Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes Intelligent Hybrid: chytré využití hybridu vychází i ze světa F1
18.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nová technologie mapuje terén do až 7kilometrové vzdálenosti. Na základě topografie pak zvládne omezit spalovací motor a raději využívá elektřiny.
Asi již nemusíme zmiňovat, že současná doba klade na první místo především snižování spotřeby resp. emisí CO2. To je v obecné rovině záslužný čin, cesta, kterou k jeho dosažení zvolila Evropská unie, je však přinejmenším kontroverzní, ne-li zcela nevhodná. A aby toho nebylo málo, pak zákonodárci alespoň jednou ročně přijdou s nějakým pořádným klackem, který je třeba rozjetým automobilkám hodit pod nohy. Že jde mnohdy o naprosto zbytečné plýtvání financí, je asi jasné, ale ne všechna řešení vytvořená pod tímto tlakem automobilkami jsou jen projevem oportunistické snahy vejít se s co nejmenšími náklady do šablon nastavených pravidel.
Proč takový úvod? To je vcelku prosté. Dané snahy totiž nesouvisí jen s veřejnými silnicemi, ale také s královskou motoristickou disciplínou. Formule 1 totiž od letošního roku přepřáhla na nová pravidla, která jí nadělila nové pohonné jednotky. Slovo „motor“ se přitom již nepoužívá, neboť o spalovací agregát jde sice po stránce výkonu v první řadě, dvoje další housle ovšem hraje elektřina.
I to je jistě známá věc, stejně jako asi nemusíme nějak zvlášť zdůrazňovat, že s letošní sezónou se prozatím nejlépe popasoval Mercedes-Benz, který vyhrál všechny tři úvodní závody a má nakročeno k zisku prvního poháru konstruktérů od svého návratu. Mimo to ovšem německá značka hodlá zúročit snahy, které s hybridizací Formule 1 souvisí.
Ze závodních drah tedy na běžné vozovky zamířil systém Intelligent Hybrid, který ke své činnosti používá data navigace. Na jejich základě totiž dokáže efektivněji pracovat s rekuperací brzdné a kinetické energie. Zároveň má přitom pracovat tak nenápadně, že si jeho činnosti řidič nepovšimne, což platí zejména o brzdách.
U většiny hybridů totiž platí, že jakmile dojde k dobití baterií, začne se brzdový pedál chovat odlišně. V případě Mercedesu ovšem nová technologie vydá hnacímu ústrojí příkaz, aby do hry více zapojil elektromotor a tak „vysál“ energii z baterií. Tím pádem je účinek brzd konzistentnější, zatímco spalovací jednotka šetří palivo.
Souběžně s tím zároveň dochází k efektivnějšímu využití elektřiny. Pokud totiž navigace kupříkladu zjistí, že v následujících metrech dojde ke klesání, vydá pokyn centrální řídicí jednotce CPC (Central Powertrain Controller), aby šetřila benzin či naftu a spolehla se spíše na elektrickou energii. Počítá totiž s tím, že spíše než na plyn budete šlapat na brzdu.
Z výše zmíněného samozřejmě vyplývá, že k největším úsporám paliva bude docházet v hornatém terénu. Zajímavé ovšem je, že technika funguje nejen při aktivování navigace, ale i při její nečinnosti. V té chvíli systém vychází z odhadu chování řidiče, kdy kupříkladu na dálničním úseku bez sjezdů vyhodnotí, že pojedete i nadále rovně.
Mimo to bere systém Intelligent Hybrid v potaz také aktuální hmotnost vozu či vaše předchozí manévry. Operovat přitom dokáže na vzdálenost až sedmi kilometrů, díky čemuž se můžete pohybovat jakkoliv nelegálním tempem, a přesto danou elektroniku nezmatete.
Vyzkoušet si to ostatně můžete sami, novou technologií jsou totiž vybaveny všechny hybridní verze nové třídy S. Mimo to pak systém Intelligent Hybrid bude využívat také třída C, jakmile její modely s alternativním pohonem dorazí do prodeje.
Nová technologie Intelligent Hybrid je již k mání, a to u modelů S 300 a S 400. Na příchod Mercedesu S 500 Plug-In Hybrid se teprve čeká
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nejčtenější články
- Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
2.1.2025 - BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025 - Jediný žijící Ferrariho syn a dědic si specifikoval další auto tak, jak pochopí jen znalí, svého otce připomíná stále víc
2.1.2025 - Prodeje drahých elektrických aut dál mohutně kolabují. Bohatí lidé o ně nemají zájem ani v Číně, ztrátové značky končí
3.1.2025 - VW bude muset přežít rok 2025 téměř bez jediného nového modelu, jen v Evropě může přijít až o statisíce prodejů
3.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus