Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč?
9.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Mechanické samosvorné diferenciály jsou u sporťáků normou a pokud chybí, je to důvod k otázkám. Proč tedy chybí u hypersportu?
U silných aut se zadním náhonem by člověk tak nějak automaticky očekával samosvorný diferenciál nebo vektorování točivého momentu. Když navíc ona silná zadokolka stojí desítky milionů korun, je diferenciál schopný vektorování točivého momentu samozřejmý, nebo by aspoň měl být. Takovou technologii mají auta i za milion, milion a půl a má ji třeba také Alfa Romeo Giulia QV, třebaže zrovna u ní nefunguje vždy dokonale.
Jen ta levnější auta mají diferenciál obyčejný, otevřený a pokud mají dynamické ambice, simulují samosvor pomocí brzd. To je třeba případ Škody Octavia RS, ovšem jen té základní. Verze RS 230, brzy RS 245 už má samosvorný dieferenciál mechanický, třebaže elektronicky řízený.
U auta jako je McLaren P1, rozhodně velmi silné a také velmi drahé zadokolky, by něco takového člověk čekal automaticky, jenže P1 samosvor a ani vektorování točivého momentu nemá, jak si všiml náš přítel Jason Fenske. Jak vám sám popíše níže, mezi jeho zadními koly, na která proudí přes devět stovek koní, je obyčejný otevřený diferenciál - úplně ten samý typ diferenciálu jako v jakémkoli obyčejném autě. Jistě, je to levnější, ale čekali byste u takhle drahého a schopného auta, že by někdo šetřil na diferenciálu? Na tomhle autě se nešetřilo na ničem.
Otevřený diferenciál má tu nevýhodu, že na obě kola vždycky přenáší stejné množství výkonu. Když je např. v zatáčce jedno kolo odlehčené, stačí mu méně výkonu, než se začne protáčet, ale na druhé kolo jde úplně stejný výkon, mnohem menší, než jaký by kolo bylo schopné přenést na asfalt. V krajních případech, když je třeba jedno kolo na ledu a druhé na asfaltu, to znamená, že se vůz nepohne z místa, protože síla, která stačí na protáčení kola na ledu, nestačí na to, aby prostřednictvím kola na asfaltu vůz rozjela.
McLaren P1 používá k ovládání toku síly elektroniku a brzdy, stejně jako Octavia RS. V zatáčce přibrzdí vnitřní, odlehčené kolo takovým způsobem, aby vyrovnal maximum síly, které je schopné přenést vnější, zatížené kolo. Supluje tak samosvor a takovýhle systém funguje, o tom není pochyb. Jenže způsobuje zahřívání brzd a v okamžiku, kdy se přehřejí, musí být odstaven.
Proč McLaren nepoužil poctivý samosvorný diferenciál, nám uniká, stejně jako Jasonovi. Může to souviset s technologií, kterou McLaren nazývá „Brake Steer” - zatáčení pomocí brzd. Na nájezdu do zatáčky přibrzdí vnitřní zadní kolo víc než vnější, což přitáhne příď auta k apexu. I to je ovšem něco, co dnes používá kde kdo, McLaren si ovšem mohl říci, že když už má tohle, může brzdy rovnou použít i místo samosvoru. Důvod? S jistotou vám to nepovíme, ale sázíme na úsporu hmotnosti - P1 používá brzdy, které tento systém stejně „neutaví” a proč mít na palubě byť jen gram hmotnosti navíc...
„Samosvorný diferenciál” je v McLarenu P1 imitován stejným způsobem, jako třeba u Škody Octavia RS. Je to překvapivě primitivní řešení
V těchto útrobách McLarenu P1 se překvapivě neskry
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- John Cena prodává auto, které považuje za největší finanční omyl svého života. Nasypal přes 11 milionů do nesmyslu
5.10.2024 - Zájem o diesely ve Velké Británii roste pětkrát rychleji než o elektrická auta, tolik k úspěšnosti nařizování těch druhých
5.10.2024 - Nejnovější Ferrari se podivně jmenuje a ještě hůř vypadá, ukázka jeho akcelerace na 280 km/h vám ale vezme slova z úst
5.10.2024 - V Evropě nepochopitelně zaříznuté dostupné ostré Hyundai jinde jede dál, ukázalo se v novém
5.10.2024 - Elektrický Fiat 500 je takové fiasko, že se z něj šéf Stellantisu bude muset zpovídat italskému parlamentu
5.10.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 11:26 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 11:20 - honziss
- Policejní kontroly a měření 11.05. 11:09 - řidičBOB
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.05. 10:40 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- Onboard videa 11.04. 08:44 - Truck Daškam
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.