Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Revoluční baterie Tesly je navoněná bída, říká expert Bosche. Prodej se opožďuje, nemusí začít vůbec
3.6.2022 | Petr Prokopec
Pokud máte pocit, že to je už několik let, kdy Tesla ohlásila příchod převratných baterií, nejste na omylu. Už před více než rokem je měl dostat první vůz, ale nemá je dodnes. A žádné auto je nedostane ani letos, přinejmenším.
Když se v minulém roce objevila vrcholná Tesla Model S Plaid, americká automobilka poněkud překvapivě příliš nemluvila o jejích bateriích. Zmíněna byla víceméně jen kapacita 100 kWh a možnost dobíjení při výkonu až 250 kW, tím ale vše haslo. Což bylo poněkud překvapivé, neboť před debutem Tesla o akumulátorech mluvila poměrně hodně. Typ baterií s označením 4680 pak prezentovala jako převratný, neboť má nabízet vyšší energetickou hustotu, lepší odolnost a zároveň generovat méně tepla.
Při pohledu na technické specifikace verze Plaid je nicméně jasné, proč Tesla zničehonic změnila přístup. I vrcholné provedení se totiž nakonec dočkalo stejného typu 18650, jako předchozí varianty. Ohlášená novinka pak není k dispozici dodnes, přičemž nedávno oslovila partnerský Panasonic, aby s jejich výrobou začal co nejdříve. Japonská společnost nicméně uvedla, že před příchodem roku 2023 se tak nestane.
V prvé fázi se zdálo, že důvodem jsou dodavatelské problémy, jenže tak to být nemusí. Jak naznačuje Jake Christensen, který je hlavním technikem pro modelování baterií u společnosti Bosch, pes nakonec může být zakopán někde úplně jinde. Zásadní změnou u typu 4680 je jiné vnitřní uspořádání, konkrétně „bezkonektorový” design. Tradiční baterie se skládá z do válce smotané třívrstvé fólie, na jejíchž koncích jsou dva konektory, přes které je přiváděna popř. odebírána energie. Tesla strukturu změnila tak, že fólii rozdělila na jednotlivé, částečně se překrývající destičky, mezi kterými se nacházejí přípojné body.
Každý jednotlivý článek má přitom takto navinutý zhruba metrový pásek elektrod, který Tesle umožnil zkrátit cestu elektrického proudu z 3,5 metru na pouhých 75 milimetrů. Právě proto automobilka věří, že došlo k navýšení energetické hustoty. Zredukován tím přitom byl i odpor, což mělo potlačit produkci nadměrného tepla. Nicméně jak Christensen dodává, odpor není jediným generátorem vyšších teplot, dále se o něj starají i elektrochemické reakce.
Technik Bosche proto zastává názor, že se zvětšením průměru článků z 21 na 46 mm naopak bude docházet k akumulaci tepla, tedy za předpokladu, že se Tesle nepodařil nějaký zázrak. Jak ale uvedl Panasonic, na ověření toho či onoho tvrzení si ještě budeme muset pár měsíců počkat. Vůbec bychom se ovšem nedivili, kdyby během této doby docházelo k dalším úpravám, neboť s vyšší teplotou přichází rychlejší degradace. Kromě toho je pochopitelně třeba počítat s rizikem požáru či exploze.
S jistotou lze tedy nyní tvrdit pouze to, že revoluční baterie se neobjeví ani letos. Pokud má navíc Christensen pravdu, pak bychom se jich nemuseli dočkat vůbec, i když Tesla měla alespoň vyřešit problém s usazováním lithia okolo anody při rychlodobíjení. Ten měl vést k selhání baterií, o čemž ví své hlavně majitelé Tesel, kteří nedoplňovali kapacitu doma, nýbrž především u výkonných stojanů sítě Supercharger.
Baterie typu 4680 disponují unikátní architekturou, která má dle Tesly navýšit energetickou hustotu a snížit produkci tepla. Jenže realita může být dle experta firmy Bosch trochu jiná, i proto se nevyrábí ani rok po příchodu Modelu S Plaid, který jimi měl být osazen. A ani letos se jí nedočkáme, pokud vůbec někdy. Foto: Tesla
Zdroj: Bosch
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch