Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toto geniální řešení dovoluje Land Roveru jet až metr hlubokou vodou bez šnorchlu
1.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Co by běžná auta zabilo, to nový Land Rover Discovery jen posílí. I když na to vůbec nevypadá, začne dříve plavat než aby skonal nasátím vody. Jak to?
Přestože byl nový Land Rover Discovery představen již loni v září, do prodeje britské SUV dorazilo až v těchto týdnech. Známy jsou tedy veškeré ceny, které startují na 1 395 735 Kč. Za tuto částku dostanete dieselový čtyřválec o výkonu 180 koní a základní úrovní výbavy S, na vrcholný benzinový třílitr V6 se 350 koňmi ale již potřebujete 1 626 603 Kč. Počítat ovšem můžete se stupněm SE či sprintem na stovku za 7,1 sekundy.
O českých cenách ale dnes řeč nebude, jakkoliv by se to v první chvíli mohlo zdát. Místo toho navážeme na náš nedávný příspěvek, který se zabýval asymetrickým víkem zavazadelníku. Označili jsme jej za symbol úpadku prémiových značek, které v posledních letech raději parazitují na své image vybudované technickou výjimečností v minulých dekádách místo toho, aby ji dále rozvíjely. A ona záď je vážně dokonalý důkaz - teď není absolutně k ničemu, je tak nanejvýš ošklivá, přitom v minulosti spojovala hned několik funkčních předností, které z Discovery do jedné vymizely.
Jedním dechem jsme ale dodali, že jakkoli jsme toto řešení označili za symbol, Land Rover není zrovna ta prémiová značka, která by padla až k samotnému dnu a krom image nenabízela už vůbec nic. Nabízí a jako důkaz bychom vám rádi přiblížili věc, kterou najdeme pro změnu na přídi. Ta může na první pohled vypadat docela obyčejně, ve svých útrobách ale skrývá něco, co lze bez okolků označit za geniální.
Discovery se nyní chlubí vskutku působivou brodivostí až 900 mm, tedy dle oficiálních parametrů. Technický šéfa Alex Heslop ale říká, že problémem není problémem ani metr, tedy z hlediska toho, aby se voda nedostala tam, kam neměla - jen se může stát, že v tu chvíli už začnou zadní kola ztrácet kontakt se zemí a auto začne více připomínat loď. A když se na vůz podíváte, musíte se ptát, jak je to možné.
Takového výsledku lze sice snadno dosáhnout instalací střešního sání, tedy šnorchlu, který přivádí potřebný vzduch k motoru z míst, kde se voda vyskytne až ve chvíli, kdy už je vám všechno jedno. Nic takového ovšem Discovery nemá, naopak se zvenčí tváří hladce jako dětská prdelka. Land Rover u něj totiž použil systém, který vzduch do motoru nasává kanálky umístěnými mezi svrchním a spodním panelem kapoty a efektivně tak zabraňuje tomu, aby nedošlo k tomu, co jsme popisovali nedávno - nasátí vody a prakticky okamžitému zničení motoru.
Vzduch do pohonné jednotky je totiž nasáván úzkou mezerou mezi kapotou a světly, odkud zamíří speciálním otvorem přímo dovnitř kapoty. Zde proplouvá skrze spletitý labyrint kanálků, jenž slouží jako filtrační systém. Následně pak vychází ven otvorem v zadní části kapoty přímo do „liščí nory“. To se již nacházíme v oblasti blatníků, kde číhají dvě „pasti“. Ta první opět slouží k filtraci vody či bahna, druhá pro změnu redukuje vibrace a hluk.
Podobné řešení Land Rover používá i v Range Roveru a Range Roveru Sport, oproti nim zde ale změnu ve způsobu usazení „liščí nory“. V případě obou dražších vozů míří přímo vzhůru směrem do kapoty, u Land Roveru Discovery je orientována směrem do motorového prostoru. Důvodem není ani tak snaha o vyšší efektivitu, jakožto spíše design samotné kapoty, který je po stranách oblejší a tudíž vertikální usazení „liščí nory“ neumožnil.
Pokud se ptáte, proč Land Rover vymýšlel poměrně komplikovaný systém a rovnou nepoužil pro vzduch zadní otvor, který beztak dokáže vodu filtrovat, odpověď je prostá. Jednak by dané řešení nebylo dostatečné, nebylo by možné zajistit dostatečný přísun vzduchu a zároveň jeho dostatečnou filtraci. Výsledkem je takto vůz, který na pohled vypadá jako kterékoli silniční SUV, ve skutečnosti je to ale skoro plavec. Je to nepochybně brilantní řešení, přesto má svá „ale“.
Jednak může přinášet komplikace pohyb jinou než čistou vodou, který může mít za následek usazování nečistot v prostoru kapoty a pozdější korozi. Land Rover říká, že si vše pohlídal, přesto připouští, že kde jsou svary, tam se může koroze objevit. A pochopitelně, složitá řešení jsou drahá řešení, takže poškození takto koncipované kapoty bude mít za následek dražší výměnu.
Tak už to ale zkrátka chodí - výjimečná řešení vyžadují výjimečnou péči a jsou z podstaty dražší než ta obyčejná. Pokud celá jedinečnost tkví jen v tom, že na něčem najdeme logo slavné značky, komplikovat si tím život rozumný člověk nemá důvod. Toto ale není ten případ, Land Rover Discovery nabízí výměnou za potenciální starosti i výdaje navíc něco fakticky skvělého, o čem se prakticky nemluví. I proto jsme chtěli, abyste o tom věděli...








Speciální sání odhalují teprve záběry z prvních testů...
...oficiální fotografie Land Roveru Discovery se tématu brodění až tak moc nevěnovaly
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 6 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Ferrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 2 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 3 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 5 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 6 hodinamiKonec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva