Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Koenigsegg říká, že jeho nový motor má obrovskou životnost, asi 200 let. Jak to?
17.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zatímco Mercedes s AMG chystají hypersport, u kterého předem počítají s životností motoru pouhých 50 tisíc km, von Koenigsegg hovoří o věčnosti.
Ke konstrukci pohonných jednotek přistupuje každý po svém. Například Mercedes se nedávno svěřil s tím, že do svého nového hypersportu použije jen lehce upravený motor z Formule 1, což zní úžasně. Jenže jeho předkládaná životnost pouhých 50 tisíc km - a to se bavme o tom, s jak ujetými 50 tisíci km Mercedes s AMG počítají - už tak skvěle nezní. Dá se to pochopit, třícípá hvězda bude dolovat okolo 1 000 koní z motoru o objemu pouhých 1,6 litru, ale... nutil ji někdo?
Koenigsegg volí trochu jiný postup, a to nejen v případě svých vlastních aut. Tato automobilka se zabývá i technologickou spoluprací s jinými výrobci a nejnověji rozjela kooperaci se značkou Spyker, které bude dodávat nově vyvinutý motor na míru jejím potřebám. Obě firmy tento kousek techniky přivezly ukázat do Ženevy a nám tím udělaly velkou radost - v záplavě turbomotorů je s atmosférickým plněním svěžím vánkem.
Zástavba tohoto motoru do Spykeru C8 Preliator znamená pro zákazníky - všech 50 plánovaných kusů je už vyprodáno - devítiměsíční zpoždění. Výhodou ale je, že dostanou nový atmosférický motor, nikoliv starý osmiválec Audi s kompresorem. A že nový motor bude mít obrovskou životnost - vydrží prý „200 let nebo tak něco”.
Čtete správně, toto o něm doslova řekl Christian von Koenigsegg. Je to totiž téměř stejný osmiválec, který v některých vozech Koenigsegg dává přes 1 300 koní. Samozřejmě prošel úpravami, ale ne zas tak velkými, aby se to dalo označit za úplně jiný motor. „Architektura zvládne 1 500 koní, ale oni budou mít 600. Je tu stejná kliková hřídel, ojnice, vačkové hřídele, hlavy válců...,” řekl Christian von Koenigsegg.
„Změnili jsme, co jsme museli. Suchou klikovou skříň, výfuky, sání a kompresní poměr a jsou tu menší vstřikovače, protože není třeba tak velkého průtoku. Ale zůstaly dva vstřikovače na válec, ne proto, že by musely, ale jednak proto, že se dvěma umíme počítačově pracovat, a jednak proto, že když jsou dva, můžou být menší a tedy přesnější,” pokračoval Koenigsegg.
„A samozřejmě, naše motory jsou neprůstřelné s 1 360 koní, zákazníkům neodcházejí, takže tenhle motor vydrží, nevím, 200 let nebo tak něco,” dodal Koenigsegg vskutku ohromné číslo na životnost motoru. „Platí za motor trochu víc, protože dostávají i věci, které úplně nepotřebují, ale pro nás je to snazší a oni mají šperk mezi motory,” ospravedlňuje Koenigsegg atmosférický motor pro Spyker.
Jistě, když postavíte motor, který zvládne megawatt výkonu, a pak mu seberete přeplňování a naladíte ho na výkon méně než poloviční, jeho výdrž bude nutně obrovská. Čtyřicet let staré americké osmiválce dodnes fungují mimo jiné proto, že mají třeba jen 200 koní. Moc se nenamáhají, takže vydrží dlouho. I tak je těchto 200 let možná trochu odvážný odhad, ale k opravdu dlouhé životnosti tu předpoklad jistě je.
Christian von Koenigsegg hovořil i o tom, že by se technologie značky mohly dostat do širšího spektra modelů. „Stavíme auta na nejvyšší úrovni, (...) ale také vyvíjíme spoustu technologií, systémů, elektronických platforem nebo Freevalve. Vyvíjet to jen pro dvacet aut ročně? Můžeme s tím pracovat, máme z toho dobrý byznys. Ale byla by škoda nenechat ostatní použít těchto technologií, nezajistit jejich využití v širším spektru. A samozřejmě je v tom potenciální příjem pro automobilku,” naznačuje budoucnost Koenigsegg.
„Když máme software nebo nějakou součástku, můžeme jí vyrobit tisíce, stovky tisíc. Jen zadáte do výrobní linky jiné číslo, takže proč je dát jen do dvaceti aut za rok? (...) Spolupracujeme s více a více automobilkami, nekonkurujeme si. Svět je pořád velký, nejsme konkurencí pro Spyker a skoro nevidím jako konkurenci ani Pagani nebo Bugatti, protože všichni svá auta vyprodáme, nepřetahujeme se o zákazníky. Takže si můžeme pomáhat,” vysvětluje.
Jistě, mít na světě více aut se součástkami od Koenigseggu, navíc dostupnějších širšímu spektru trhu a klidně s dalšími neprůstřelnými atmosférickými osmiválci, by byla opravdu krásná budoucnost. Je hezké, že Christian von K. nemá problém se o svou výjimečnou techniku podělit. I tímto přístupem nám sympatický, třebaže to jistě nedělá zadarmo...


















Vidlicový osmiválec pro Preliator má na sobě loga obou zúčastněných firem, Spykeru i Koenigseggu
A toto je auto, do kterého míří nejdříve
Zdroj: Road & Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Bratři Marquezové dominovali neděli v Argentině včera 19:47
- Dixon suverenním vítězem, Salač havaroval včera 18:16
- Moto3 Piqueras vítězem, Rueda lídrem včera 17:58
- Portimão-Test, 2. den: včera 10:00
- Opět trumf pro Marca Marqueze 15.3.2025
Nejčtenější články
Šéf BMW M přiznal, že s novou M5 udělala automobilka velkou chybu, vzala si z ní ale úplně špatné poučení
16.2.2025Prťavý nový Renault 5 nemůže mít menší než 18palcová kola. Už to absurdně prodražuje jeho provoz
17.2.2025BMW ukázalo prý přelomovou Neue Klasse jako funkční prototyp. Měl rozptýlit obavy, asi ale jen přidává nové
17.2.2025Tři Němci dekády schovávali v garáži nezničitelný Mercedes, který přežije konec světa. Teď může být váš skoro nepoužitý
17.2.2025VW a Audi potichu odpískaly plán prodávat od roku 2033 jen elektrická auta, i když se dál tváří, že se nic nezměnilo
17.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva