Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta

Mercedes otevřel první továrnu na recyklaci vzácných kovů z baterií elektrických aut, což někteří považují za pomyslné uzavření kruhu a zásadní ekologizaci jejich výroby. Jenže ona zdaleka neřeší vše, i v roce 2040 prý bude třeba spousta nové těžby.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta

před 2 hodinami | Petr Prokopec

Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta

/

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes otevřel první továrnu na recyklaci vzácných kovů z baterií elektrických aut, což někteří považují za pomyslné uzavření kruhu a zásadní ekologizaci jejich výroby. Jenže ona zdaleka neřeší vše, i v roce 2040 prý bude třeba spousta nové těžby.

Není tomu dlouho, co se motorový papež Fritz Indra znovu znovu kriticky vyjádřil k plánovanému urychlenému přechodu na elektromobilitu. Podle něj něco takového planetě neprospěje, místo toho se „řítíme ke skutečné environmentální krizi“. Jedním z důvodů je fakt, že prakticky neexistuje recyklační řetězec. Navíc elektromobily nevydrží v provozu dekády jako spalovací auta, spíš lze počítat s průměrem v řádu jednotek let. Kvůli každému je ale třeba vytěžit stovky kil surových materiálů, ze kterých se následně vyrábí především baterie. A právě tento proces je velmi špinavý.

Hondě naděje se přesto vkládá do oné recyklace, zejména baterií. Tímto směrem nyní vyrazil Mercedes-Benz, který v německém Kuppenheimu otevřel továrnu, která se zabývá likvidací existujících bateriových paketů, extrakcí vzácných kovů a jejich následným opětovným využitím. Jak ovšem Autocaru přiznal Jörg Burzer, který má u automobilky na povel výrobu, kvalitu a zásobování, recyklace zdaleka neřeší vše. A to i když je neobvykle efektivní.

Třícípá hvězda podle něj bude i nadále potřebovat spoustu surového materiál, aby nemusela omezovat výrobu. „Myslím, že budeme vždy potřebovat 20, 30 nebo 40 procent materiálu. I když někdy v roce 2040 pojede recyklace na plné obrátky, stále bude třeba velká porce nového materiálu pocházejícího z dolů,“ uvedl s tím, že továrna v Kuppenheimu nastavila nové měřítko pro celou branži. V Evropě se totiž nachází již desítky recyklačních center, prakticky všechny jsou ale zaměřené jen na opětovné použití obalu, načež zpracovávají hlavně měď a hliník. Recyklace tzv. černé hmoty zahrnující třeba lithium se ale neprováděla.

V tomto ohledu je nová továrna Mercedesu unikátní, zpracovat totiž dokáže i druhou fázi recyklace, která dosud byla považována za velmi komplikovanou, a to mj. proto, že šlo o energeticky náročný proces. Třícípá hvězda proto tradiční pyro-metalurgický proces nahradila hydro-metalurgickým, kdy je užíváno nižších teplot, což vede k nižší spotřebě energie. Tu si pak automobilka zčásti vyrábí sama, střecha továrny o ploše 6 800 metrů čtverečních je totiž osazena solárními panely.

Celý proces startuje zkontrolováním stavu baterií, než jsou rozdrceny. Poté následuje oddělení nečistot a zejména elektromagnetická separace, která dokáže roztřídit jednotlivé materiály. Tím jsme u oné černé hmoty, která je ponořena do tekutého roztoku a stlačena, aby došlo na další oddělení grafitu. S pomocí čpavku a peroxidu vodíku poté dochází na odstranění posledních zbytků hliníku a železa, než jsou díky kyselině sýrové a organickým složkám separovány vzácné kovy.

Burzer uvedl, že potrvá zhruba tři až čtyři roky, než se továrna dostane na plnou kapacitu, kdy by měla zvládnout recyklovat 2 500 tun materiálu ročně, které mají vystačit na výrobu 50 tisíc recyklovaných bateriových modulů. To pochopitelně není málo, proto veškeré načerpané zkušenosti chce Mercedes uplatit u dalších podniků. Jakkoli ale jejich roční kapacita má být ještě vyšší, stále bude třeba nových vzácných kovů z dolů, samozřejmě také proto, že jich bude třeba víc.

„Nejprve musíte mít na trhu určitý počet baterií, než je začnete recyklovat. Musíte je tedy nejprve vyrobit, a kvůli tomu potřebujete surový materiál z dolů, protože není co recyklovat. Naše baterie by standardně měly vydržet osm až deset let (což je mimochodem pozoruhodné připuštění jejich mizerné životnosti - pozn. red.), proto zde bude jistá prodleva. V příštích třech, čtyřech, pěti letech tak pojedeme na nižší kapacitu,“ dodal Burzer, čímž vlastně jen potvrdil Indrova slova.

Pokud je totiž planeta na tom opravdu tak špatně, jak hlavně politici a aktivisté tvrdí, pak je třeba něco prospěšného udělat nyní. S elektromobilitou nás ale evidentně čeká ještě dlouho víc škody než užitku. A jak vidno, ani recyklace baterií probíhající zatím jen v jedné jediné továrně v Kuppenheimu není tou stříbrnou kulkou, kterou mnozí vyhlíží.


Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta - 1 - Mercedes-Benz Kuppenheim 2024 recyklace 01Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta - 2 - Mercedes-Benz Kuppenheim 2024 recyklace 02Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta - 3 - Mercedes-Benz Kuppenheim 2024 recyklace 03Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta - 4 - Mercedes-Benz Kuppenheim 2024 recyklace 04Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta - 5 - Mercedes-Benz Kuppenheim 2024 recyklace 05Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta - 6 - Mercedes-Benz Kuppenheim 2024 recyklace 06Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta - 7 - Mercedes-Benz Kuppenheim 2024 recyklace 07Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta - 8 - Mercedes-Benz Kuppenheim 2024 recyklace 08Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta - 9 - Mercedes-Benz Kuppenheim 2024 recyklace 09Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta - 10 - Mercedes-Benz Kuppenheim 2024 recyklace 10
Továrna v Kuppenheimu má za cíl 96procentní efektivitu, uvidíme, jaká bude realita. I kdyby ale byla taková, jaká Mercedes očekává, závislosti na nově vytěžených vzácných kovech se nezbaví. Foto: Mercedes-Benz

Zdroje: Mercedes-Benz, Autocar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše