Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Takhle Bugatti testovalo motor a podvozek Chironu, simulovalo jízdu po Nordschleife
21.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Pokud nechcete svou novinku kompromitovat - a nebo zničit - při reálných testech, můžete s ní nechat „jet počítač”. I to je působivé.
Testování na Severní smyčce Nürburgringu je pro spoustu aut při vývoji nutností, ale pro automobilky je to docela náročné. Jednak vás tam nutně vyfotí spousta špionážních fotografů, jednak cena přístupu na okruhu není úplně nízká a jednak je vždycky riziko, že svůj extrémně cenný prototyp rozvěsíte po svodidlech. Koenigsegg nebo Chevrolet by mohly vyprávět.
Na světě nicméně jsou zařízení, která dokážou jízdu po Nordschleife, nebo teoreticky po jakékoliv jiné trati, napodobovat. Automobilky tak používají simulátory, na kterých podrobují srovnatelné zátěži rozličné části vozu, zejména ale podvozky a především motory. Na motor totiž působí úplně stejné odstředivé síly jako na posádku a je potřeba zajistit např. to, že vlivem těchto sil se neodlije olej tak, že by sací trubka nasála místo oleje vzduch.
Něco takového už jsme v minulosti viděli třeba v podání Porsche nebo BMW, které jsou aktivitami na tomto okruhu proslulé, srovnatelné řešení ale používá pro hledání limitů svých aut i méně pravděpodobné značka - Bugatti.
Odhaluje nám to James Mills ze Sunday Times, který měl to štěstí a zúčastnil se první prezentace nového Chironu novinářům. Právě na ní se Bugatti pochlubilo mimo jiné tím, že testy motoru a podvozku jeho novinky probíhaly také tímto způsobem. A protože Mills neváhal natočit vše na video, můžeme si to prohlédnout i my.
Spatřit tak můžeme jednak testování podvozku, pozoruhodnější je ale testovací stolec, do kterého se upne motor a počítačový program s ním „jede po Nordschleife”. Přidává plyn, brzdí, ale hlavně - natáčí motor tak, aby simuloval přetížení při zrychlení, zpomalení i zatáčení. A je to podívaná, kterou člověk jen tak nevidí, není-li špičkovým motorářem. A má-li jít o motor W16 s výkonem 1 500 koní, pak jedině u koncernu Volkswagen.
Samozřejmě, vyvinout a vyrobit takový stolec včetně počítačového programu nebude jednoduchá ani levná věc. Ale když ho jednou máte, můžete na něm testovat úplně všechno od Pola GTI přes 911 GT3 až právě po Chiron. A náklady se rozpočítají do všech deseti-, ba statisíců prodaných sporťáků a sportovních verzí aut koncernu Volkswagen.
První video níže, na kterém onen stolec vidíme, ukazuje právě testování motoru Chironu. Na druhém je pak k vidění i testování podvozku. Posloužit také můžeme už zmiňovaným snímkem z roku 2008, na kterém byl tehdy na takovém stolci testován motor pro tehdy vyvíjenou novou generaci Porsche 911. Může to být klidně i ten stejný, anebo aspoň velmi podobný, to není tak podstatné, už zvuk motoru vás připraví o chuť zaměstnávat mozek něčím jiným než poslechem.
Je třeba dodat, že taková stolice nemůže vystavit motor přímo odstředivým silám, které na motor působí při reálné jízdě, tady bude přetížení vždy blízké 1 g. Jízdu zatáčkami, kdy na olej v motoru působí odstředivá síla a působí tak jeho přelévání na ze strany, ale nahrazuje právě extrémními náklony, kterým pro změnu nemůže být vystaven při jízdě, pokud se nebude kutálet z auta dolů svahem. Vývojáři se tak mohou přesvědčit, že nedochází k situacím, kdy by byl místo oleje nasát vzduch. To je nejzásadnější záležitost, protože byť mikrovýpadky mazání motor okamžitě nezabijí, jejich opakování se výrazně zvyšuje opotřebení.
Testování 1500koňového motoru W16 na stolci není obvyklá podívaná
A ani vidět Chiron v této situaci není nic běžného
Videa pochází z prezentace vozu, na které bylo Bugatti Chiron ke spatření v teto působivé specifikaci
Not seen this before: @Bugatti engine rig simulates a flat-out run of the @nuerburgring, #chiron #hypercars pic.twitter.com/pwu6IpVQKq
— James Mills (@squarejames) 18. března 2017
Here's how @Bugatti ensured the suspension of the new Chiron is up to the task of managing 1500bhp, @ST_Driving #hypercar #billionaireclub pic.twitter.com/1IEKEDQxu9
— James Mills (@squarejames) 17. března 2017
Zdroj: James Mills
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
před 3 hodinami - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
před 8 hodinami - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
včera
Nejnovější články
- Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
před hodinou - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
před 3 hodinami - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
před 4 hodinami - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
před 5 hodinami - Nadšenec si levně koupil historicky největší propadák Mercedesu-AMG. Za 5 let skromného ježdění dal za servis 988 tisíc
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva