Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Spolehlivost motorů aut dle značek: TDI a TSI opět na chvostu
22.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Audi VW, ale i Škoda mají v případě spolehlivosti motorů ke špičce daleko, nejsou ani v top 20. Boduje tu Volvo, Mercedes a Land Rover.
Když někdo o autě řekne, že je spolehlivé, většinou má člověk na mysli spolehlivost celkovou, tedy v podstatě, že s autem jen jezdí, tankuje benzín a občas dolije trochu oleje - a to je všechno. Samozřejmě existují také auta nespolehlivá a také auta, která fungují krásně, až na jednu věc či jednu oblast věcí, kterou opravujete čtyřikrát do roka.
Klidně to může být drobnost, kterou opravíte zadarmo nebo za pár korun, když jste trochu zruční, ale mohou s ní mít problémy všichni majitelé stejného vozu. Je tak dobře vidět, kde se na daném autě šetřilo či kterou část konstruktéři nepromysleli dostatečně dobře. Může to být třeba mechanismus stahování některého z oken.
Pokud je nicméně motor tou věcí, kterou neustále opravujete, je to problém trochu větší. Koupit a vyměnit nějaké čidlo nebo třeba zapalovací cívky zvládne spousta zručnějších lidí, ale kvůli větším opravám je potřeba většinou navštívit servis. A práce na motoru jsou často dost drahé a časově náročné, protože spalovací motor je dost složitá věc, kde každý kousek musí fungovat v dokonalé součinnosti se zbytkem malých kousků, aby jednotka dávala maximum výkonu a spotřebovával při tom co nejméně paliva.
Poškozených motorů nevídáme zase tak málo, statistika prozradí, které značky s nimi mají největší potíže
Přijde tedy vhod statistika britské pojišťovny Warranty Direct, která nabízí i krytí závad motoru. Můžete se ptát, co to je za zvláštnost, už v nedávném článku jsme ale vysvětlovali, že cennější a objektivnější statistiku abyste pohledali - pojišťovna je v tomto případě zcela nestranný arbitr. Právě díky jejím datům se můžeme podívat, jak na tom jsou motory v autech kterého výrobce a zjistit, jak si vedou ve srovnání s obdobnou statistikou publikovanou před dvěma léty.
Značek je tu konkrétně 39 a fakt, že se statistika vztahuje k britskému trhu, neberme jako nevýhodu - je to druhý největší automobilový trh v Evropě. Tuto statistiku tvoří údaje o 50 tisících pojištěných automobilech různého stáří, ale všechny mají najeto méně než 130 tisíc mil (209 tisíc km) - v takové chvíli pojištění motoru končí. Jde tedy o spolehlivost srovnatelných a vesměs ne zrovna „olítaných” aut. A pokud se ptáte na faktor rozdílného počtu najetých km, tak i ten jsme do finální statistiky zahrnuli.
Vztahuje se na vážnější závady pohonné jednotky, tedy problémy například s blokem motoru, hlavou válců, těsněním pod hlavou, ložisky uvnitř motoru, olejovou pumpou, klikovou hřídelí včetně ložisek, ventily, písty a pístními kroužky, vložkami válců, ojnicemi, rozdělovačem, startérem, setrvačníkem, ventilovým ústrojím, turbodmychadly a mezichladiči, sáním, výfukovými svody či rozvody. V seznamu nevidíme zapalovací svíčky, cívky či kabely a také tu není poškození motoru zvěří. Například kunám velmi chutnají silikonové izolace různých kabelů, ale to není závada motoru, nýbrž vnější poškození.
Chcete-li nejspolehlivější motory, nakupujte u Mercedesu nebo Volva. Jejich jednotky jsou dle Warranty Direct nejodolnější a to jak absolutně, tak s ohledem na počet ujetých km
Indexy poruchovosti v tabulce níže ukazují pravděpodobnost, že když se vyskytne s autem nějaký problém, je to problém s motorem. Nízké číslo u auta celkově nespolehlivého znamená, že motor je relativně spolehlivou součástí. Naopak vysoké číslo u auta celkově spolehlivého znamená, že motor je slabým dílkem - opět relativně ke zbytku auta. Statistika ovšem ukazuje údaje jen za celou značku, takže pár černých ovcí mezi neprůstřelnými motory té značky může výsledek zkreslit, ale to jistě nebude obvyklý stav.
Celkově spolehlivých aut je na tomto seznamu hromada, většina značek má index spolehlivosti vysoko pod hodnotou 100, což je průměr. Je tu ale pár značek, jejichž index je naopak vysoko nad stovkou. Není to ale jen tím, že jsou auta toho či onoho výrobce k poruchám velmi náchylná, v celkovém indexu jsou zohledněny i náklady na opravy, a tak značky jako Land Rover, Porsche či Bentley mají extrémně špatné hodnoty. Index spolehlivosti motorů je „čistý”, hodnotí jen poruchovost samotnou.
Na druhou stranu je ale možná „čistý” až příliš, a tak jsme do srovnání přidali i zohlednění průměrného nájezdu aut zkoumaných značek, protože životnost motoru a počet ujetých kilometrů spolu velmi úzce souvisí. Samozřejmě je však potřeba dodat, že 150 tisíc kilometrů naježděných na dlouhých trasách s pečlivou údržbou se na motoru podepíše úplně jinak, než 150 tisíc kilometrů z většiny ve městě a s údržbou zanedbávanou, ale neexistuje způsob, jak zjistit, které z oněch kilometrů byly jak najety.
Motory od skupiny VW na tom statisticky nejsou úplné nejhůře, jejich spolehlivost je ale podle Warranty Direct silně podprůměrná. Je to další věrohodný zdroj, který to tvrdí
Indexy samotné poruchovosti motoru v tabulce níže jsou v rozsahu od 9,22 u Mercedesu, který čistě touto optikou získává prvenství před Chryslerem a Volvem, po 31,82 u Daihatsu. V případě průměrných kilometrových nájezdů je rozsah od 57 471 km u Chevroletu po 107 763 u Land Roveru a výsledky posouvá trochu jinam.
Právě kombinací těchto čísel docházíme k tomu, že nejspolehlivější jsou motory automobilů značky Volvo, které by evidentně mělo zůstat věrné cizelování mechaniky namísto marných pokusů s elektronickými pomocníky. Švédové jsou první před Mercedesem a Land Roverem, naopak nejhorší trojice je Daihatsu, MG a Rover, které pomalu nikam nejezdí a ještě jsou poruchové. Vidíme také další indikaci, že motory koncernu Volkswagen, tedy dobře známé TDI a TSI příliš spolehlivosti nepobraly, alespoň ve svých modernějších inkarnacích, které tanto statistika s ohledem na kilometrový limit pokrývá především - ani při zohlednění počtu ujetých kilometrů nedosáhnou Volkswagen, Audi a ani Škoda na první dvacítku. Jen Seat je o něco lepší.
Podíváme-li se čistě na index samotné poruchovosti motoru, popsaný výše, jsou v dolní půlce všechny čtyři značky a Audi je velmi blízko úplného dna. U vrcholu i na chvostu jsou nicméně výsledky podobné, drží se tu kromě Mercedesu a Volva například také Chrysler, který obecně za etalon spolehlivosti považován není. Jak vidno, po motorové stránce to je předpoklad mylný - jednodušší technika má zjevně své přednosti. A poslední tři místa zůstávají zcela beze změn. Už vás ale nebudeme napínat, tady je celá statistika.
Spolehlivost motorů aut dle značek
Průměrný nájezd kilometrů zkoumaných vozů
Spolehlivost motorů aut dle značek s ohledem na ujeté km
Fotografie vybraných motorů
Motory pod kapotami vozů Mercedes-Benz a Volvo jsou na tom se spolehlivostí velmi dobře
Naopak výsledky koncernu Volkswagen opět neohromí
Zdroj: Warranty Direct's Reliability Index
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 52 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 51 minutami - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před 2 hodinami - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva