Srovnání dvou Porsche Taycan ukázalo další podstatný nedostatek elektrických aut

Výkonné elektromobily, jako je Porsche Taycan, lákají na ohromující dynamické parametry. Ty jsou skutečné, na rozdíl od konvenčních aut ale nejsou k dispozici pořád, dynamika s vybíjením akumulátorů slábne.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Srovnání dvou Porsche Taycan ukázalo další podstatný nedostatek elektrických aut

8.2.2020 | Mirek Mazal

Srovnání dvou Porsche Taycan ukázalo další podstatný nedostatek elektrických aut

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Výkonné elektromobily, jako je Porsche Taycan, lákají na ohromující dynamické parametry. Ty jsou skutečné, na rozdíl od konvenčních aut ale nejsou k dispozici pořád, dynamika s vybíjením akumulátorů slábne.

Technické parametry Porsche Taycan Turbo a Turbo S nepochybně uchvátí udávanou dynamikou. První sériová bateriová sportovní auta z předměstí Stuttgartu pracují s výkonem přes 600 koní a spolu s revoluční dvourychlostní převodovku přinášejí závratné zrychlení na stovku v čase 2,8, resp. 3,2 sekundy, což je teritorium nejrychlejších supersportů vůbec.

Brilantní papírové hodnoty dovolil Brooksovi Weisblatovi z Dragtimes prověřit jeden z prodejců Porsche, který mu zapůjčil hned dva Taycany do realistického srovnání katalogových údajů s opravdovými možnostmi chlouby Zuffenhausenu. Ty ukázalo Turbo S nabité jen do úrovně cca 56 % kapacity baterií, zatímco Turbo se předvedlo s úrovní 91 % nabití akumulátorů.

Měření pomocí GPS ukázalo u provedení Turbo S akceleraci na 97 km/h za 2,67 sekundy, přičemž 161 km/h padlo za 6,74 sekundy. Mezi 100 km/h a 200 km/h uplynulo 7,82 sekundy a pružné zrychlení z 97 km/h na 209 km/h trvalo 9,13 sekundy. Výkon 560 kW (761 elektrických koní) stačil na čtvrtmíli v čase 10,88 sekundy s dosaženou rychlostí 200 km/h.

Níže zařazený Taycan Turbo bez písmene S zajel disciplínu 0-97 km/h za 2,86 sekundy, zato 161 km/h bylo dosaženo v čase 6,75 sekundy. Srovnání 100 až 200 km/h vyšlo lépe pro slabší konfiguraci, která dosáhla cílové mety za 7,23 sekundy, stejně dobře dopadlo i stopování jízdy mezi 97 a 209 km/h v čase 8,41 sekundy. Čtvrtmíli Turbo dalo do cíle po uplynutí 10,96 sekundy s cílovou rychlostí 205 km/h.

Čísla jsou to v obou případech zajímavá, leckoho by ale mohlo udivit, že výkonnější a dražší model je horší. Výsledky totiž ukazují na další nedostatek elektrických aut. Zatímco auto s půlkou nádrže klasických pohonných hmot pojede leda lépe kvůli úspoře pár desítek kilogramů hmotnosti, polovičně dobité baterie jízdní schopnosti bzučícího Porsche omezují.

Taycan Turbo S takto zaostal za papírově slabším sourozencem. Na metě 161 km/h byl levnější model o jednu setinu sekundy pomaleji, zrychlení ze 100 na 200 km/h ale už o 0,59 sekundy vyhrál a 97 - 209 km/h Turbo zvládlo dokonce o 0,72 sekund rychleji. Výkon 500 kW (680 koní) stačil i na pětikilometrový náskok nejvyšší rychlosti na konci čtvrtmílové trati, zde by nestačila ani Tesla Model S Performance s plnými bateriemi.

Pokud se ptáte, proč tomu tak je, pak odpověď je vcelku prostá. Zjednodušeně řečeno výkon v případě elektrických aut dostanete násobením proudu a napětí. Pokud chcete z auta dostat vysoký výkon při nižším napětí, tedy při méně nabitých akumulátorech, potřebujete více proudu, a to je oblast, kde mají akumulátory i samotný pohon auta své limity. Ze stejného důvodu mívají také elektromobily nízkou maximální rychlost neodpovídající jejich maximálnímu výkonu - ten nejsou s to dlouhodobě bezpečně podávat.

Další zjištěnou zajímavostí z trápení produkčních elektrických Porsche je sledovaná ztráta dvou procent energie baterií při každém čtvrtmílovém sprintu. Jinými slovy jich zvládne asi 50 (tj. ujede 20 km, popř. něco okolo 40 km, pokud budeme kalkulovat i s klidnou jízdou zpět na start s minimální energetickou náročností) a může jet domů. Ani to ve stínu schopností současných výkonných aut neohromí.


Srovnání dvou Porsche Taycan ukázalo další podstatný nedostatek elektrických aut - 1 - Porsche Taycan Turbo a Turbo S mereni dynamiky 01Srovnání dvou Porsche Taycan ukázalo další podstatný nedostatek elektrických aut - 2 - Porsche Taycan Turbo a Turbo S mereni dynamiky 02Srovnání dvou Porsche Taycan ukázalo další podstatný nedostatek elektrických aut - 3 - Porsche Taycan Turbo a Turbo S mereni dynamiky 03Srovnání dvou Porsche Taycan ukázalo další podstatný nedostatek elektrických aut - 4 - Porsche Taycan Turbo a Turbo S mereni dynamiky 04Srovnání dvou Porsche Taycan ukázalo další podstatný nedostatek elektrických aut - 5 - Porsche Taycan Turbo a Turbo S mereni dynamiky 05Srovnání dvou Porsche Taycan ukázalo další podstatný nedostatek elektrických aut - 6 - Porsche Taycan Turbo a Turbo S mereni dynamiky 06Srovnání dvou Porsche Taycan ukázalo další podstatný nedostatek elektrických aut - 7 - Porsche Taycan Turbo a Turbo S mereni dynamiky 07Srovnání dvou Porsche Taycan ukázalo další podstatný nedostatek elektrických aut - 8 - Porsche Taycan Turbo a Turbo S mereni dynamiky 08Srovnání dvou Porsche Taycan ukázalo další podstatný nedostatek elektrických aut - 9 - Porsche Taycan Turbo a Turbo S mereni dynamiky 09Srovnání dvou Porsche Taycan ukázalo další podstatný nedostatek elektrických aut - 10 - Porsche Taycan Turbo a Turbo S mereni dynamiky 10
Přímé srovnání dvou nejlepších verzí Porsche Taycan ukázalo, ...

Srovnání dvou Porsche Taycan ukázalo další podstatný nedostatek elektrických aut - 11 - Porsche Taycan Turbo a Turbo S mereni dynamiky 11Srovnání dvou Porsche Taycan ukázalo další podstatný nedostatek elektrických aut - 12 - Porsche Taycan Turbo a Turbo S mereni dynamiky 12
...že slabší nemusí znamenat pomalejší, pokud má více energie v akumulátorech

Zdroj: DragTimes@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.