Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mercedes 9G-Tronic: devítistupňový automat podrobněji, je prý i lehčí
25.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový automat dokáže při rychlosti 120 km/h poslat motor k hranici 1 350 ot/min. Zajímavé ale je, že k úsporám proti dřívějšku dochází jen ve městě.
Závody ve zbrojení v automobilovém průmyslu nejsou ničím novým, až donedávna však při nich šlo především o koně. V době, kdy bychom ovšem měli být maximálně uvědomělí, starat se o životní prostředí a dbát také na ostatní motoristy a účastníky silničního provozu, se ovšem boj přesunul do trochu jiných sfér. Vítězem je v něm ten, kdo přijde s nejnižší spotřebou resp. emisemi CO2. Reálné samozřejmě být nemusí, to je ale v této hře druhotné, důležité je, aby výsledek dobře vypadal.
Už dříve jsme mnohokrát probírali, jak nereálné jsou nutně testy normované spotřeby a jak moc se do nich snaží výrobci vejít všemi možnými i nemožnými prostředky, oblepováním spárů karoserie počínaje a pro mnohé nesmyslnými technickými řešeními jako systém start/stop konče. To jsou vážně známá fakta, proč je tedy znovu zmiňujeme? Hlavně kvůli nové devítistupňové převodovce Mercedesu, která je, stejně jako ostatní řešení tohoto typu, postavena hlavně podle tohoto vzorce.
Tím rozhodně nechceme obviňovat německou automobilku z nějakého podlézání Evropské unii. Nový automat totiž na rozdíl od řady jiných pseudořešení může přinést úsporu i v reálném životě. Tisková zpráva je ovšem plná termínů, které nahrávají spíše oněm laboratořím. Podle ní totiž převodovka výrazně navyšuje efektivitu, které je dosaženo hlavně snížením otáček. Nový Mercedes-Benz E 350 BlueTec, který automat dostal jako první, tak při devátém zařazeném stupni a rychlosti 120 km/h točí pouhých 1 350 ot./min.
Zajímavé ovšem je, že dálniční spotřeba se oproti předchozí sedmistupňové převodovce vůbec nesnížila. Místo toho třída E spoří pár decilitrů pouze ve městech, kde zřejmě přichází ke slovu zakomponovaný systém start/stop. Pokud jej tak deaktivujete (stále to ještě jde), pak zřejmě jediný rozdíl ucítíte ve vyšším pohodlí a ovladatelnosti. Podle Mercedesu by totiž nový automat měl být lehčí než ten předchozí, přesnou úsporu hmotnosti ale značka nezmiňuje.
Více ovšem víme o vnitřních komponentech převodovky, která by měla zvládat až 1 000 Nm točivého momentu. Cílem totiž prý byla minimalizace planetových soukolí a řadicích elementů. Soukolí tak pod hliníkovým pláštěm najdeme čtyři, zatímco elementů je šest, přičemž nadále s nimi spolupracuje ještě trojice senzorů rychlosti, která by měla umožnit i přeskakování několika rychlostních stupňů. A to při cestě dolů i nahoru.
V rámci maximální dynamiky by pak ve sportovním režimu měl být zkrácen čas nutný k přeřazení, ani zde ale značka nezmiňuje konkrétní údaj. Jisté je, že nová převodovka díky přenosu vysokého točivého momentu dorazí pod kapoty těch modelů AMG, které dnes používají jen pětistupňový automat. Vyjma toho se pak rozšíří i do standardních modelů, z nichž prvním zřejmě bude kupé třídy S, které očekáváme ve Frankfurtu.




Nový devítistupňový automat má již přímo v sobě zakomponovaný systém start/stop. Není proto divu, že spotřeba šla dolů hlavně v městském provozu, i když delší poslední kvalt by měl pomáhat i jinde
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 6 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Mazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 3 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 4 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 6 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 7 hodinamiTroufnete si? Nejlevnější moderní Lamborghini v prodeji stojí míň než dražší Škody, a to ani moc nejezdilo
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva