Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nissan nabídne plně elektronické řízení steer-by-wire bez přímé mechanické vazby
18.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Už v příštím roce se má na trhu objevit první sériově vyráběný automobil s řízením typu steer-by-wire. A ponese na přídi logo Infiniti.
Nissan se chystá přerušit přímou mechanickou vazbu mezi volantem a předními koly svých sériových automobilů. Takzvané „řízení po drátě” by se mohlo objevit (zatím jen) v luxusních modelech Infiniti už za méně než rok. Tato technologie by podle Japonců mohla vydláždit cestu automobilům ovládaných pouze něčím jako je joystick, případně strojům se zcela automatickým řízením.
Luxusnější Nissany zůstanou v první fázi u klasického volantu. Jeho pohyby, tedy úhlová rychlost bude společně se samotnou rychlostí automobilu vyhodnocována elektronikou, která na základě předdefinovaných parametrů vyšle impulzy do aktuátorů, a ty se postarají o samotné natočení kol. To, co asi zní poněkud těžkopádně, má probíhat v tisícinách sekundy a Nissan dokonce tvrdí, že řízení bude reagovat o kousek rychleji, než dokážou současná auta s konvenční mechanikou.
Jako bezpečnostní pojistka v autě zůstane i klasická kloubová hřídel volantu, za normálních podmínek ale bude nefunkční. Ke slovu se dostane pouze v případě poruchy a s hřebenem, převodkou a tyčemi řízení ji propojí bezpečnostní spojka.
„V budoucnosti, když řízení osvobodíme od přímé vazby, budeme moci umístit volant třeba na zadní sedačky anebo zvládneme ovládat auto i pomocí joysticku,“ tvrdí jeden z inženýrů Nissanu Masaharu Satou. Podle dalšího z vývojových pracovníků japonské značky, Toshiharu Asaiho se podobné systémy již objevily ve spoustě koncepčních studií, „k zavedení do sériové výroby má ale nejblíže Nissan“.
Kromě této technologie automobilka předvedla také systém automatického řízení využívající právě ovládání steer-by-wire. Zahrnuje laserová čidla, kamery, autonomní brzdy a radarový detektor. V sérii by měla být do tří až pět let. „Přemýšlíme o nevyhnutelném a ptáme se, jakým nástrojem pro lidi by se měly stát automobily? Jsou ovládány jejich rukama, nohama, očima a mozkem a máme za to, že auta jsou na cestě stát se v širším slova smyslu roboty,“ tvrdí narovinu Tetsuya Iijima.
Pokud si myslíte, že již beztak mrtvé řízení současných aut (spřažené s elektrickými posilovači kvůli počítání každého gramu CO2) může přijít i o poslední zbytky zpětné vazby, pak přemýšlíte dost pesimisticky, ale jinak naneštěstí správným směrem. Nissan se ani netají tím, že jeho nová technika vznikla i kvůli odizolování přední nápravy od zbytku vozu, aby se do volantu nepřenášely „nežádoucí“ vibrace.
Na druhou stranu automobilka také říká, že podle potřeby (a zřejmě i podle typu automobilu) bude schopna pustit do věnce volantu takovou umělou zpětnou reakci, aby dokázala informovat řidiče o kvalitě povrchu. Jinak ale má být cestování docela nuda, elektronika bude schopna potlačit nežádoucí reakce auta na boční vítr nebo třeba eliminovat vliv podélných kolejí v silnici na pohyb auta.
Pro vystresované, nervózní, nepozorné či méně zkušené řidiče, kteří si svůj handicap za volantem navíc umí přiznat, to dost možná zní jako rajská hudba. Kdo ale bere řízení nejen jako životní potřebu umožňující přesun z jednoho místa na druhé, případně má neblahé zkušenosti s permanentně porouchanou elektronikou, ten může mít s novou technologií Nissanu docela vážný problém. Ostatně si stačí vzpomenout, jak moc auta zdevastoval příchod elektronických plynů a jak velké problémy byly s elektronickými brzdami Mercedesu. Snad si ani nepřejeme, aby se tohle někdo pokoušel opakovat na dalších částech auta...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před hodinouPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 3 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 4 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 6 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 14:41 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB