Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně

Daimler nás nechal poprvé pořádně nahlédnout pod pokličku konstrukce pohonu všech kol, kterým obdaří Mercedes s motory uloženými vpředu napříč.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně

13.12.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Daimler nás nechal poprvé pořádně nahlédnout pod pokličku konstrukce pohonu všech kol, kterým obdaří Mercedes s motory uloženými vpředu napříč.

Majitelé malých Mercedesů se museli po dvě generace spokojit se zásadně jinak navrženou koncepcí pohonu. Místo klasiky v podobě „zadohrabu“, případně tradičního systému 4Matic, museli akceptovat pohon předních kol. Nejinak je tomu také dnes, nicméně aktuální třída A (W176), z ní odvozený sedan CLA (W117) a dost pravděpodobně také třída B (W246) již brzy nabídnou nově koncipované 4x4.

Zásadní konstrukční rozdíl ve srovnání se všemi předchozími čtyřkolkami Mercedesu je samozřejmě ve způsobu uložení motoru vůči karoserii - agregát nesedí pod kapotou podélně nýbrž napříč, tedy kolmo k podélné ose vozu. Tomu bylo nutné uzpůsobit vývodový hřídel od sedmistupňové dvouspojkové převodovky i zbytek konstrukce.

Řešení odebírání výkonu od přední nápravy nejlépe dokumentují obrázky - Mercedes k tomuto účelu použil dvojici o devadesát stupňů natočených hřídelí propojených kuželovým soukolím. Sílu k zadním kolům přenáší kardanový hřídel napojený na elektro-hydraulicky ovládanou vícelamelovou spojku integrovanou do jednoho bloku s diferenciálem. Pokud jsou naše informace správné, dodavatelem je Magna a nikoli asi poněkud známější Haldex.

Mercedes říká, že jejich technika pohonu všech kol adaptovaná na původně předokolku je o pětadvacet procent lehčí než konkurenční systémy, čímž má na patrně na mysli především Haldex. Tlak nutný k aktivaci spojky zajišťuje malé hydraulické čerpadlo reagující (podle automobilky v milisekundách) na rozdíl otáček mezi nápravami, přičemž hlavní řídicí prvek - regulační ventil - je ovládán pokyny od stabilizačního programu ESP.

Mercedes tento způsob distribuce popisuje jako „točivý moment na přání“, který v režimu Eco nebo Normal ponechává po většinu času spojku rozepnutou. Naopak při přepnutí převodovky do módu Sport a Manual se jednak zkrátí reakční časy vícelamelové spojky a elektronika zároveň posílá větší porce výkonu na zadní kola.

Jak se bude systém chovat praxi, můžeme zatím jen odhadovat, Mercedes každopádně na prvních oficiálních fotkách zakamuflovaného CLA naznačuje, že s takto vybavenými vozy nebude problém jezdit i s (do patřičného úhlu) odsazenou zádí. Snad to brzy budeme moci posoudit sami.


Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 1 - Mercedes 4Matic 2013 01Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 2 - Mercedes 4Matic 2013 02Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 3 - Mercedes 4Matic 2013 03Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 4 - Mercedes 4Matic 2013 04Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 5 - Mercedes 4Matic 2013 05Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 6 - Mercedes 4Matic 2013 06
Zajímavé je, že Mercedes ve všech případech představuje nový pohon všech kol výlučně ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou

Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 7 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 12Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 8 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 13Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 9 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 14Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 10 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 15Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 11 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 16Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 12 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 17Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 13 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 18Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 14 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 19Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 15 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 20Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 16 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 21Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 17 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 22Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 18 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 23Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 19 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 24Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 20 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 25Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 21 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 26Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 22 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 27Mercedes A, B a CLA 4Matic 2013: pohon 4x4 pro předokolky Mercedesu detailně - 23 - Mercedes CLA 45 AMG 2013 nove oficialni 29
Fotky z testovacího polygonu a zasněžených silnic naznačují, že i malé Mercedesy s pohonem všech kol umí být na požádání přetáčivé

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.