Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Mazda jako první nabídne „diesel na benzin”, obejde downsizing, turba
16.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Motor spalující benzín vznícením prý přijde už v nové generaci motorů SkyActiv-G příští rok. Má mít spotřebu 3,3 litru na sto, výkon zatím neznáme.
Motor typu HCCI, Homogeneous Charge Compression Ignition, tedy vznětový motor s nepřímým vstřikováním, který spaluje benzín místo nafty, není novinka. Jako o „motoru budoucnosti” se o něm mluví už léta a také my jsme o něm psali několikrát. Naposledy jsme se jím detailně zabývali vloni v září, kdy jsme rozebírali nejen jeho fungování, ale i to, proč se zatím nedočkal sériové výroby. Náš článek tehdy končil slovy, že by HCCI mohl v prodeji objevit koncem dekády se značkou Nissan.
To se možná stane, prvenství už z toho ale nebude. Tedy aspoň to tak tvrdí Mazda, která jako první představila konkrétní plán, kdy chce takovou pohonnou jednotku uvést do prodeje. Motor HCCI bude součástí nové generace rodiny benzínových motorů SkyActiv a prvně ho prý uvidíme na silnici už v roce 2018 pod kapotou nové Mazdy 3, která - jak je u Mazdy zvykem - přijde na trh relativně brzy po té aktuální. Její současný dvoulitr je špičkový, jak jsme zjistili v testu.
Jak na tom bude příští generace, zatím pochopitelně netušíme, se zcela novým motorem ale má být ještě jinde. Velkým lákadlem implementace HCCI je totiž provozní efektivita, tedy jednak spotřeba paliva. Současné odhady ze strany Mazdy míří někam k 3,3 litrům na 100 km v kombinaci - u benzínového motoru, opakujeme. O tom, že motory HCCI mají mít spotřebu lepší než diesely za současně nižších emisí zejména oxidů dusíku, jsme psali už ve zkraje zmíněném článku ze září.
Nejde tu ovšem jen o spotřebu paliva jako takovou, ale i její výše vzhledem k podávanému výkonu. Motory HCCI budou mít ve srovnání s klasickými atmosférickými benzíny i větší kompresní poměr, což znamená potenciál k vyššímu výkonu ze stejné dávky paliva - hovoří se o účinnosti okolo 50 %. Tento typ zapalování také znamená, že shoří všechno palivo, které do válce nasajete, takže ho tam můžete vstříknout méně a dosáhnout stejného výkonu.
Pochopitelně, tímto krokem by Mazda chtěla pokračovat ve svém dost osamělém boji - vyrábět reálně nejúspornější auta, i když odmítá turba a downsizing. Motor HCCI by byl znovu atmosféricky plněný, i když nyní pochopitelně nikdo nemůže říci, jestli se i s danými specifiky bude jako dnešní atmosférické benziny chovat. Objem ani absence přeplňování tady každopádně nestojí v cestě nízké papírové ani reálné spotřebě.
Jak jsme psali již dříve, u motoru HCCI je velmi náročné přesně určit moment, kdy dojde ke vznícení směsi ve válci. Je potřeba přesně regulovat teplotu ve válci, k čemuž lze použít ovládání průtoku EGR ventilem anebo plynule proměnlivé časování sacího ventilu. Ten, když zůstane otevřený ještě část kompresní fáze, sníží kompresní poměr a tím i teplotu.
Jak se se všemi těmito úskalími Mazda poprala či ještě popere, se nechme překvapit. Stejně tak, jako v případě výkonových parametrů motoru. Kromě výše zmíněné spotřeby zatím nevíme nic přesnějšího. Možná se něco dozvíme na zářijovém autosalonu IAA ve Frankfurtu - pokud chce firma uvést novinku do prodeje v roce 2018, mnoho příležitostí už mít nebude...

Princip fungování motoru HCCI není složitý...
...byť jen experimentální realizace se ale dočkal jen v minimálním množství případů
Současná Mazda 3 se nám líbila, mj. kvůli svému motoru. Nová generace má nabídnout ještě více
Zdroj: Nikkei
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Porsche Taycan dál ruinuje všechny majitele bez rozdílu. I ojetiny ztrácí na ceně absolutně nejvíc ze všech aut
před 50 minutamiNový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
včeraŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321