Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Němci se Švýcary vyvinuli revoluční bezemisní spalovací motor. Neměla by spíš tohle být budoucnost?
28.3.2025 | Petr Prokopec
My si na rozdíl od jiných nehrajeme na proroky a budoucnost neznáme. Pokud ale cílem má být „vynulování” emisí CO2 s minimálními negativními dopady, pak nám tohle řešení dává smysl. Jeho autoři se vydali cestou, o které se zatím sotva mluvilo.
Společnost Liebherr má většina lidí spojenou s jeřáby či dalšími stavebními stroji, případně s důlní a zemědělskou technikou. Její záběr je ovšem mnohem širší, impérium založené Hansem Liebherrem v roce 1949 totiž tvoří více než 130 firem rozčleněných do jedenácti divizí. Jedna z nich se zabývá pohonnými jednotkami, a právě na její poslední dílo si dnes posvítíme. Liebherr se totiž dlouhodobě věnuje vývoji vysoce efektivních agregátů, přičemž od roku 2020 testuje prototypy jednotek spalujících především vodík.
Momentálně se švýcarsko-německá společnost chystá do Mnichova na veletrh Bauma 2025, kde představí nový výkonný diesel D9612. Ten produkuje úctyhodných 1 292 koní, přičemž pohánět by měl zemědělské a stavební stroje. Liebherr dále uvádí, že u jednotky došlo také na razantní redukci spotřeby a emisí, podrobnosti však zatím nebyly upřesněny. Pokud vás tedy motor nadchnul, naplánujte si během druhého dubnového týdne výlet do Mnichova, kde Švýcary najdete v hale A4.
Tamtéž bude trůnit prototyp „zeleného“ agregátu, který je u působení pro spalování amoniaku neboli čpavku. To je bezbarvý a štiplavý plyn, který je současně prudce jedovatý. Při vdechování poškozuje plíce způsobem, který snadno může vést ke smrti. Jak je tedy možné, že má přispět k celosvětovému dobru? Mnohé napoví již jeho chemický vzorec NH3. Máme tu totiž sloučeninu vodíku a dusíku, kterou je poměrně snadné převážet i skladovat, nabízí vysokou energetickou hustotu a především při jeho spalování nevzniká CO2. Touto dnes tak sledovanou optikou je tedy chod motoru na něj zcela bezemisní.
Stávající prototyp využívá dvojího paliva, neboť k prvotnímu zapálení směsi je pořád třeba nafta nebo čistý vodík. Ten lze extrahovat přímo ze čpavku s pomocí katalyzátoru. Pohonná jednotka tedy nadále operuje na spalovací bázi, zároveň ale neprodukuje žádné emise CO2. Liebherr uvádí, že na její nasazení má dojít tam, kde elektrický pohon prakticky nemá co dělat - tedy hlavně u důlní techniky či u strojů, které odvádí svou práci mimo civilizaci.
Kdy přesně by se ale revoluční motor mohl objevit v prodeji, a zda na takový krok vůbec dojde, je zatím ve hvězdách. Jak jsme již zmínili, v současné době jde o prototyp, který deklaruje hlavně to, že Liebherr skutečně zkoumá všechny možné oblasti. Firma ostatně na veletrhu Bauma představí i někdejší vývojové varianty, u kterých zvažovala třeba různé vstřikování paliva, jak to přímé, tak i portové. S vodíkem pak spojovala hlavně to druhé zmíněné.



Švýcaři se od 4. do 13. dubna pochlubí v Mnichově jak novým dieselem, tak i prototypem bezemisního motoru, který jako primární palivo používá čpavek. Jeho součástí je totiž vodík, jednotka tak neprodukuje žádné fosilní emise. Foto: Liebherr, tiskové materiály
Zdroj: Liebherr
Bleskovky
Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
včeraNový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
29.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez včera 22:12
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out včera 20:13
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda včera 18:40
- Toprakův portugalský hattrick včera 17:00
- Jediný motocykl Kove vyhrál, 15. Svoboda, Novotný out včera 16:54
Nejčtenější články
Nejen nesmyslné vize: Šéf výrobce elektromobilů náhle skončil poté, co firma začala prodělávat už přes 7 milionů na každém autě
2.3.2025Dacia vyzývá majitele tisíců aut, aby s nimi raději přestali jezdit, za jízdy jim může upadnout kolo
2.3.2025Cena osmileté Tesly s pouhými 74 tisíci km v aukci krutě ukazuje, co majitelům zbude v rukou z původně zaplacených milionů
2.3.2025Pořádné spalovací motory, dokonce bez turba, tu budou i po roce 2035, už začal vývoj jejich nové generace
2.3.2025Jedinou dodnes krásnou a sotva jetou Škodu s motorem V6 TDI a manuálem nikdo nechce, majitel přesto nesleví ani halíř
2.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva