Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Rozložení hmotnosti 50:50 u BMW 3 E90 není jen reklamní trik
1.7.2011 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
O hmotnostech, spotřebách či dynamice aut se bájí jako na běžícím pásu. O to více jsem byl překvapen tím, že jedna z proslulých proklamací BMW platí prakticky bezezbytku.
Jistě jste museli slyšet formulku automobilky BMW hovořící o ideálním rozložení hmotnosti mezi nápravy jejích vozů. Poměr 50:50 se skví prakticky ve všech propagačních materiálech značky, bez ohledu na to, k jakému modelu se vážou. Něco takového umožňuje jen klasická koncepce s motorem umístěným za přední nápravou a pohonem zadních kol, kterou dnes používá pouze několik málo automobilek, v Evropě pak hlavně Mercedes a BMW. Zatímco Mercedes akcentuje u svých vozů jiné vlastnosti, BMW považuje dokonalé vyvážení vozu za podstatné, a proto se jím chlubí.
O paušální platnosti tohoto prohlášení lze pochybovat i bez hlubší znalosti věci - tohoto ideálního poměru nemůže dosahovat model s čtyřválcovým benzinovým motorem na straně jedné, stejně jako varianta s šestiválcovým dieselem na straně druhé. Automobilka se sice snaží rozdílům daným odlišnou hmotností motorů přizpůsobovat (nejviditelnější je odlišné umístění akumulátoru buď v motorovém prostoru, nebo pod podlahou zavazadelníku), na vyrovnání stavu by ale v druhém případě musela záď dovažovat více, než by bylo z racionálního hlediska únosné.
Pochybuji o něm ale o to více od té doby, co mi několik čtenářů poslalo výsledky z vážení modelu 130i. Ten se sice od ideálu obvykle neodchýlil příliš, ale třeba 56:44 už zkrátka zdaleka není 50:50. A to nehovořím o tom, že pohotovostní hmotnost byla i přes omezenou výbavu vozů vyšší než udávaná. Není tedy divu, že jsem si spolu s touto informací musel vyslechnout i povídání na téma Bayerische Marketing Werke, organizovaném přesunu zaměstnanců jedné nejmenované ingolstadtské automobilky do Mnichova a jím podobné.
S tímto povědomím jsem včera na okruhu v Mostě, kde jsme byli projet Lotus Evora S, o němž vás též brzy zpravíme, využil možnosti zvážení BMW 330i E90 na váhách firem Rebels Racing a IBS Motor, které nabízejí tzv. Performance Engineering amatérským závodním týmům. Skoro jsem počítal s hotovým „sólo kaprem” usvědčujícím BMW z nestoudné fabulace, ale realita byla úplně jiná.
Toleroval bych BMW i odchylku pár jednotek procent, neboť tu snadno ovlivní pár drobných detailů, ve skutečnosti ale bylo vyvážení vozu prakticky perfektní. Když si prohlédnete přiložené fotografie, můžete sami seznat, že rozdíl mezi zatížením jednotlivých kol v podélném směru činil maximálně 10,5 kilogramu, což není v rámci vozu o hmotnosti 1526,5 kg prakticky nic. Rozložení mezi zadní kola v poměru 381,5:381,5 kg je až pozoruhodné, na přední ose byla hmotnost rozložena v poměru 372,5:391 kg, což vypadá zvláštně, po obsazení vozu pouze řidičem se ale všechny hmotnosti takřka vyrovnaly.
S pohotovostní hmotností je to o něco horší - BMW udává 1 555 kg při obsazení řidičem o hmotnosti 75 kg a 3/4 zaplnění palivové nádrže. V nádrži bylo v momentě měření právě tolik benzinu, bez řidiče ale váhy ukázaly číslo 1526,5 kg. Když uvážím, že v autě bylo maximálně do 10 kg nakladu, pak se údaj v technickém průkazu odchyluje od skutečnosti o 30-40 kilogramů, neboť s dopočítáním 75 kg virtuálního eurořidiče by pohotovostní hmotnost měla 1 590 kg. Ale ani to není tak velká odchylka, z podobných testů zejména zahraničních kolegů pamatuji vyšší.
Z výsledků vážení jsem příjemně překvapen. I když je dobré vyvážení 330i E90 znát i za jízdy a rozhodně bych si na něj nestěžoval, takřka papírovou dokonalost bych beztak neočekával. Pokusíme se vám do budoucna podobné údaje přinést i pro námi testované vozy, takový údaj dokáže o schopnostech vozu také leccos napovědět.
A pokud byste si rádi přečetli test BMW 330i E90, či spíše dlouhodobé zkušenosti s ním, ozvěte se v diskusi, rádi pro vás takový článek připravíme.
BMW 330i E90 na váze
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 01:22 - petr_riha
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch