Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Magna chce udělat z tlačítek historickou relikvii, ovládání auta zajistí její Touchskin
21.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Magna chce vytvořit mezi řidičem a autem intimnější vztah. Ovládání uživatelského rozhraní má zajistit dotykový středový tunel.
Kanadsko-rakouská společnost Magna a její oddělení zaměřené na interakci vozu s řidičem se vzhlédlo v mobilních telefonech, tabletech a přístrojích využívajících aktivní dotykovou plochu obecně známou jako touchpad.
Tento způsob ovládání některých funkcí vozu posádkou není úplně nový. Nejvyšší modelové řady Audi využívají touchpad třeba k zadávání cíle v navigaci, přičemž systém rozpoznává kromě jiného i písmo psané prstem. A chce to s ním dotáhnout ještě dál. Miniaturní plošku v ingolstadtských vozech ovšem nelze s návrhem Magny srovnávat.
Její inženýři pracují v rámci projektu Intelligent Surface Technology (technologie inteligentní povrchové úpravy) na konceptu nazvaném Touchskin, což bychom mohli volně přeložit jako „dotyková kůže”. Jejich představa je taková, že onou „kůží“ bude potažena velká část středového tunelu a zcela nahradí všechna tlačítka a ovladače.
Logika ovládání není nepodobná tomu, co znají a používají uživatelé iPadu nebo „chytrých“ telefonů. Podle Magny jde o mnohem přirozenější způsob interakce než ten, který používáme dnes.
Třeba startování může být provedeno jednoduchým „zmáčknutím“ povrchu a nastavování teploty klimatizace si lze představit jako prostý posun prstu po povrchu. Tím samým způsobem bude možné například nastavovat vnější zpětná zrcátka buď na středovém tunelu, nebo na obdobném povrchu v přední části loketní opěrky ve dveřích.
Magna předpokládá, že toto řešení dramaticky změní vzhled interiérů aut, zpřehlední jejich ovládací prvky a velmi snadno je přizpůsobí individuálním požadavkům majitele. Firma dále tvrdí, že řidič se bude moci nerušeně soustředit na řízení. Dnešní dotykové obrazovky totiž vyžadují prakticky stejnou pozornost jako tlačítka, která nahrazuje, v případě konceptu Touchskin ale bude možné obrazně řečeno sáhnout kamkoli.
Povrch ale nebude určen pouze k ovládání. Magnetická rezonance z něj udělá také bezdrátovou nabíječku pro mobilní telefony a tzv. Qi vysílač bude fungovat rovněž jako komunikační prostředí s automobilem podobně, jako to umí bluetooth. Magna kromě toho tvrdí, že tento přenos informací je mnohem bezpečnější a odolnější vůči „nabourání” jako zmiňovaný modrý zub.
Posledním přínosem technologie Touchskin má být speciální samoopravitelný povlak, který zacelí případné škrábance.
A kdy můžeme s technikou připomínající ovládací panely vesmírné lodi Enterprise počítat v praxi. Magna tvrdí, že velmi brzy. První aplikace se objeví sériových automobilech již v roce 2014.

Pokud Magna prosadí svůj nový koncept Touchskin, tlačítka a ovladače by mohly být minulostí
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Opět trumf pro Marca Marqueze včera 20:58
- Pole Position pro Gonzaleze, 6. Salač včera 20:43
- Opět PP pro Bertelleho včera 20:23
- PP pro #93 MM včera 20:04
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda 14.3.2025
Nejčtenější články
Dacia musela zastavit prodej nového Dusteru. Dealeři nesmí lidem dodat ani auta, která už mají na skladě
14.2.2025Dnes nepochopitelný symbol luxusního francouzského pokroku se dá koupit sotva jetý, navzdory své třídě a ceně byl autem roku
14.2.2025Sbohem, Audi. Němci po příšerném roce dostali geniální nápad: Zachrání se „výrazným zdražením” svých aut
15.2.2025Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025Lada odhalila dynamiku své vůbec první ostré Nivy. Jako BMW X3 M zrovna nejede, i tak je citelně rychlejší než standard
15.2.2025
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry