Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
PSA Peugeot Citroën Hybrid Air dovolí autům jezdit na vzduch, tak trochu
23.1.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Francouzský koncern PSA představil hybrid kombinující konvenční spalovací jednotku a motor poháněný stlačeným vzduchem.
Namísto akumulátorů elektrické energie nádrže se stlačeným vzduchem a elektromotor nahrazený motorem pneumatickým. To je stručný popis techniky nazvané Hybrid Air a podle automobilky Peugeot-Citroën zásadním krokem vedoucím ke snížení průměrné spotřeby malých automobilů se zážehovými motory na 2 benzinu litru na 100 kilometrů v roce 2020.
Hybrid Air sestává z klasického benzínového motoru s vnitřním spalováním o výkonu kolem 80 až 110 koní, který tvoří pár s planetovou převodovkou přenášející sílu na kola přední nápravy. Z druhé strany převodovky je napojen agregát, jehož vnitřní konstrukci nám automobilka neodhalila, každopádně je poháněný stlačeným vzduchem.
Ten je získáván ze dvou tlakových nádob, z nichž jedna je uložena uprostřed, souběžně s podélnou osou vozu a paralelně s výfukovým potrubím a druhá nízkotlaková kolmo na ní mezi zadními koly, za nádrží s benzínem.
Automobil je schopen jezdit v několika režimech, podobně jako dnešní hybridy. V prvním je auto poháněné pouze spalovacím motorem, ve druhém kombinuje výkon obou a ve třetím se dokáže pohybovat výlučně silou získanou tlakem vzduchu. Poslední mód je přitom využíván výhradně ve městě a k jeho automatické aktivaci dochází v rychlostech pod 70 km/h. Podle tvrzení konstruktérů je v takovém případě v akci přibližně 60 až 80 procent času.
PSA neříká, jestli je možné natlakovaný vzduch tankovat také z externího zdroje (a mít tím pádem jakýsi pneumatický plug-in hybrid...) a popisuje jej jako systém získávající energii rekuperací při volnoběžné jízdě a při brzdění. Logika (nebo spíše snaha dostat energetické vstupy mimo to, co je měřeno v testech spotřeby) velí, že by to možné být mělo, nicméně k tomu vám více řekneme, až budou Francouzi poněkud sdílnější.
Automobilka obhajuje svou novou technikou jasnými argumenty - Hybrid Air zvyšuje hmotnost automobilu asi o 100 kilogramů, což by měla být jen polovina oproti elektrické hybridní technologii. A protože ze soustavy odpadávají drahé akumulátory a je výrazně jednodušší, takto vybavené stroje by měly být výrazně levnější a snadněji opravitelné. Klasické akumulátory jsou zkrátka z hlediska hmotnosti a ceny stále velký problém a toto je potenciální náhrada.
Cílem je rozjet sériovou výrobu v roce 2016 a vyvážet tato auta primárně do Ruska a Číny, mimo zájem automobilky však nebudou ani evropské státy. První prototypy by mohly být k vidění už na letošním ženevském autosalonu.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013.
Rodina hybridních automobilů se rozrůstá o novou, pneumatickou větev
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před hodinou - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 2 hodinami - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 08:19 - Zajda
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus