Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes odmítá vstřikování vody, výsledný efekt prý nevyváží investice
28.7.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Podle šéfa vývoje třícípé hvězdy je sice tato technologie u Mercedesu stále předmětem jednání, o optimální cestu k lepší efektivitě motorů ale prý nejde.
Mnichovskou automobilku v posledních letech kritizujeme nemalou měrou. Za tím ovšem nehledejte bezdůvodnou averzi, ale spíše fakt, že prostě patříme k obdivovatelům jejich předchozích kreací, kterým se ty nové nemohou rovnat. Třeba takové BMW M3 E46 osazené řadovým benzinovým šestiválcem je vůz na hranici automobilové dokonalosti, což se o jeho nástupci říci jednoduše nedá. Doba E46 a jí podobných typů je ovšem nenávratně pryč, místo atmosférického plnění nyní v Mnichově vyznávají boha přeplňování. A na jeho oltář jsou zjevně ochotni snést cokoliv, zejména pak objem.
Je přitom otázkou, zda pro BMW je konečnou 1,5litrový tříválec, či zda se značka rozhodne zajít ještě dále. Stávající vývoj tomu ovšem napovídá, neboť mnichovská automobilka hodlá letos uvést do sériové výroby systém vodního vstřikování. Ten napomůže zvýšit výkon a snížit spotřebu, přičemž poprvé jsme o něm slyšeli v souvislosti s BMW M4 Coupe. Nedávno se pak technologie objevila pod kapotou tříválcové řady 1 s údajně kouzelnými výsledky v případě provozní efektivity.
Jaká bude realita nasazení tohoto systému do produkčních aut, se budeme muset nechat překvapit. Momentálně však můžeme zmínit, že v rámci onoho vodního vstřikování BMW zjevně zůstane osamoceno. Dr. Thomas Weber, člen správní rady Mercedesu pro vývoj, totiž uvedl, že třícípá hvězda se tímto směrem rozhodně nepustí. Podle něj daná technologie do značné míry připomíná prototypy Peugeotu či Saabu osazené motory s variabilním kompresním poměrem, které zjevně byly slepou uličkou vývoje. Tedy alespoň podle Webera.
„Poměr investice a výsledného efektu je klíčovým a ten v tomto případě nefunguje,“ dodává manažer třícípé hvězdy. A zároveň přiznává, že Mercedes se sice vodním vstřikováním zabývá na prakticky každé konferenci zaměřené na pohonné jednotky, ovšem dosud vše skončilo vždy jen u toho. „Největším problémem je, odkud se voda bere. Dosud jsme zjistili, že teplotu ve válcích v průběhu spalovacího procesu dokážeme zchladit, v rámci efektivity ale vstřikování vody není optimální způsob, jak to udělat.“
Jsme tedy zvědavi, zda BMW skutečně našlo způsob, jak vodní vstřikování smyvluplně využít, nebo zda bude pravda na straně třícípé hvězdy. Vše je samozřejmě otázka financí i odborných expertíz, v tomto ohledu ale podle Webera nemáme Mercedes podceňovat. Šéf výzkumu totiž dodal, že rovných 50 procent z celkového rozpočtu značky věnovaného na vývoj jde na „zelené technologie“. Pod tím si ovšem nemáme představovat pouze motory, ale také převodovky, hnací ústrojí, hybridní i odlehčené konstrukce a aerodynamiku.
Kromě toho je velkou součástí daného rozpočtu také elektronika, která je dokonce na vzestupu, právě na úkor tradiční mechaniky. Možná i z toho důvodu tedy Mercedes nevidí ve vodním vstřikování takové výhody, jaké v daném systému spatřuje BMW. Jak jsme ale uvedli výše, spor nejlépe vyřeší až čas. Momentálně tedy můžeme dodat pouze tolik, že třícípá hvězda kromě nemalých investic do vývoje hodlá některé oblasti výzkumu svěřit externím firmám. Paradoxně jde přitom spíše o onu tradiční mechaniku než o elektroniku, která byla ještě donedávna pro automobilky neprobádanou oblastí.
Touhy zákazníků po připojení k internetu a autonomních vozidlech však značku přiměly k tomu, aby se nakonec zabývala právě těmito systémy než třeba vývojem motorů. I z toho důvodu ostatně nyní většina základních (rozumějte nejslabších) pohonných jednotek třícípé hvězdy pochází od Renaultu. Do budoucna by se přitom jejich podíl mohl ještě navýšit. Ve výsledku se tak vlastně klidně může stát, že francouzská automobilka nakonec s vodním vstřikováním začne koketovat rovněž a to se tedy ve voze s logem třícípé hvězdy objeví též. Docela bychom pak rádi viděli Weberův výraz...
BMW vodnímu vstřikování věří nemalou měrou, Mercedes prakticky vůbec. Kro má pravdu, o tom se nejspíše rozhodne již velmi brzy
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Mercedes jde ve stopách VW a oznámil tvrdé škrty. Chce ušetřit desítky miliard ročně, nevylučuje ani zavírání továren
27.11.2024 - Porsche potvrdilo návrat ke spalovacím motorům i u chystaných elektrických aut. Otázkou už je jen, kdo dostane černého Petra
27.11.2024 - Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024 - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch