Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně
13.12.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Daimler nás nechal poprvé pořádně nahlédnout pod pokličku konstrukce pohonu všech kol, kterým obdaří Mercedes s motory uloženými vpředu napříč.
Majitelé malých Mercedesů se museli po dvě generace spokojit se zásadně jinak navrženou koncepcí pohonu. Místo klasiky v podobě „zadohrabu“, případně tradičního systému 4Matic, museli akceptovat pohon předních kol. Nejinak je tomu také dnes, nicméně aktuální třída A (W176), z ní odvozený sedan CLA (W117) a dost pravděpodobně také třída B (W246) již brzy nabídnou nově koncipované 4x4.
Zásadní konstrukční rozdíl ve srovnání se všemi předchozími čtyřkolkami Mercedesu je samozřejmě ve způsobu uložení motoru vůči karoserii - agregát nesedí pod kapotou podélně nýbrž napříč, tedy kolmo k podélné ose vozu. Tomu bylo nutné uzpůsobit vývodový hřídel od sedmistupňové dvouspojkové převodovky i zbytek konstrukce.
Řešení odebírání výkonu od přední nápravy nejlépe dokumentují obrázky - Mercedes k tomuto účelu použil dvojici o devadesát stupňů natočených hřídelí propojených kuželovým soukolím. Sílu k zadním kolům přenáší kardanový hřídel napojený na elektro-hydraulicky ovládanou vícelamelovou spojku integrovanou do jednoho bloku s diferenciálem. Pokud jsou naše informace správné, dodavatelem je Magna a nikoli asi poněkud známější Haldex.
Mercedes říká, že jejich technika pohonu všech kol adaptovaná na původně předokolku je o pětadvacet procent lehčí než konkurenční systémy, čímž má na patrně na mysli především Haldex. Tlak nutný k aktivaci spojky zajišťuje malé hydraulické čerpadlo reagující (podle automobilky v milisekundách) na rozdíl otáček mezi nápravami, přičemž hlavní řídicí prvek - regulační ventil - je ovládán pokyny od stabilizačního programu ESP.
Mercedes tento způsob distribuce popisuje jako „točivý moment na přání“, který v režimu Eco nebo Normal ponechává po většinu času spojku rozepnutou. Naopak při přepnutí převodovky do módu Sport a Manual se jednak zkrátí reakční časy vícelamelové spojky a elektronika zároveň posílá větší porce výkonu na zadní kola.
Jak se bude systém chovat praxi, můžeme zatím jen odhadovat, Mercedes každopádně na prvních oficiálních fotkách zakamuflovaného CLA naznačuje, že s takto vybavenými vozy nebude problém jezdit i s (do patřičného úhlu) odsazenou zádí. Snad to brzy budeme moci posoudit sami.
Zajímavé je, že Mercedes ve všech případech představuje nový pohon všech kol výlučně ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou
Fotky z testovacího polygonu a zasněžených silnic naznačují, že i malé Mercedesy s pohonem všech kol umí být na požádání přetáčivé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 5 minutami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před hodinou - Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus