Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toto geniální řešení dovoluje Land Roveru jet až metr hlubokou vodou bez šnorchlu
1.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Co by běžná auta zabilo, to nový Land Rover Discovery jen posílí. I když na to vůbec nevypadá, začne dříve plavat než aby skonal nasátím vody. Jak to?
Přestože byl nový Land Rover Discovery představen již loni v září, do prodeje britské SUV dorazilo až v těchto týdnech. Známy jsou tedy veškeré ceny, které startují na 1 395 735 Kč. Za tuto částku dostanete dieselový čtyřválec o výkonu 180 koní a základní úrovní výbavy S, na vrcholný benzinový třílitr V6 se 350 koňmi ale již potřebujete 1 626 603 Kč. Počítat ovšem můžete se stupněm SE či sprintem na stovku za 7,1 sekundy.
O českých cenách ale dnes řeč nebude, jakkoliv by se to v první chvíli mohlo zdát. Místo toho navážeme na náš nedávný příspěvek, který se zabýval asymetrickým víkem zavazadelníku. Označili jsme jej za symbol úpadku prémiových značek, které v posledních letech raději parazitují na své image vybudované technickou výjimečností v minulých dekádách místo toho, aby ji dále rozvíjely. A ona záď je vážně dokonalý důkaz - teď není absolutně k ničemu, je tak nanejvýš ošklivá, přitom v minulosti spojovala hned několik funkčních předností, které z Discovery do jedné vymizely.
Jedním dechem jsme ale dodali, že jakkoli jsme toto řešení označili za symbol, Land Rover není zrovna ta prémiová značka, která by padla až k samotnému dnu a krom image nenabízela už vůbec nic. Nabízí a jako důkaz bychom vám rádi přiblížili věc, kterou najdeme pro změnu na přídi. Ta může na první pohled vypadat docela obyčejně, ve svých útrobách ale skrývá něco, co lze bez okolků označit za geniální.
Discovery se nyní chlubí vskutku působivou brodivostí až 900 mm, tedy dle oficiálních parametrů. Technický šéfa Alex Heslop ale říká, že problémem není problémem ani metr, tedy z hlediska toho, aby se voda nedostala tam, kam neměla - jen se může stát, že v tu chvíli už začnou zadní kola ztrácet kontakt se zemí a auto začne více připomínat loď. A když se na vůz podíváte, musíte se ptát, jak je to možné.
Takového výsledku lze sice snadno dosáhnout instalací střešního sání, tedy šnorchlu, který přivádí potřebný vzduch k motoru z míst, kde se voda vyskytne až ve chvíli, kdy už je vám všechno jedno. Nic takového ovšem Discovery nemá, naopak se zvenčí tváří hladce jako dětská prdelka. Land Rover u něj totiž použil systém, který vzduch do motoru nasává kanálky umístěnými mezi svrchním a spodním panelem kapoty a efektivně tak zabraňuje tomu, aby nedošlo k tomu, co jsme popisovali nedávno - nasátí vody a prakticky okamžitému zničení motoru.
Vzduch do pohonné jednotky je totiž nasáván úzkou mezerou mezi kapotou a světly, odkud zamíří speciálním otvorem přímo dovnitř kapoty. Zde proplouvá skrze spletitý labyrint kanálků, jenž slouží jako filtrační systém. Následně pak vychází ven otvorem v zadní části kapoty přímo do „liščí nory“. To se již nacházíme v oblasti blatníků, kde číhají dvě „pasti“. Ta první opět slouží k filtraci vody či bahna, druhá pro změnu redukuje vibrace a hluk.
Podobné řešení Land Rover používá i v Range Roveru a Range Roveru Sport, oproti nim zde ale změnu ve způsobu usazení „liščí nory“. V případě obou dražších vozů míří přímo vzhůru směrem do kapoty, u Land Roveru Discovery je orientována směrem do motorového prostoru. Důvodem není ani tak snaha o vyšší efektivitu, jakožto spíše design samotné kapoty, který je po stranách oblejší a tudíž vertikální usazení „liščí nory“ neumožnil.
Pokud se ptáte, proč Land Rover vymýšlel poměrně komplikovaný systém a rovnou nepoužil pro vzduch zadní otvor, který beztak dokáže vodu filtrovat, odpověď je prostá. Jednak by dané řešení nebylo dostatečné, nebylo by možné zajistit dostatečný přísun vzduchu a zároveň jeho dostatečnou filtraci. Výsledkem je takto vůz, který na pohled vypadá jako kterékoli silniční SUV, ve skutečnosti je to ale skoro plavec. Je to nepochybně brilantní řešení, přesto má svá „ale“.
Jednak může přinášet komplikace pohyb jinou než čistou vodou, který může mít za následek usazování nečistot v prostoru kapoty a pozdější korozi. Land Rover říká, že si vše pohlídal, přesto připouští, že kde jsou svary, tam se může koroze objevit. A pochopitelně, složitá řešení jsou drahá řešení, takže poškození takto koncipované kapoty bude mít za následek dražší výměnu.
Tak už to ale zkrátka chodí - výjimečná řešení vyžadují výjimečnou péči a jsou z podstaty dražší než ta obyčejná. Pokud celá jedinečnost tkví jen v tom, že na něčem najdeme logo slavné značky, komplikovat si tím život rozumný člověk nemá důvod. Toto ale není ten případ, Land Rover Discovery nabízí výměnou za potenciální starosti i výdaje navíc něco fakticky skvělého, o čem se prakticky nemluví. I proto jsme chtěli, abyste o tom věděli...
Speciální sání odhalují teprve záběry z prvních testů...
...oficiální fotografie Land Roveru Discovery se tématu brodění až tak moc nevěnovaly
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 4 hodinami - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera
Nejnovější články
- Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta
před hodinou - Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
před 3 hodinami - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 4 hodinami - Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
před 5 hodinami - Naděje umírá poslední: Policie po 8 letech dopadla zloděje aut za skoro 200 milionů, skončili s nimi na druhém konci světa
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 14:29 - honziss
- Policejní kontroly a měření 11.05. 14:12 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 11:54 - Předseda
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.05. 10:40 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- Onboard videa 11.04. 08:44 - Truck Daškam
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.