Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Renault-Nissan CMF: globální platforma odhalena, má být efektivnější než MQB
20.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rozdělení platformy na čtyři nezávislé části by se alianci mohlo vyplatit. Zvláště, když s jejím využitím počítají u 11 modelů Renaultu a 3 u Nissanu.
Modulární komponenty rozhodně nejsou špatným nápadem. Zvláště, pokud se jedná o „neviditelné” díly. V takovém případě je uživateli jedno, zda jsou vyráběny v ČR nebo v Číně. Důležitá je samozřejmě kvalita, výběr vozu však zrovna nevisí na rozhodnutí, zda zvolit podvozkový díl té či oné automobilky. Design obvykle při výběru auta hraje jednu z hlavních rolí, mnohých zákazníků dokonce tu nejhlavnější a ostatní parametry pak ustupují do pozadí. Toho jsou si vědomy i samy značky a proto vývoj modulárních platforem rozjely jak na běžícím pásu.
Nejznámějším - a doposud jediným opravdovým - uživatelem této technologie je koncern Volkswagen Group, jehož platforma MQB podepírá nové Audi A3, Seat Leon, Škodu Octavii III a VW Golf VII. I německá automobilka však bude muset čelit stále vyšší konkurenci, neboť svá díla již ohlásil Ford, BMW nebo Nissan. Japonská automobilka, která na vývoji spolupracovala s partnerským Renaultem, navíc svou platformu CMF právě představila a zdá se, že Volkswagenu opravdu nadělá vrásky.
Důvod je samozřejmě v konstrukci. Zatímco Volkswagen přišel v rámci MQB s jedním celkem, u kterého lze měnit některé rozměry, aliance Renault-Nissan připravila v rámci platformy CMF (Common Module Family) čtyři nezávislé moduly (motorový prostor, kabina, přední a zadní část), jejichž složením de facto vzniká celý vůz. Rozměry tak vlastně nemusí nikdy hrát roli, neboť se jednoduše spojí ty prvky, které daná karoserie pobere.
Podle účetního oddělení by tento systém měl snížit náklady na nákup součástek o nějakých 20 až 30 procent, v případě technologických nákladů by již mělo jít o 30- až 40procentní redukci. To by mělo znamenat velkou úsporu i pro konečného zákazníka. Aliance navíc počítá se zavedením výrobního procesu AIMS (Alliance Integrated Manufacturing System), který jí umožní výrobu jednoho modelu napříč různými továrnami bez nutnosti změn na lince.
Platforma CMF tak nemá být jen efektivnější než německé MQB, ale rovněž lepší než vlastní globální komponenty podepírající modely jako Micra nebo Clio. I proto obě automobilky odhadují, že do roku 2020 bude na platformě CMF postaveno zhruba 1,6 milionu vozů ročně, přičemž jednat se bude o 14 modelů, z nichž jedenáct na sobě ponese logo francouzské automobilky.
Nissan tedy sice přijde trochu zkrátka, ale na druhou stranu dostane platformu jako první. Modernizované modely Qashqai, X-Trail a americký Rogue jsou kandidáty, jež dostanou platformu CMF ještě letos. Na Renaulty má přijít řada příští rok, kdy značka představí nástupce modelů Espace, Scénic a Laguna. Jsme opravdu zvědavi, jak budou tato „lego auta“ jezdit.
Francouzsko-japonská platforma CMF počítá se čtyřmi nezávislými moduly, které se dají spojovat napříč segmenty
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před hodinou - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva