Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Bentley testuje systém, který skoncuje s náklony zatáčkách. Projev auta je bizarní
26.8.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je až bizarní vidět auto zatáčet a prakticky se při tom nenaklánět. Přesně to má nabídnout nové Bentley Continental GT, tady jsou záběry z testů.
Někteří lidé vnímají jízdní vlastnosti auta jako jeho schopnost nenaklánět se při rychlých průjezdech zatáčkami. Je samozřejmě nesmysl vnímat projev vozu takto úzce - můžete udělat podvozek velmi tuhý, který v zatáčkách nedovolí karoserii prakticky žádné náklony a přesto může fungovat i při ostré jízdě prachbídně. A stejně tak můžete udělat podvozek velmi poddajný, který náklony karoserie dovolí v mnohem větší míře a přesto bude celkové fungovat mnohem lépe.
Jakýsi svatý grál je ale pochopitelně jen jeden - podvozek, který bude velmi poddajný a přitom ony náklony nedovolí. Konvenční způsob řešení zavěšení a odpružení kol s pomocí „analogových” pružin, tlumičů a stabilizátorů něco takového z podstaty nedovoluje, konstruktéři vždy musí najít co nejvhodnější kompromis s ohledem na zaměření toho či onoho vozu. Jakmile ale do hry vstoupí elektronika, mohou se dít skoro zázraky.
Nedávno jsme připomínali 13 let starý nápad Bose, který díky rozsáhlému použití elektroniky nabízel prakticky dokonalé odpružení. Každé kolo zvlášť se mohlo nastalým podmínkám přizpůsobovat až do té míry, že dokázalo zcela ignorovat jinou výšku povrchu pod každým z kol, umělo zcela potlačit náklony karoserie či dokonce přeskočit překážku vysokou několik centimetrů. Bylo ale moc komplikované, těžké a drahé na to, aby se dostalo do výroby.
Automobilky se od té doby snaží něčemu podobnému co nejvíce přiblížit bez oněch negativních a pokud jde o náklony karoserie, nejdále to chce nyní dotáhnout Bentley. Nový Continental GT ztvárněný ve stylu konceptu EXP12 Speed 6e nabídne nejnovější verzi systému Dynamic Ride, který disponuje mj. elektromotory nastavujícími polohu stabilizátorů. V zatáčkách tak tlačí stabilizátory dolů na vnějším kole a nahoru na vnitřním, aby eliminoval náklony. Nápad to není nový a Bentley jej nepoužije jako první, jeho ztvárnění má být ale u nového Conti GT bezprecedentně efektivní, i díky mezigeneračnímu snížení hmotnosti asi o 350 kg.
A zdá se, že efektivní toto řešení skutečně je. Níže si můžete prohlédnout záběry z testů prototypu tohoto vozu na Severní smyčce Nürburgringu, na němž se v zatáčkách neprojevuje prakticky žádnými náklony karoserie. Je to velmi nepřirozené, fyzikální zákony zdánlivě popírající a mám-li mluvit jen za sebe, z výsledného projevu se mi v očekávání jiného chování auta až trochu točí hlava. Ale o to zajímavější pohled na výsledek je. Dopřejte si jej sami, toto může být taková malá technická revoluce...
Nový systém Bentley zdá se dokáže s náklony karoserie v zatáčkách skoncovat prakticky zcela
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nejčtenější články
- Sběratel po dvou letech vydělá na prodeji jednoho z pouhých deseti vzácných Bugatti až 176 milionů, tomu se říká dobrý kauf
1.1.2025 - Číňané dokončují nejdelší dálniční tunel světa, monstrózní stavba mizí v horském masivu na dlouhých 22 km
1.1.2025 - Jeden z největších držáků moderních aut nezabije jako ojetinu skoro nic, prvních 100 tisíc km je pro něj jen rozcvička
1.1.2025 - Tesla Cybertruck explodovala před Trumpovým hotelem a zabila nejméně jednoho člověka, Musk nikdy nic takového neviděl
2.1.2025 - Takhle obrovské pokuty od EU za emise CO2 mohou automobilky čekat v roce 2025, jen u VW jde o stovky miliard
2.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva