Renault představil svůj motor V6 pro Formuli 1, z 1,6 litru doluje 600 koní

(+ video) Nová pravidla mají vnést do F1 úspory. Přeplňované šestiválce tak jsou výkonnější, trvanlivější a jejich žíznivost prý poklesne o 35 %.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Renault představil svůj motor V6 pro Formuli 1, z 1,6 litru doluje 600 koní

24.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Renault představil svůj motor V6 pro Formuli 1, z 1,6 litru doluje 600 koní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Nová pravidla mají vnést do F1 úspory. Přeplňované šestiválce tak jsou výkonnější, trvanlivější a jejich žíznivost prý poklesne o 35 %.

Uplynulý víkend byl zasvěcen hlavně legendárnímu závodu 24 hodin Le Mans. Ten následující se pro změnu ponese v duchu Formule 1, která letos naposledy používá přeplňované osmiválce. Místo nich se příští rok dočkáme přeplňovaných 1,6litrových šestiválců, které prozatím fanoušky spíše odpuzují, než přitahují. Tomu by se ale FIA či šéfové týmu Mercedes neměli divit, jakkoliv se o nových pohonných jednotkách vyjadřují pochvalně. A stejnou reakci by měli očekávat také u Renaultu, kde byla minulý týden představena jejich varianta motoru pro F1 2014.

Zatímco Mercedes-Benz nás nechal pouze nahlédnout do své kuchyně, francouzská značka svou pohonnou jednotku již rovnou servíruje se vším všudy. Víme tak, že celkový výkon motoru má činit 760 koní, z čehož 600 koní je dílem přeplňované jedna-šestky, zatímco zbytek pochází ze systému rekuperace kinetické energie. Podle Renaultu by se tak mělo jednat o silnější agregát, než jakým je stávající 2,4litrový osmiválec.

Nová pohonná jednotka, zvaná Energy F1-2014, by zároveň měla být i úspornější, což jde ruku v ruce s novými pravidly. Podle nich je totiž pro příští rok povoleno pouze 100 kg paliva na celý závod, což ve srovnání s nynější kapacitou představuje pokles o 35 %. To představuje vskutku velkou redukci, která by byla vítanou, pokud by spasila planetu. Jenže jen jediné letadlo svážející členy FIA k jejich jednání vyprodukuje nečistot daleko více.

Je tedy zřejmé, že snaha o likvidaci, jakou známe u běžných automobilů hlavně ze strany Evropské unie, se tak začíná projevovat také ve Formuli 1. To lze ostatně vysledovat i u snížení otáček motoru ze stávajících 18 000 ot./min. na budoucích 15 000, které turbodmychadla o tlaku 3,5 baru a nový ERS (Energy Recovery System produkující 120 kW) asi sotva vykompenzují. I když Francouzi si myslí, že ano.

Obdobný názor panuje také na zmiňovaný zvuk, který prý bude i nadále hlučný. Podle Roba Whitea, zástupce technologického ředitele, vás totiž „i nadále bude budit ze spaní a lidé bydlící poblíž okruhů si nadále budou stěžovat. Pouze se bude jednat o přeplňovaný a nikoliv atmosférický zvuk, proto uslyšíte syčení, když řidič na chvíli sundá nohu z plynu.“

Navíc by tyto pohonné jednotky měly být spolehlivější, díky čemuž pilot bude moci bez penalizace sáhnout pouze po pěti motorech během celé sezóny namísto stávajících osmi. Jsme tedy opravdu zvědavi na první závod příštího roku. Ten totiž naprosto jasně ukáže, zda má vůbec smysl se na kdysi vrcholnou motoristickou disciplínu ještě dívat...


Renault představil svůj motor V6 pro Formuli 1, z 1,6 litru doluje 600 koní - 1 - Renault F1 V6 engine 01Renault představil svůj motor V6 pro Formuli 1, z 1,6 litru doluje 600 koní - 2 - Renault F1 V6 engine 02Renault představil svůj motor V6 pro Formuli 1, z 1,6 litru doluje 600 koní - 3 - Renault F1 V6 engine 03Renault představil svůj motor V6 pro Formuli 1, z 1,6 litru doluje 600 koní - 4 - Renault F1 V6 engine 04Renault představil svůj motor V6 pro Formuli 1, z 1,6 litru doluje 600 koní - 5 - Renault F1 V6 engine 05Renault představil svůj motor V6 pro Formuli 1, z 1,6 litru doluje 600 koní - 6 - Renault F1 V6 engine 06Renault představil svůj motor V6 pro Formuli 1, z 1,6 litru doluje 600 koní - 7 - Renault F1 V6 engine 07Renault představil svůj motor V6 pro Formuli 1, z 1,6 litru doluje 600 koní - 8 - Renault F1 V6 engine 08Renault představil svůj motor V6 pro Formuli 1, z 1,6 litru doluje 600 koní - 9 - Renault F1 V6 engine 09Renault představil svůj motor V6 pro Formuli 1, z 1,6 litru doluje 600 koní - 10 - Renault F1 V6 engine 10Renault představil svůj motor V6 pro Formuli 1, z 1,6 litru doluje 600 koní - 11 - Renault F1 V6 engine 11
Na papíře vypadá vše okolo nového motoru F1 dobře. Jsme proto zvědavi, zda realita naplní veškerá očekávání

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.