Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč VW používá ve svých autech vodou chlazené výfuky? Jen kvůli emisím to není
22.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Chladit výfuky zní jako dost nesmyslný nápad, jak učinit už tak složitý motor ještě složitějším. Jenže za tuhle věc můžeme být nakonec všichni rádi.
Vodou chlazený motor je normální věc, vstřikování vody do válců také není novinkou. Volkswagen ale u některých svých modelů chladí vodou i výfukové plyny. To zní až absurdně, uvážíme-li, že v případě spalovacího motoru jde o odpad nikoli nepodobný tomu, který opouští komíny domů. Proč to tedy dělá?
Nabízela by se odpověď „kvůli emisím”, protože tenhle důvod dnes stojí za drtivou většinou na první pohled nepochopitelných technologií. Jenže tak jednoduché to není, jak vysvětluje náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Zjistil, že motor EA888 nemá oddělené výfukové svody, jak je běžné, ale že jsou svody v podstatě celé přímo v hlavě válců - a turbodmychadlo je těsně za nimi. Chlazení výfukových plynů nemá vlastní chladicí systém, chladivo tu je společné pro celý motor.
První výhodou tohoto uspořádání je rychlejší zahřátí motoru na provozní teplotu - a tedy rychlejší snížení emisí, které je při normovaném měření spotřeby klíčové. Výhod je ale mnohem více - motor běží kratší dobu studený, což znamená menší opotřebení, lepší projev z pohledu řidiče, nižší spotřebu a v zimě je takto lépe využito odpadní teplo k rychlejšímu zahřátí kabiny.
Velká výhoda tohoto systému se také váže ke katalyzátoru. Při velkém zatížení motoru by standardně musela být směs bohatá, kdy část vstříknutého paliva neslouží k pohonu, ale k chlazení výfukových plynů. To je děláno kvůli ochraně katalyzátoru, který na jedné straně potřebuje být zahřátý, na straně druhý nesmíse přehrát, protože pak dochází k jeho destrukci. Pokud jsou ale výfukové plyny ochlazeny jako u EA888, směs může být chudší a přesto katalyzátoru nehrozí přehřátí.
Rozdíl teploty výfukových plynů na výstupu ze spalovacích komor a na vstupu do turbodmychadla je asi 90°C. Rozdíl ve spotřebě paliva na dálnici je údajně 20 %, což je opravdu velká úspora a ještě podstatně větší je při maximální možné zátěži. Tento prvek je jedním z důvodů, proč jsou motory TSI i při vysoké zátěži relativně efektivní, o čemž si spousta konkurenčních turbomotorů může nechat jen zdát, spotřeba srovnatelných 300koňových čtyřválců je v extrému klidně i dvojnásobná.
Ale samozřejmě, jsou tu i nevýhody. Chlazení svodů znamená opravdu velké nároky na chladicí systém, který podle toho musí být dimenzován. S tím si ale Volkswagen pochopitelně poradil a jeho TSI fungují i v náročnějších podmínkách, než jsou teploty - třebaže v tyto dny opravdu vysoké - běžné pro střední Evropu.
Další nevýhodou může být, že tuning tohoto motoru nebude tak snadný. Jistě můžete pořád vyměnit turbo a cokoliv za ním, ale po stránce svodů budou úpravci odkázáni maximálně na leštění sériových svodů, nebudou-li chtít celou hlavu navrhnout a vyrobit úplně znova s jinými svody. A troufneme si říci, že jejich vývojová oddělení nebudou mít k dispozici takové finanční prostředky jako automobilka Volkswagen.
Za povšimnutí také stojí, že výfukové svody mají dva vývody. Nakolik jsou oddělené, je otázkou, ale Volkswagen si takhle může připravovat půdu pro dvě nezávislá turba. To už ale spekulujeme. Jestli něco takového přinese budoucnost, si zatím počkejme, TSI zatím pracují s jednoduchými turby typu twin-scroll.









Vodou chlazené svody u čtyřválce EA888 jsou zajímavě funkčním vynálezem, který zdaleka nepomáhá jen emisím. Zejména pokud máte rádi rychlou jízdu, výrazně při ní pomůže i spotřebě
Zdroj: Engineering Explained @YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Clarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
před 10 hodinamiFerrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
včeraRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
17.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Zámožný architekt se nemůže zbavit sbírky nejetých Porsche i s kamionem, kterým je převáží, nabídne vše v aukci bez rezervní ceny
před 4 hodinamiMitsubishi ukázalo své želízko v umírající třídě aut v nové verzi. Vypadá ještě víc jako Predátor, rodinu ale odveze za slušný peníz
před 6 hodinamiI ty nejmenší detaily ukazují, jak moc Audi ztratilo cestu. Bude trvat dlouho, než ji znovu najde
před 7 hodinamiElektričtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
před 9 hodinamiClarkson, Hammond a May se překvapivě vrátí v novém motoristickém pořadu, navíc už za měsíc
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva