Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
McLaren P1 za desítky milionů má stejný diferenciál, jako vaše Škoda. Proč?
9.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Mechanické samosvorné diferenciály jsou u sporťáků normou a pokud chybí, je to důvod k otázkám. Proč tedy chybí u hypersportu?
U silných aut se zadním náhonem by člověk tak nějak automaticky očekával samosvorný diferenciál nebo vektorování točivého momentu. Když navíc ona silná zadokolka stojí desítky milionů korun, je diferenciál schopný vektorování točivého momentu samozřejmý, nebo by aspoň měl být. Takovou technologii mají auta i za milion, milion a půl a má ji třeba také Alfa Romeo Giulia QV, třebaže zrovna u ní nefunguje vždy dokonale.
Jen ta levnější auta mají diferenciál obyčejný, otevřený a pokud mají dynamické ambice, simulují samosvor pomocí brzd. To je třeba případ Škody Octavia RS, ovšem jen té základní. Verze RS 230, brzy RS 245 už má samosvorný dieferenciál mechanický, třebaže elektronicky řízený.
U auta jako je McLaren P1, rozhodně velmi silné a také velmi drahé zadokolky, by něco takového člověk čekal automaticky, jenže P1 samosvor a ani vektorování točivého momentu nemá, jak si všiml náš přítel Jason Fenske. Jak vám sám popíše níže, mezi jeho zadními koly, na která proudí přes devět stovek koní, je obyčejný otevřený diferenciál - úplně ten samý typ diferenciálu jako v jakémkoli obyčejném autě. Jistě, je to levnější, ale čekali byste u takhle drahého a schopného auta, že by někdo šetřil na diferenciálu? Na tomhle autě se nešetřilo na ničem.
Otevřený diferenciál má tu nevýhodu, že na obě kola vždycky přenáší stejné množství výkonu. Když je např. v zatáčce jedno kolo odlehčené, stačí mu méně výkonu, než se začne protáčet, ale na druhé kolo jde úplně stejný výkon, mnohem menší, než jaký by kolo bylo schopné přenést na asfalt. V krajních případech, když je třeba jedno kolo na ledu a druhé na asfaltu, to znamená, že se vůz nepohne z místa, protože síla, která stačí na protáčení kola na ledu, nestačí na to, aby prostřednictvím kola na asfaltu vůz rozjela.
McLaren P1 používá k ovládání toku síly elektroniku a brzdy, stejně jako Octavia RS. V zatáčce přibrzdí vnitřní, odlehčené kolo takovým způsobem, aby vyrovnal maximum síly, které je schopné přenést vnější, zatížené kolo. Supluje tak samosvor a takovýhle systém funguje, o tom není pochyb. Jenže způsobuje zahřívání brzd a v okamžiku, kdy se přehřejí, musí být odstaven.
Proč McLaren nepoužil poctivý samosvorný diferenciál, nám uniká, stejně jako Jasonovi. Může to souviset s technologií, kterou McLaren nazývá „Brake Steer” - zatáčení pomocí brzd. Na nájezdu do zatáčky přibrzdí vnitřní zadní kolo víc než vnější, což přitáhne příď auta k apexu. I to je ovšem něco, co dnes používá kde kdo, McLaren si ovšem mohl říci, že když už má tohle, může brzdy rovnou použít i místo samosvoru. Důvod? S jistotou vám to nepovíme, ale sázíme na úsporu hmotnosti - P1 používá brzdy, které tento systém stejně „neutaví” a proč mít na palubě byť jen gram hmotnosti navíc...

„Samosvorný diferenciál” je v McLarenu P1 imitován stejným způsobem, jako třeba u Škody Octavia RS. Je to překvapivě primitivní řešení
V těchto útrobách McLarenu P1 se překvapivě neskry
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Po letech objevená reklama Hondy s Ayrtonem Sennou pro její domácí trh je bizarní připomínkou jedné slavné éry
24.3.2025K mání je zapomenutá francouzská silniční stíhačka v dodnes zánovním stavu, o tomhle jsme snili po pádu komunismu
24.3.2025Přepište dějiny. Nové Alfy Romeo nakonec dostanou i motor V6, třebaže původně měly být do roka jen elektrické
24.3.2025Němečtí vědci varují vedení země před elektrifikací všeho, přináší i problém, který dosud všichni ignorovali
24.3.2025Jeremy Clarkson se vysmál Tesle kvůli jejím současným problémům. Ještě víc se ale směje těm, kteří její auta kupovali a už nekupují
24.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva