Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Bentley testuje systém, který skoncuje s náklony zatáčkách. Projev auta je bizarní
26.8.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je až bizarní vidět auto zatáčet a prakticky se při tom nenaklánět. Přesně to má nabídnout nové Bentley Continental GT, tady jsou záběry z testů.
Někteří lidé vnímají jízdní vlastnosti auta jako jeho schopnost nenaklánět se při rychlých průjezdech zatáčkami. Je samozřejmě nesmysl vnímat projev vozu takto úzce - můžete udělat podvozek velmi tuhý, který v zatáčkách nedovolí karoserii prakticky žádné náklony a přesto může fungovat i při ostré jízdě prachbídně. A stejně tak můžete udělat podvozek velmi poddajný, který náklony karoserie dovolí v mnohem větší míře a přesto bude celkové fungovat mnohem lépe.
Jakýsi svatý grál je ale pochopitelně jen jeden - podvozek, který bude velmi poddajný a přitom ony náklony nedovolí. Konvenční způsob řešení zavěšení a odpružení kol s pomocí „analogových” pružin, tlumičů a stabilizátorů něco takového z podstaty nedovoluje, konstruktéři vždy musí najít co nejvhodnější kompromis s ohledem na zaměření toho či onoho vozu. Jakmile ale do hry vstoupí elektronika, mohou se dít skoro zázraky.
Nedávno jsme připomínali 13 let starý nápad Bose, který díky rozsáhlému použití elektroniky nabízel prakticky dokonalé odpružení. Každé kolo zvlášť se mohlo nastalým podmínkám přizpůsobovat až do té míry, že dokázalo zcela ignorovat jinou výšku povrchu pod každým z kol, umělo zcela potlačit náklony karoserie či dokonce přeskočit překážku vysokou několik centimetrů. Bylo ale moc komplikované, těžké a drahé na to, aby se dostalo do výroby.
Automobilky se od té doby snaží něčemu podobnému co nejvíce přiblížit bez oněch negativních a pokud jde o náklony karoserie, nejdále to chce nyní dotáhnout Bentley. Nový Continental GT ztvárněný ve stylu konceptu EXP12 Speed 6e nabídne nejnovější verzi systému Dynamic Ride, který disponuje mj. elektromotory nastavujícími polohu stabilizátorů. V zatáčkách tak tlačí stabilizátory dolů na vnějším kole a nahoru na vnitřním, aby eliminoval náklony. Nápad to není nový a Bentley jej nepoužije jako první, jeho ztvárnění má být ale u nového Conti GT bezprecedentně efektivní, i díky mezigeneračnímu snížení hmotnosti asi o 350 kg.
A zdá se, že efektivní toto řešení skutečně je. Níže si můžete prohlédnout záběry z testů prototypu tohoto vozu na Severní smyčce Nürburgringu, na němž se v zatáčkách neprojevuje prakticky žádnými náklony karoserie. Je to velmi nepřirozené, fyzikální zákony zdánlivě popírající a mám-li mluvit jen za sebe, z výsledného projevu se mi v očekávání jiného chování auta až trochu točí hlava. Ale o to zajímavější pohled na výsledek je. Dopřejte si jej sami, toto může být taková malá technická revoluce...
Nový systém Bentley zdá se dokáže s náklony karoserie v zatáčkách skoncovat prakticky zcela
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch