Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Range Rover Evoque dostal jako první devítistupňový automat ZF 9HP
27.2.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Enormní tlak na snižování pokut za nadlimitní emise CO2 žene výrobce do extrémů. Kromě zmenšování motorů také zvyšují počet převodových stupňů.
Osmistupňová automatická převodovka ZF má dnes více než slušné renomé. O její spolehlivosti by nám asi více řekli v servisech, každopádně spoléhají na ní vozy z produkce Audi, BMW, Jaguaru, Maserati, Land Roveru či Chrysleru, ale najdete ji také v modelech od Bentley nebo Rolls-Royce. O lepším využití optimálních pracovních otáček rozmanitých motorů (od malých čtyřválcových dieselů až po mohutné V8 či V12), nemůže být pochyb, přesto je však osm v honbě za snížením emisních pokut evidentně málo.
Devítistupňového nástupce představila německá společnost ZF již v roce 2011, čekalo se proto v podstatě jen na to, kdy a kde se objeví. Konstrukčně jde o klasický automat s hydrodynamickým měničem točivého momentu a primárně byl navržen pro automobily s motory umístěnými vpředu napříč, což je i případ první aplikace.
Jako první se s technikou ZF 9HP představí už příští týden na ženevském autosalonu vozy britské značky Land Rover, která o sobě tvrdí, že se stala nejbližším vývojovým partnerem. Nová devítistupňová převodovka má primárně nahradit předchozí šestikvalt (počet převodových stupňů tedy vzroste o 50 procent...) ve všech modelech Evoque a její výrobce se chlubí třeba tím, že je o 7,5 kg lehčí a pouze o šest milimetrů delší.
Jak se budou vozy chovat v praxi a jestli skutečně pomůžou snížit spotřebu i tolik sledované emise CO2, zjistíme až později, Land Rover však samozřejmě slibuje redukci obojího a při současném těsnějším poskládání stupňů rovněž vylepšení dynamiky. Zajímavé přitom je, že jednička má být mnohem kratší než u stávající šestistupňové převodovky a kromě jiného má sloužit také pro jízdu v terénu bez nutnosti použít redukci, ulehčit tahání přívěsů či snížit otáčky a tím pádem i hlučnost při plynulé jízdě.
Nejvyšší převod pak bude pro změnu velmi dlouhý, aby snížil spotřebu i hlučnost při dálničním přesunu. Zbylé kvalty pak budou poskládány blízko u sebe, což pomůže nejen spotřebě a dynamice, ale i komfortu - menší poklesy otáček bude řízení celého ústrojí zvládat lépe a méně jimi zatěžovat posádku.
Součástí softwarového vybavení ZF 9HP má být též adaptabilní algoritmus řízení, schopný „číst“ chování řidiče, z něj vyhodnocovat preference a tomu následně přizpůsobovat řazení. Kdo se však o převodovky zajímá podrobněji, jistě ví, že se nejedná o nové řešení. Více detailů vám přineseme po podrobnějším představení v Ženevě.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013.





Jak sami vidíte, „lakmusovým papírkem“ Land Roveru a ZF se stal model Range Rover Evoque
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Rychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 2 minutamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 2 hodinami„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 4 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 09:43 - Stepan
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB