Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Motor 5,5 V8 pro Mercedes SLK AMG 2012: další detaily a snímky
22.7.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ani Mercedesu bohužel není downsizing cizí, zná ale i jiné cesty. SLK 55 AMG si udrží objemný atmosféricky plněný osmiválec, o němž víme ještě více.
Dlouho se spekulovalo o tom, že nový Mercedes SLK AMG dostane přeplňovaný šestiválec, nakonec se tak ale díky bohu nestalo. Již včera jsme vám jako jedni z prvních přinesli o novém osmiválcovém agregátu podrobné informace, svůj základ ale měly v uniknuvších materiálech Mercedesu, které nebyly zcela kompletní. Nyní je tedy musíme doplnit ještě pár dalších snímků a zajímavých informací o tomto motoru, který se zdá být skoro perfektní zbraní v boji proti bruselským regulacím.
Jak již bylo řečeno, tento agregát si ponechává svůj objem bezmála 5,5 litru, ze kterého v případě atmosférického plnění dostává obstojných 422 koní. Je to o plných 62 koní více než dosud, přičemž kombinovaná normovaná spotřeba paliva klesla o neskutečných 3,5 litru na stejně obtížně uvěřitelných 8,5 litru na 100 km. Teď možná čekáte nějaké to „ale”, vtip v tomto případě ovšem je, že zde žádné „ale” není. Tedy krom toho, že za 8,5 litru s tímto motorem nikdo jezdit nebude, ale o to tu vůbec nejde.
Jde jen o hru na nízké papírové emise, kterou dnes hraje každý výrobce. Drtivá většina ale fidlá na laciné housle z turbodmychadel, což je řešení vedoucí k podobnému cíli, nikoli však bez ztrát. Mercedes u motoru 5,5 V8 vsadil na mnohem sofistikovanější nástroj, který mu též dovoluje dosáhnout velmi nízké normované spotřeby při nízké zátěži a přitom ponechat motoru jeho charakter a efektivitu při zátěži vysoké. Jmenuje se odpojování válců.
Nejde o nic nového a převratného, přesto je této cestě v poslední době zcela upírána pozornost, ač dokáže také zajistit lepší výsledky v testu normované spotřeby a přitom neubližovat výsledkům skutečným, což turbo u motorů sportovních vozů bez diskuze činí. Již od včera víme, že nový motor Mercedesu této cesty využívá, nyní navíc známe nejen zmíněný výsledek z testu normované spotřeby (který je na objemný osmiválec úžasný), ale i to, jak celý systém funguje.
Nejprve trocha marketingu: AMG mu říká Cylinder Management a aktivován může být ručně tlačítkem systému nazvaným Controlled Efficiency. Pokud tohoto tlačítka využijete, motor odpojí čtyři ze svých osmi válců a v rozmezí 800 a 3 600 otáček, i když pořád vyprodukuje výkon pramenící až z 230 Nm točivého momentu (tedy síly odpovídající přibližně 2,5litrovému atmosféricky plněného motoru). Vše můžete vrátit zpět stiskem stejného tlačítka, popř. se motor sám přepne do režimu plného fungování po překročení stanoveného rozmezí otáček. Odpočívající válce dokážou přidat písty k dílu opět během 0,3 sekundy, což by při jízdě mohlo být prakticky neznatelné.
Receptem navíc není jen odpojování válců, svou roli v celém procesu hraje také variabilní výfukový systém. V nízkých otáčkách v režimu běhu na čtyři válce totiž uzavírá klapky tlumičů a postupně je otevírá s růstem otáček. Pokud překročíte hranici 2 000 ot./min, otevřou se z 15 %, s dalším růstem dovolí otevření z 30 a později až 50 procent. Při překročení hranice 3 600 ot./min nebo po přidání plného plynu se zažehnou zbylé čtyři válce a klapky otevřou zcela.
I když emise CO2 odpovídající spotřebě 8,5 litru benzinu na 100 km činí stále dosti vysokých 199 g/km (tedy vysokých pro Brusel, jinak nikomu neubližují...), je to nejlepší možný výsledek, jakého je reálné u motoru o výkonu 422 koní dosáhnout.
Nebudeme zastírat, že se nám řešení Mercedesu tuze líbí, neboť pravděpodobně spojí vysokou papírovou i skutečnou efektivitu a nic neubere z charakteru a ovladatelnosti motoru - vlk se zkrátka nažere a koza přitom zůstane celá.
O tom, jak bude s tímto motorem fungovat celé nové SLK AMG se dozvíme více co nevidět, Mercedes ho plánuje odhalit již za dva měsíce ve Frankfurtu.










Motor nového Mercedesu SLK 55 AMG na všech uvolněných snímcích
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 5 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Mazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 2 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 3 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 5 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 6 hodinamiTroufnete si? Nejlevnější moderní Lamborghini v prodeji stojí míň než dražší Škody, a to ani moc nejezdilo
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva