Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč VW používá ve svých autech vodou chlazené výfuky? Jen kvůli emisím to není
22.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Chladit výfuky zní jako dost nesmyslný nápad, jak učinit už tak složitý motor ještě složitějším. Jenže za tuhle věc můžeme být nakonec všichni rádi.
Vodou chlazený motor je normální věc, vstřikování vody do válců také není novinkou. Volkswagen ale u některých svých modelů chladí vodou i výfukové plyny. To zní až absurdně, uvážíme-li, že v případě spalovacího motoru jde o odpad nikoli nepodobný tomu, který opouští komíny domů. Proč to tedy dělá?
Nabízela by se odpověď „kvůli emisím”, protože tenhle důvod dnes stojí za drtivou většinou na první pohled nepochopitelných technologií. Jenže tak jednoduché to není, jak vysvětluje náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Zjistil, že motor EA888 nemá oddělené výfukové svody, jak je běžné, ale že jsou svody v podstatě celé přímo v hlavě válců - a turbodmychadlo je těsně za nimi. Chlazení výfukových plynů nemá vlastní chladicí systém, chladivo tu je společné pro celý motor.
První výhodou tohoto uspořádání je rychlejší zahřátí motoru na provozní teplotu - a tedy rychlejší snížení emisí, které je při normovaném měření spotřeby klíčové. Výhod je ale mnohem více - motor běží kratší dobu studený, což znamená menší opotřebení, lepší projev z pohledu řidiče, nižší spotřebu a v zimě je takto lépe využito odpadní teplo k rychlejšímu zahřátí kabiny.
Velká výhoda tohoto systému se také váže ke katalyzátoru. Při velkém zatížení motoru by standardně musela být směs bohatá, kdy část vstříknutého paliva neslouží k pohonu, ale k chlazení výfukových plynů. To je děláno kvůli ochraně katalyzátoru, který na jedné straně potřebuje být zahřátý, na straně druhý nesmíse přehrát, protože pak dochází k jeho destrukci. Pokud jsou ale výfukové plyny ochlazeny jako u EA888, směs může být chudší a přesto katalyzátoru nehrozí přehřátí.
Rozdíl teploty výfukových plynů na výstupu ze spalovacích komor a na vstupu do turbodmychadla je asi 90°C. Rozdíl ve spotřebě paliva na dálnici je údajně 20 %, což je opravdu velká úspora a ještě podstatně větší je při maximální možné zátěži. Tento prvek je jedním z důvodů, proč jsou motory TSI i při vysoké zátěži relativně efektivní, o čemž si spousta konkurenčních turbomotorů může nechat jen zdát, spotřeba srovnatelných 300koňových čtyřválců je v extrému klidně i dvojnásobná.
Ale samozřejmě, jsou tu i nevýhody. Chlazení svodů znamená opravdu velké nároky na chladicí systém, který podle toho musí být dimenzován. S tím si ale Volkswagen pochopitelně poradil a jeho TSI fungují i v náročnějších podmínkách, než jsou teploty - třebaže v tyto dny opravdu vysoké - běžné pro střední Evropu.
Další nevýhodou může být, že tuning tohoto motoru nebude tak snadný. Jistě můžete pořád vyměnit turbo a cokoliv za ním, ale po stránce svodů budou úpravci odkázáni maximálně na leštění sériových svodů, nebudou-li chtít celou hlavu navrhnout a vyrobit úplně znova s jinými svody. A troufneme si říci, že jejich vývojová oddělení nebudou mít k dispozici takové finanční prostředky jako automobilka Volkswagen.
Za povšimnutí také stojí, že výfukové svody mají dva vývody. Nakolik jsou oddělené, je otázkou, ale Volkswagen si takhle může připravovat půdu pro dvě nezávislá turba. To už ale spekulujeme. Jestli něco takového přinese budoucnost, si zatím počkejme, TSI zatím pracují s jednoduchými turby typu twin-scroll.
Vodou chlazené svody u čtyřválce EA888 jsou zajímavě funkčním vynálezem, který zdaleka nepomáhá jen emisím. Zejména pokud máte rádi rychlou jízdu, výrazně při ní pomůže i spotřebě
Zdroj: Engineering Explained @YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024 - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
4.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Oficiálně: Finále MotoGP se pojede v Barceloně včera 15:27
- Mistři světa z nezávislého týmu včera 12:25
- Ondřej Vostatek bude v WorldSSP 2025 startovat za český tým WRP Racing 4.11.2024
- Bagnaia vyhrál, o titulu není ještě rozhodnuto 3.11.2024
- Moto2 vyhrál Vietti, Salač hodnotí svůj výsledek jako ostudu 3.11.2024
Nejnovější články
- Mercedes se vyjádřil k požáru svého elektromobilu, který rodině majitele téměř zapálil dům, prý se teď bojí všech aut značky
před 11 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý bestseller Toyoty jako praktický kombík, vedle nezměrné chvály mají jen pár výhrad
včera - Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta
včera - Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
včera - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva