Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Test ukázal, jak se Tesla roky neposunula prakticky nikam. Cizí auta se u jejích vlastních nabíječek dobíjí líp než její vlastní
20.1.2025 | Petr Prokopec
Snad nic nenaplňuje slova o prohře ve své vlastní hře líp než tato situace. Ačkoli si Tesla jako jediná vybudovala tak rozsáhlou síť tak rychlých nabíječek, konkurenční auta se v ní dnes nabíjí lépe než její vlastní.
Elon Musk je nepochybně jedním z největších marketingových géniů dějin. Byl to hlavně on, kdo z vozů Tesly dokázal udělat symbol životního stylu, který lidé chtějí bez ohledu na řadu racionálních nedostatků. Hlavně proto se prodávají jako housky na krámě, ne proto, že jsou elektrické, takové nebo makové.
Musk i dnes soustavně topí pod kotlem a prohlašuje, kterak jím řízená automobilka dosáhla neuvěřitelného pokroku tu v jedné oblasti, tu v druhé. Jenže co mu ještě poměrně nedávno věřil pomalu každý, to je dnes stále více zpochybňováno, však se stačí zamyslet nad tím, jak moc se technicky opravdu liší současné Tesly od těch, které jsme tu měli už před 10 roky. O revoluci není možné mluvit.
Dnes ale necháme být obvyklé aspekty a budeme se soustředit na baterie a jejich dobíjení. Také v nich má mít Tesla velký náskok, sám Musk ale poněkud nechtěně pomohl odhalit, že tomu tak není. Částečně výměnou na návrat amerických federálních dotací (udělal to i jinde a bez toho) připravil značku o exkluzivní přístup k sít Superchargerů jen pro její auta. Tím pochopitelně vzrostla jejich využitelnost a ziskovost, neboť třeba ve Státech Tesla stojí za zhruba polovinou všech významných dobíjecích míst v zemi. Zároveň se ale ukázalo, že pokud značka nezačne rychle inovovat, její image může značně utrpět.
Kanál Out of Spec Reviews na Youtube totiž nově přistoupil k neobvyklému srovnání - u Superchargeru zastavil jak s Teslou Model 3, tak s Hyundai Ioniq 5. V obou případech šlo o vozy modelových let 2025, což je velmi důležité - předchozí verze korejského elektromobilu totiž byly schopné dobíjet baterie u Superchargerů jen při výkonu maximálně 100 kW, a to kvůli problematičtějšímu konvertoru. Nové provedení však již má zásuvku typu NACS, což výkon zvedá na 150 kW.
Pokud elektromobilitou žijete, nejspíše si asi řeknete, co je tohle za pokrok - vždyť třeba onen Model 3 má na kontě až 250 kW. Jenže to je výkonová špička, se kterou lze počítat jen velmi nárazově na celkovou dobu dobíjení nemá podstatný vliv. Test totiž zjistili, že Model 3 potřebuje 31 minut a 53 sekund k tomu, aby zvedl kapacitu baterií z 10 na 80 procent a dočerpal 55,7 kWh elektrické energie. Ve srovnání s tím ovšem Ioniq 5 měl hotovo za 30 minut a 37 sekund, během kterých pobral dokonce 59,5 kWh.
Došlo k tomu navíc právě u Superchargeru, tedy přesně tam, kde Tesla měla být zvýhodněna. Místo toho byla poražena ve své vlastní hře a na svém vlastním písečku. Mimo jiné i proto, že ve velké míře sázela na baterie s kódovým označením 4680, které ji měly přinést reálný náskok. Jenže reálně jsou horší než předchozí typ.
Právě ona prohlášení o nadřazenosti ovšem vedla partnery značky jako třeba Panasonic, aby zastavily další vývoj baterií 2170. Tesla se ale díky tomu již zhruba čtyři roky pohybuje na místě. Asi to nic nezmění na tom, že Tesla bude v očích spousty lidí prostě „top” a nazdar. I tohle je ale džbán, jehož ucho s jednou utrhne...
![Test ukázal, jak se Tesla roky neposunula prakticky nikam. Cizí auta se u jejích vlastních nabíječek dobíjí líp než její vlastní - 1 - Tesla Supercharger na Ringu 2019 prvni foto perex](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Vozy Tesly by právě u Superchargerů měly kralovat. Jenže reálně jsou na tom ve srovnání s konkurencí už teď hůř. Foto: Tesla
Zdroj: Out of Spec Reviews@YouTube
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
před 6 hodinamiNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
včeraBMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nejčtenější články
Pokud vám nové Audi A6 připadá otřesné, nejste sami. Slavný designér na něm vidí jedinou pozitivní věc: Autora už vyhodili
13.1.2025Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025Kdysi jedno z nejošklivějších aut vyráží sebrat zákazníky Škodě Kodiaq jako krasavec. S jeho cenami to může mít snadné
13.1.2025Porsche nafouklo nabídku elektrických modelů o 100 %, jejich celkové prodeje ale o 4 % klesly, je to další fiasko
13.1.2025Nová Dacia Sandero zůstane sama sebou. Nepřijde o spalovací motory a nezmění typ karoserie, prozradil šéfdesignér
13.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva