Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Složená turbodmychadla mohou přidat ještě více výkonu „z ničeho”
20.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Turba teď hlavně stlačují vzduch. Výfukové plyny se ale dají využít i dále, přímo pro pohon auta.
Přeplňování je pod kapotami osobních automobilů už docela dlouho a jako technologie existuje ještě déle. Ve většině případů, v běžných autech vždy, je hlavní jednotkou přeplňování kompresor, který je poháněn buď klikovou hřídelí a řemenem, to hovoříme o kompresoru, nebo výfukovými plyny, v takovém případě to je turbodmychadlo. Využití výfukových plynů ale nemusí končit jen u stlačování nasávaného vzduchu.
Výfukové plyny je možno využívat ještě dále, i po roztočení kompresoru. V případě mechanického propojení mohou pohánět další turbínu, která však bude místo kompresoru pohánět přes ozubená kola a hydrodynamický měnič točivého momentu či jakousi viskózní spojku přímo klikovou hřídel, a tak sama o sobě, bez dalšího spalování, zvyšovat výkon.
Ani toto řešení není zas tak nové, bylo v určité podobě použito na leteckém osmnáctiválci Wright R-3350 těsně po druhé světové válce. Používá se i v současnosti, a to na 14,8litrovém motoru Detroit Diesel DD15 TC, kterým jsou vybaveny některé americké tahače značek Freightliner a Western Star a který si můžete prohlédnout v animaci pod článkem. Něco podobného ve svých motorech údajně využívají také značky Scania a Volvo.
Další variantou je k hřídeli standardního turbodmychadla připojit elektromotor, tedy postavit elektrické propojení. Elektromotor může sloužit několika způsoby - může zastupovat klasický, řemenem poháněný alternátor, může být součástí klasického hybridního pohonného ústrojí, tedy nabíjet baterie, které pak přes elektromotor pošlou dodatečnou sílu na kola. Anebo může eliminovat prodlevu velkého turba při sešlápnutí plynového pedálu. Ve formuli 1 se používá takovýto systém - generátorem připojeným k turbodmychadlu se schová energie ve formě elektřiny, která je pak na výjezdu ze zatáčky jiným elektromotorem poslána na kola.
Není tedy od věci očekávat podobnou aplikaci složených turbodmychadel i v běžných, produkčních autech. Mechanické spojení je trochu náročnější na prostor i údržbu, ale pokud to může fungovat na dieselech v tahačích, od kterých se očekává, že za svůj život najedou dva i více milionů kilometrů, není důvod si myslet, že by tato technologie neměla zvládnout půl milionu až milion km v osobních autech - se správnou údržbou, samozřejmě.
Elektrické spojení by zase mohlo být jakýmsi mild-hybridem, ať už v nahrazení alternátoru či ve funkci udržování turba v roztočeném stavu. Tento způsob má navíc tu výhodu, že jeden elektromotor na hřídeli turba se může stisknutím tlačítka na středové konzoli, třeba přepnutím z režimu Eco do režimu Sport, změnit z alternátoru na systém potlačující prodlevu turbodmychadla..
Asi nelze implementaci takovýchto technologií do produkčních osobních aut očekávat pozítří, ale v horizontu nějakých deseti let bychom se něčeho takového dočkat mohli alespoň v koncepční formě. Je to zajímavá technologie, a to nejen z pohledu ekologie, ale také, jak z hořícího paliva dostat co nejvíc síly na asfalt. Jak toho výrobci využijí, se však zatím musíme nechat překvapit.
Princip funkce složeného turbodmychadla
To, co na těchto obrázcích a animaci Detroit Dieselu DD15 TC tvarem trochu připomíná trychtýř, je složené turbodmychadlo
Zdroj: Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 6 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Polovinu mladých v Německu vyhazují od testů v autoškolách. Profesor psychologie zkusil vysvětlit, co se to s námi děje
před 2 hodinami - „Americký Concorde” vrací na oblohu nadzvukové cestování. Za sebou má první test, při kterém pokořil rychlost zvuku
před 3 hodinami - Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
před 5 hodinami - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 6 hodinami - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva