Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Subaru končí s trvalým pohonem všech kol, přednost dostane Haldex
1.4.2012 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Subaru se rozhodlo rozloučit s velkou koulí na noze, kterou pro ni představuje lpění na trvalém pohonu všech kol. Jeho místo zaujme Haldex.
Subaru je se svými zhruba sedmi sty tisíci vyrobených aut ročně na současném celosvětovém trhu trpaslíkem. Tlak majitelů na zvýšení ziskovosti firmy vedl management k zamyšlení se nad možnými kroky. První variantou bylo zvýšení prestiže značky formou technologického a kvalitativního vylepšení prodávaných vozů tak, aby za ně zákazníci byli ochotni také více zaplatit. Ta ale byla ihned zavrhnuta.
Na řadu tak přišla možnost, na kterou dnes sází řada jiných výrobců, cesta zvyšování masovosti produkce za současného snižování nákladů. Byla provedena analýza komplexnosti všech vyráběných modelů a zjistilo se, že ve všech případech výrobu nejvíce zatěžuje implementace trvalého pohonu všech kol. Ten byl až dosud jedním z hlavních poznávacích znaků vozů této značky, a tak Subaru muselo našlapovat obezřetně.
Provedlo výzkum na svém hlavním trhu, v Severní Americe, ze kterého vyplynul velmi překvapivý výsledek. Přestože se našlo pár lidí, kteří vůbec netušili, že jejich vůz má pohon všech kol, většina zákazníků si jeho přítomnosti vědoma byla. Plných 92 % z nich však vůbec netušilo, jak je řešen, a tak Subaru okamžitě vycítilo příležitost jednat.
Padlo tedy rozhodnutí, že není čas na hrdinství, však podívejte, jak dopadl Saab. Navíc se ukazuje, že zatímco motory typu boxer ještě neřekly své slovo, na pohonu všech kol už zákazníci Subaru až tak nelpí, úspěšnost modelu BRZ mluví za vše a modely jako Trezia také z trhu neodešly s brekem. Dalším z faktorů je i tlak na snižování emisí na evropském i americkém trhu. Zbavení se trvalého pohonu všech pomůže i v tomto směru a ušetřená eura z pokut za nadlimitní emise CO2 se dnes počítají jak nic jiného.
Subaru tak po opuštění jiných svých atributů v podobě bezrámových skel, „schránky na dopisy” na kapotě a výrazné orientace na turbomotory, dává stranou symetrický pohon všech kol. V nabídce tak jen dožije ve stávajících modelech, všechny novinky již budou mít v základu poháněnou jen přední nápravu (s výjimkou BRZ, samozřejmě) a pokud už bude zákazník trvat na pohonu všech kol, dostane verzi vybavenou příští generací Haldexu.
Týkat se to bude i vrcholných verzí jako (Impreza) STi, konec konců, ta už nemá důvod, proč se snažit. Odvěký konkurent Lancer Evo to má spočítané úplně a dosud níže stojící konkurenti jako VW Golf R nic lepšího než Haldex nenabízejí.
Může to vypadat jako blesk z čistého nebe, ale tento kontroverzní krok naznačovala již malá noticka, která se nedávno objevila ve švédském tisku. Koncern FHI prý projevil eminentní zájem o koupi kompletní dokumentace k poslední generaci Saabu 9-5 XWD, která používá právě Haldex. Že by se nové Legacy rozeznělo v rytmu Abby? Vypadá to tak.
Někteří z vás možná v tuto chvíli smutní, ale v dnešním světě aut funguje jen jediná věc - smíření se s menším zlem. Nakonec je tomu tak i v tomto případě, pořád lepší STi s Haldexem než diesel-elektrické Evo...
Zvykejte si, synonymem pohonu kol takto vyhlížejícího auta bude brzy slovo Haldex
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 2 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 3 minutami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před hodinou - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 2 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 3 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva