Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Slibné nové baterie Tesly Cybertruck jsou skutečně zklamání, mizerné výkony při dobíjení jsou krok zpět
31.12.2023 | Petr Miler
V jednu chvíli byly označované za revoluční, měly přinést vyšší energetickou hustotu i rychlejší dobíjení. To první zatím neposoudíme, v případě dobíjení ale Cybertruck ani zdaleka nevyužívá možností Superchargerů a je na tom dokonce hůř než jiné modely.
Tesla Cybertruck přišla s řadou novinek, které nelze přehlédnout, některé ale vidět nejsou. Jednou z takových je, že jde o první model americké automobilky, který používá výlučně nový typ článků zvaný 4680. Psali jsme o nich nedávno s tím, že tyto akumulátory jsou důvodem, proč výroba vozu drhne, i když nepřináší nic dramaticky nového. O tom se ostatně dříve rozpovídal také jeden z techniků Bosche, který je dokonce označil za navoněnou bídu. Byly to relevantní a fundované komentáře nevystřelené od boku, z hlediska použití se ale pořád hlavně o teoretická očekávání. Nyní tu máme první praktické zkušenosti.
Ani ty ale nejsou dobré a nejlépe je shrnuje video jednoho z prvních majitelů Cybertrucku. Už před Vánoci se v diskuzních fórech majitelů začalo řešit, že ani při použití nejnovějších Superchargerů Tesly třetí generace nové baterie zdaleka nejsou to využít jejich výkon a dobíjecí křivka je velmi nestabilní. Už při dobití 35% kapacity baterie měl využívaný dobíjecí výkon klesat pod 150 kW, což je při kapacitě baterií přes 120 kWh příliš málo na to, aby doplnění energie proběhlo jinak než tragicky pomalu.
Majitelé tak hlásili, že na dobití pouhých 150 mil dojezdu (asi 241 km) potřebují okolo 45 až 55 minut času, což je ve srovnání s doplněním paliva u čerpací stanice na podobný dojezd (minuta?) nekonečně pomalé. Dobíjecí výkon měl totiž s dalším růstem dobité kapacity ještě dál klesat, a to až pod 100 kW. Byla to ale jen anekdotická tvrzení a bez jasné dokumentace dosažené křivky nabíjení jsme o ně nechtěli opírat dalekosáhlejší závěry.
Právě takovou dokumentaci ale máme nyní k dispozici. Zmíněný majitel Cybetrucku v návaznosti na zmíněná tvrzení zdokumentoval celou včerejší nabíjecí relaci a byť záznam končí na dobití na 90 % kapacity kvůli selhání kamery, je jasné, že to je bída. U Superchargeru strávil 50 minut, přičemž vůz resp. jeho baterie potřebovaly 40 minut na to, aby se dostaly na 80 % kapacity. Začalo to dobře, z kýžených 250 kW ale dobíjecí výkon už při dobití 20 % kapacity klesl na 150 kW, při 40 % dál klesal a ustálil se až na pouhých 80 kW při dobití 65 až a 85 % kapacity. To je opravdu mizerné.
Jediným relevantním závěrem v tuto chvíli je, že baterie 4680 jsou přesně tak neohromující, jak tvrdí jejich kritici. Fanoušci Tesly nepřekvapivě hovoří i o možnosti, že baterie jsou skvělé a Tesla zatím jen omezuje dobíjecí výkon softwarově, než doladí vše potřebné. Pochybujeme o tom, s těmito bateriemi má zkušenosti už z některých verzí Modelu Y, vyloučit to ale v tuto chvíli pochopitelně nelze.
Od článků 4680 jsme se měli dočkat skoro zázraků, dnes to vypadá na pravý opak. Jedním z problémů je rychlost dobíjení, kterou přesně dokumentuje video níže. Foto: Tesla
Zdroj: Our Cyber Life@Youtube
Bleskovky
- Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
včera - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025 - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025
Nejnovější články
- Slavný moderátor si nechal upravit svou Teslu na drsný 1000koňový stroj, vypadá opravdu zajímavě
před 9 hodinami - Automobilka chtěla vytvořit nová pracovní místa, kvůli zakazování spalovacích motorů ale nejspíš zruší i ta stará
před 10 hodinami - „Americký Concorde” vrací na oblohu nadzvukové cestování. Za sebou má první test, při kterém pokořil rychlost zvuku
včera - Na nechtěný čtyřválcový Mercedes-AMG C63 dál praskají data o jeho neprodejnosti, vážně už ho nebere ani tvrdé jádro fandů
včera - VW skončil s obcházením vlastních dealerů. Od začátku mizerný plán selhal přesně na tom, na čem měl vzkvétat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva