Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci u nových pneu sází na tvary známé z golfových míčků, že to nikoho nenapadlo dřív
7.2.2025 | Petr Prokopec
Pro některé to vůbec není sport, pro jiné tak nanejvýš sport stárnoucích gentlemanů. Ať už ale golf vnímáte jakkoli, neovlivňuje jen zavazadelníky supersportů. Chytré tvary golfového míčku teď promlouvají i do konstrukce pneumatik.
Ani výrobci supersportů nepodřizují vývoj svých aut jen jízdním výkonům, ohledy berou také na specifické choutky podstatné části zákazníků. Jejich movitá klientela kupříkladu s oblibou vyráží na golf, a tak bagům či vozíkům bývá nezřídka uzpůsoben zavazadlový prostor, což normální smrtelníci obvykle stěží chápou. Nicméně kolik z nich si pořídilo třeba Mercedes-Benz SLS AMG? Žádný. Kolik ale mezi zákazníky bylo milovníků golfu? Jisté podstatná část. Třícípá hvězda tak logicky upravila záď podobným způsobem, jakým Porsche designovalo bagy a golfové vozíky. Ty se tedy snadno vejdou jak na zadní sedadla, tak do předního zavazadelníku modelu 911.
Golf měl nicméně na automobilovou branži daleko větší vliv, koneckonců jen stačí vzpomenout na ikonu od Volkswagenu, která hlavně u raných verzí GTI sázela na hlavici manuálu připomínající golfový míček. Tomu se přitom budeme dnes, neboť jeho tvar inspiroval společnost Continental při vývoji nové generace pneumatik EcoContact 7 a EcoContact 7S. Pokud se na něj totiž zadíváte zblízka, zjistíte, že není hladký. Místo toho jeho povrch tvoří 300 až 450 malých důlků, které zlepšují jeho aerodynamiku. Hráči golfu jej tak mohou odpálit na delší vzdálenost a navíc přesněji.
Právě aerodynamika je v dnešní době klíčovou oblastí při vývoji aut i jejich příslušenství, neboť vede k celkově vyšší efektivitě, tedy i nižší spotřebě čehokoli. I proto ostatně řadu běžných aut dnes zdobí různé plošky upravující proudění vzduchu, které byly dříve vyhrazeny pouze supersportům. Continental pak využil právě ony důlky, kterými jsou pneumatiky ozdobeny po celém obvodu boku pláště. Zredukovány jsou tak turbulence, které se za nimi vytváří, v důsledku čehož je na otočení kola potřeba méně energie. Souběžně s tím se prý prodloužil rovněž nájezd a snížil hluk. Skoro se chce člověku ptát, proč to nikoho nenapadlo dřív, zrovna důvody takovéto konstrukce golfových míčků jsou dobře známé.
Aerodynamická úprava ovšem není jedinou letošní novinkou, upravena byla také směs běhounu (označená Continentalem jako Green Chili 3.0). I ta přispívá k výše zmíněnému, stejně jako se podílí na lepší ovladatelnosti na suchu. Typ EcoContact 7 preferuje hlavně efektivitu provozu, zatímco „eSko“ se nepřekvapivě zaměřuje na sportovnější provoz. Očekávat máme zlepšenou přilnavost na mokru i vyšší preciznost při zatáčení, něco nám ale říká, že to bude hodně relativní. Vnitřní část obou pneumatik byla tak jako tak uzpůsobena tím směrem, aby došlo na redukci tření.
Continental i proto doporučuje obutí majitelům elektromobilů, jakkoli dodává, že s veškerými úsporami lze pochopitelně počítat také u spalovacích aut. Standardně je pak budou obouvat některé modely Volkswagenu, Mercedesu a čínského BYD, pro které již má firma oficiální požehnání. My pak už jen dodáme, že obě verze je možné již nyní koupit, přičemž třeba 17- a 18palcový rozměr vás vyjdou na přibližně 3 500 až 4 000 Kč v závislosti na šířce. Ovšem třeba dvacítky již vychází na sedm tisíc korun a jednadvacítky dokonce ještě o tisícikorunu dráž.




Nové obutí EcoContact 7 a 7S bylo ovlivněno tvarem golfových míčků, na který odkazují důlky podél celého obvodu pláště. Ty mimo jiné redukují turbulence v okolí pneumatiky. Foto: Continental
Zdroj: Continental
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nejčtenější články
Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025Lada odhalila dynamiku své vůbec první ostré Nivy. Jako BMW X3 M zrovna nejede, i tak je citelně rychlejší než standard
15.2.2025I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025VW ukázal víc ze svého nového nejlevnějšího modelu ID. Prý bude „vysoce kvalitní”, přesně to z těchto aut čiší
15.2.2025Výroba aut v Evropě se propadla na roky nevídaná minima, devastaci místního průmyslu už asi zachrání jen zázrak
15.2.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.17. 10:37 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.17. 07:40 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch