Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mazda2 SkyActiv-G 1,3: moderní atmosférický čtyřválec představen
19.5.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Mazda uvádí na trh nový motor SkyActiv-G 1,3, který je moderní interpretací benzínového motoru klasické koncepce. Co nabídne?
V záplavě zpráv o downsizingu kombinovaném s přeplňováním každého příznivce atmosféricky plněných benzínových motorů potěší informace o příchodu nové jednotky z řady SkyActiv-G. Tak Mazda nazývá soubor technologií směřujících ke zvýšení efektivity spalovacích motorů.
O plánech na uvedení motoru SkyActiv-G 1.3 Mazda informovala již dříve, podrobnější informace ale uvolnila až v souvislosti s jeho příchodem na japonský trh, kde se objeví pod kapotou inovované Mazdy 2. Objevuje se u něj celá řada zajímavých technických řešení. Nejvýznamnější je aplikace vysokého kompresního poměru 14:1 zkombinovaného s elektronicky kontrolovaným systémem duálního sekvenčního časování ventilů S-VT. Motor pracuje v Millerově cyklu, kdy jsou sací ventily uzavírány s velkým zpožděním, což vede ke zkrácení doby komprese. Naopak expanze je relativně prodloužena. Dodám, že motor má nadčtvercové spalovací komory (vrtání x zdvih 71 x 82 mm) a znalcům již bude jasné, že se se motor bude nejlépe cítit ve vysokém zatížení při nízkých otáčkách.
Tip: Přečtěte si, proč je výhodné jezdit právě v tomto režimu.
Z dalších vylepšení je třeba zmínit víceotvorové vstřikovače, pístní kroužky s povrchovou úpravou snižující tření a dutiny v pístech, jejichž tvar byl optimalizován s ohledem na zabránění klepání. Maximální výkon nového motoru není nijak závratný, při objemu 1 298 cm3 vrcholí na 62 kW při 5 400 1/min, točivý moment má maximum 112 N.m při 4 000 1/min. To ale nejsou jeho hlavní devizy. Dle výrobce umí být velmi úsporný.
Na japonském trhu bude v Mazdě Demiu spřažen s automatickou převodovkou CVT a systémem start-stop, u Mazdy zvaným i-stop, a podle japonského testu spotřeby „10-15 Mode”, který, nutno uznat, je ještě optimističtější než eurotesty, s ním malá Mazda kombinovaně jezdí za 3,3 l/100 km.
Nějakou dobu bude trvat, než se tento motor dostane na náš trh, kde by naštěstí měl být k dispozici i s manuální převodovkou. Jistě vám pak přineseme vlastní zkušenosti, zatím si můžete přečíst, jak jezdí Mazda 2 1,5 GTA.
Faceliftovaná Mazda 2 bude prvním vozem, který nový motor okusí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před hodinou - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 8 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 9 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 11 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.