Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Koenigsegg říká, že jeho nový motor má obrovskou životnost, asi 200 let. Jak to?
17.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zatímco Mercedes s AMG chystají hypersport, u kterého předem počítají s životností motoru pouhých 50 tisíc km, von Koenigsegg hovoří o věčnosti.
Ke konstrukci pohonných jednotek přistupuje každý po svém. Například Mercedes se nedávno svěřil s tím, že do svého nového hypersportu použije jen lehce upravený motor z Formule 1, což zní úžasně. Jenže jeho předkládaná životnost pouhých 50 tisíc km - a to se bavme o tom, s jak ujetými 50 tisíci km Mercedes s AMG počítají - už tak skvěle nezní. Dá se to pochopit, třícípá hvězda bude dolovat okolo 1 000 koní z motoru o objemu pouhých 1,6 litru, ale... nutil ji někdo?
Koenigsegg volí trochu jiný postup, a to nejen v případě svých vlastních aut. Tato automobilka se zabývá i technologickou spoluprací s jinými výrobci a nejnověji rozjela kooperaci se značkou Spyker, které bude dodávat nově vyvinutý motor na míru jejím potřebám. Obě firmy tento kousek techniky přivezly ukázat do Ženevy a nám tím udělaly velkou radost - v záplavě turbomotorů je s atmosférickým plněním svěžím vánkem.
Zástavba tohoto motoru do Spykeru C8 Preliator znamená pro zákazníky - všech 50 plánovaných kusů je už vyprodáno - devítiměsíční zpoždění. Výhodou ale je, že dostanou nový atmosférický motor, nikoliv starý osmiválec Audi s kompresorem. A že nový motor bude mít obrovskou životnost - vydrží prý „200 let nebo tak něco”.
Čtete správně, toto o něm doslova řekl Christian von Koenigsegg. Je to totiž téměř stejný osmiválec, který v některých vozech Koenigsegg dává přes 1 300 koní. Samozřejmě prošel úpravami, ale ne zas tak velkými, aby se to dalo označit za úplně jiný motor. „Architektura zvládne 1 500 koní, ale oni budou mít 600. Je tu stejná kliková hřídel, ojnice, vačkové hřídele, hlavy válců...,” řekl Christian von Koenigsegg.
„Změnili jsme, co jsme museli. Suchou klikovou skříň, výfuky, sání a kompresní poměr a jsou tu menší vstřikovače, protože není třeba tak velkého průtoku. Ale zůstaly dva vstřikovače na válec, ne proto, že by musely, ale jednak proto, že se dvěma umíme počítačově pracovat, a jednak proto, že když jsou dva, můžou být menší a tedy přesnější,” pokračoval Koenigsegg.
„A samozřejmě, naše motory jsou neprůstřelné s 1 360 koní, zákazníkům neodcházejí, takže tenhle motor vydrží, nevím, 200 let nebo tak něco,” dodal Koenigsegg vskutku ohromné číslo na životnost motoru. „Platí za motor trochu víc, protože dostávají i věci, které úplně nepotřebují, ale pro nás je to snazší a oni mají šperk mezi motory,” ospravedlňuje Koenigsegg atmosférický motor pro Spyker.
Jistě, když postavíte motor, který zvládne megawatt výkonu, a pak mu seberete přeplňování a naladíte ho na výkon méně než poloviční, jeho výdrž bude nutně obrovská. Čtyřicet let staré americké osmiválce dodnes fungují mimo jiné proto, že mají třeba jen 200 koní. Moc se nenamáhají, takže vydrží dlouho. I tak je těchto 200 let možná trochu odvážný odhad, ale k opravdu dlouhé životnosti tu předpoklad jistě je.
Christian von Koenigsegg hovořil i o tom, že by se technologie značky mohly dostat do širšího spektra modelů. „Stavíme auta na nejvyšší úrovni, (...) ale také vyvíjíme spoustu technologií, systémů, elektronických platforem nebo Freevalve. Vyvíjet to jen pro dvacet aut ročně? Můžeme s tím pracovat, máme z toho dobrý byznys. Ale byla by škoda nenechat ostatní použít těchto technologií, nezajistit jejich využití v širším spektru. A samozřejmě je v tom potenciální příjem pro automobilku,” naznačuje budoucnost Koenigsegg.
„Když máme software nebo nějakou součástku, můžeme jí vyrobit tisíce, stovky tisíc. Jen zadáte do výrobní linky jiné číslo, takže proč je dát jen do dvaceti aut za rok? (...) Spolupracujeme s více a více automobilkami, nekonkurujeme si. Svět je pořád velký, nejsme konkurencí pro Spyker a skoro nevidím jako konkurenci ani Pagani nebo Bugatti, protože všichni svá auta vyprodáme, nepřetahujeme se o zákazníky. Takže si můžeme pomáhat,” vysvětluje.
Jistě, mít na světě více aut se součástkami od Koenigseggu, navíc dostupnějších širšímu spektru trhu a klidně s dalšími neprůstřelnými atmosférickými osmiválci, by byla opravdu krásná budoucnost. Je hezké, že Christian von K. nemá problém se o svou výjimečnou techniku podělit. I tímto přístupem nám sympatický, třebaže to jistě nedělá zadarmo...
Vidlicový osmiválec pro Preliator má na sobě loga obou zúčastněných firem, Spykeru i Koenigseggu
A toto je auto, do kterého míří nejdříve
Zdroj: Road & Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Policie měla špatný týden, při pronásledování jí ujel řidič starého MPV i zjevně nepřipravený motorkář
před 2 hodinami - Majitelé čtyř superaut za 180 milionů se jeli na podzim projet do hor, nabourali jeden do druhého v namrzlém klesání
před 9 hodinami - Šéf Bugatti a Rimacu ukázal své auto pro denní ježdění, něco takového by si jiný vrcholný manažer nedovolil
včera
Nejnovější články
- První majitel najel s nezničitelným Mercedesem 830 tisíc km, zastavila ho až srážka se zvířetem
před hodinou - Policie měla špatný týden, při pronásledování jí ujel řidič starého MPV i zjevně nepřipravený motorkář
před 2 hodinami - Původně jen elektrické auto už nachytali se spalovacím motorem, příchod této verze vážně musí být na spadnutí
před 3 hodinami - Bugatti se vrátilo k překonávání rychlostních rekordů. Aby ho dosáhlo muselo si půjčit auto od vlastního zákazníka
před 5 hodinami - Zaměstnanci VW kradou díly z fabrik firmy ve velkém. Jen letos jich vyhodil 708, největší „borci” rozkradli díly za 25 milionů
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.16. 11:55 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.16. 08:33 - Brus
- Elektromobily a vse kolem nich 11.15. 22:54 - honziss
- Detektory policejních radarů 11.15. 11:49 - řidičBOB
- OT - ski a horo vybavení 11.15. 08:17 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.14. 17:10 - Truck Daškam
- Zákaz zastavení a pokuta 11.14. 14:34 - Truck Daškam
- VZKAZY 11.14. 12:24 - pavproch