Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Renault představil svůj motor V6 pro Formuli 1, z 1,6 litru doluje 600 koní
24.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Nová pravidla mají vnést do F1 úspory. Přeplňované šestiválce tak jsou výkonnější, trvanlivější a jejich žíznivost prý poklesne o 35 %.
Uplynulý víkend byl zasvěcen hlavně legendárnímu závodu 24 hodin Le Mans. Ten následující se pro změnu ponese v duchu Formule 1, která letos naposledy používá přeplňované osmiválce. Místo nich se příští rok dočkáme přeplňovaných 1,6litrových šestiválců, které prozatím fanoušky spíše odpuzují, než přitahují. Tomu by se ale FIA či šéfové týmu Mercedes neměli divit, jakkoliv se o nových pohonných jednotkách vyjadřují pochvalně. A stejnou reakci by měli očekávat také u Renaultu, kde byla minulý týden představena jejich varianta motoru pro F1 2014.
Zatímco Mercedes-Benz nás nechal pouze nahlédnout do své kuchyně, francouzská značka svou pohonnou jednotku již rovnou servíruje se vším všudy. Víme tak, že celkový výkon motoru má činit 760 koní, z čehož 600 koní je dílem přeplňované jedna-šestky, zatímco zbytek pochází ze systému rekuperace kinetické energie. Podle Renaultu by se tak mělo jednat o silnější agregát, než jakým je stávající 2,4litrový osmiválec.
Nová pohonná jednotka, zvaná Energy F1-2014, by zároveň měla být i úspornější, což jde ruku v ruce s novými pravidly. Podle nich je totiž pro příští rok povoleno pouze 100 kg paliva na celý závod, což ve srovnání s nynější kapacitou představuje pokles o 35 %. To představuje vskutku velkou redukci, která by byla vítanou, pokud by spasila planetu. Jenže jen jediné letadlo svážející členy FIA k jejich jednání vyprodukuje nečistot daleko více.
Je tedy zřejmé, že snaha o likvidaci, jakou známe u běžných automobilů hlavně ze strany Evropské unie, se tak začíná projevovat také ve Formuli 1. To lze ostatně vysledovat i u snížení otáček motoru ze stávajících 18 000 ot./min. na budoucích 15 000, které turbodmychadla o tlaku 3,5 baru a nový ERS (Energy Recovery System produkující 120 kW) asi sotva vykompenzují. I když Francouzi si myslí, že ano.
Obdobný názor panuje také na zmiňovaný zvuk, který prý bude i nadále hlučný. Podle Roba Whitea, zástupce technologického ředitele, vás totiž „i nadále bude budit ze spaní a lidé bydlící poblíž okruhů si nadále budou stěžovat. Pouze se bude jednat o přeplňovaný a nikoliv atmosférický zvuk, proto uslyšíte syčení, když řidič na chvíli sundá nohu z plynu.“
Navíc by tyto pohonné jednotky měly být spolehlivější, díky čemuž pilot bude moci bez penalizace sáhnout pouze po pěti motorech během celé sezóny namísto stávajících osmi. Jsme tedy opravdu zvědavi na první závod příštího roku. Ten totiž naprosto jasně ukáže, zda má vůbec smysl se na kdysi vrcholnou motoristickou disciplínu ještě dívat...
Na papíře vypadá vše okolo nového motoru F1 dobře. Jsme proto zvědavi, zda realita naplní veškerá očekávání
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025 - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Shakedown Test - 2. den převzala žezlo Yamaha včera 12:06
- HRC Honda: Místo Repsolu Castrol včera 10:45
- Shakedown Test - 2. den průběžně včera 09:59
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 31.1.2025
- News z EWC Endurance 31.1.2025
Nejnovější články
- Polovinu mladých v Německu vyhazují od testů v autoškolách. Profesor psychologie zkusil vysvětlit, co se to s námi děje
před 11 hodinami - „Americký Concorde” vrací na oblohu nadzvukové cestování. Za sebou má první test, při kterém pokořil rychlost zvuku
včera - Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
včera - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva