určena především.
Už dříve představený diesel OM654, který Mercedes při premiéře čtyř novinek ukázal též
Mercedes dále ještě ukázal nový diesel OM654, o tom už jsme si ale pověděli dříve. Z dalších novinek zmiňme znovu standardní filtr částic i pro benzinové motory, přepracované systémy EGR a zvláštní pozornost byla věnována i elektrickému kompresoru a integrovaným elektromotorům, které jsme probrali už výše.
Máme pocit, že konkurence má po včerejšku na co odpovídat - Mercedes naráz přišel s novými motory pro prakticky všechny třídy svých aut, které do hry v masivní míře zapojují jemnou hybridizaci, elektrické přeplňování a v případě šestiválců i úplně nové uspořádání. To zní skutečné revolučně...
Fotografie z vývoje nových motorů pro faceliftovanou třídu S
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 2 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nejčtenější články
- Ford si nechal patentovat nové řešení řízení, na kterém si vylámaly zuby Nissan i Tesla, pomoci jím může jen sám sobě
2.1.2025 - Vzácná, mimořádně ošklivá Alfa Romeo s asi nejpodivněji řešeným kufrem je k mání dodnes nová, vzniklo jí jen 1 036 kusů
2.1.2025 - Ani šéf Hondy nedokázal novinářům vysvětlit, proč by se jím řízená firma měla spojit s Nissanem
2.1.2025 - Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
2.1.2025 - BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 13:37 - jerry
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 11:57 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus