Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Kde leží fyzické limity zrychlení auta na stovku? A proč Tesla není nejlepší?
31.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Zrychlení nového Model S P100D na stovku vyvolává otázky. Kam až lze posunout meze akcelerace? A jak moc Tesla mlží?
Když Tesla minulý týden odhalila Model S P100D, označila jej za nejlépe akcelerující produkční auto světa. To je poměrně odvážné prohlášení, máme-li tu stroje jako Bugatti Chiron, Koenigsegg One:1, celou „Svatou trojici” nebo věci typu Rimac Concept One, což je dnes též produkční auto. Jak moc lze brát takové prohlášení vážně, ještě probereme, není to ale jediná otázka, kterou se Tesla podařilo vyvolat.
Není to totiž zase tak dávno, co se jakékoli zrychlení na stovku pod 5 sekund považovalo za úchvatný kalup. Pak se ale začala čísla stále častěji dostávat pod 4 a docela nedávno i pod 3 sekundy. Dnes má Model S P100D - docela velký a rozhodně těžký sedan - v disciplíně 0-60 mph (cca 97 km/h, tedy téměř 100 km/h) dosahovat výsledku 2,5 sekundy. Je to nepochybně další vklad do hašteření automobilek o stvoření toho nejlépe akcelerujícího vozu vůbec a na místě je ptát, kam až tento boj může zajít.
Jasona Fenskeho, autora kanálu Engineering Explained, zajímalo přesně to. A tak se rozhodl spočítat, jaký je minimální možný čas zrychlení z 0 na 60 mph u silničního auta z fyzikálního hlediska při použití silničních pneumatik. Které jsou v případě stanovení akcelerace produkčních strojů z místa klíčovým limitem.
Našel tedy nejlépe brzdící auto ze stejné rychlosti, což je Chevrolet Corvette C7 Stingray - zvládne zastavit během 90 stop, tj. 27,43 metru. Tohle číslo je podstatné, protože ukazuje maximální přilnavost pneumatik, alespoň pokud dané auto zvládne na suchém asfaltu zablokovat kola při brzdění, což dnes umí snad každý vůz od renomovaných automobilek.
Dosazením tohoto čísla se dostal na maximální akceleraci 1,336 g, kterou přepočítal na nejkratší možný čas zrychlení na 60 mph - s aktuálními pneumatikami používanými na silničních supersportech. Dostal se na 2,05 vteřiny na 60 mp/h, na skutečnou, „naši” stovku by to bylo cca 2,1 s.
Pochopitelně, Stingray nemusí mít ty nejlepší pneumatiky světa, podstatná je ale jiná věc - budeme-li chtít zlepšit tenhle čas zrychlení na stovku, budeme potřebovat nikoliv více výkonu, ale lepší pneumatiky. Je to vidět i na číslech, která dále ukazuje - Formule 1 zrychlí na 60 mph za 1,7 vteřiny, top fuel dragstery za 0,8 vteřiny, ale oba tyto vrcholy motorsportu svého druhu vděčí za tyto výkony zejména pneumatikám, na kterých se po silnici běžně jezdit nesmí.
Druhým aspektem hodným pozastavení je už zmíněné, Teslou ohlášené „nejlepší zrychlení Tesly Model S P100D mezi produkčními auty”. Tesla, jak už má ve zvyku, se tu neopírá ani tak o samotnou hodnotu akcelerace, jako spíše o to, co sama považuje „produkční auto”. My bychom řekli, že tady má smysl srovnávat se vším ostatním, co může na silnici. A zůstaneme-li u automobilek udávaných hodnot akcelerace 0-60 mph, je lepší nebo rovno Modelu S P100D hned několik aut, které si v této podobě lze koupit přímo od automobilky, nebyly vyrobeny tunerem nebo nadšencem v kůlně.
Sériově vyráběná auta se stejnou či lepší akcelerací než Tesla S P100D
(výrobci udávané hodnoty ve zrychlení 0-60 mph)
Porsche 918 Spyder: 2,2 s,
Ariel Atom V8: 2,3 s,
Ferrari LaFerrari: 2,4 s,
Bugatti Veyron Super Sport: 2,5 s,
Bugatti Chiron: 2,5 s, a
Porsche 911 991 Turbo S: 2,5 s.
Nyní můžeme začít přemýšlet nad tím, co je podle Elona Muska produkční auto. Pokud použijeme tradiční číslo z Le Mans, tedy 25 vyrobených a prodaných kusů, všechna tahle auta jsou produkční. Museli bychom se dostat na 1 000 vyrobených kusů ročně, aby odpadla všechna - až na 911 Turbo S, kterého se přes tisíc prodá za jediný rok.
Dodejme, že číslo Chironu ještě není definitivní, některé zdroje údajně hovoří o rovných 2 vteřinách, což by Chiron posunulo i nad výše spočítané nejlepší zrychlení. Jak stojí i výše, to je limitováno pneumatikami, takže má-li Chiron lepší obutí než většina konkurence, což zrovna u něj rozhodne není nemožné, ani rovné 2 sekundy nejsou nedosažitelné.
Tesla Model S P100D ale v každém případě není nejrychleji akcelerující silniční auto světa. Patří k nejrychlejším, to rozhodně, a chceme-li být k Tesle extra hodní, akceptujeme, že to je nejlépe zrychlující produkční a silniční auto, které si můžete teď hned koupit nové a nebýt „dobře zapsaný” u kohokoli. I o tuto příčku se však dělí s Porsche 911 Turbo S. Bez debat ovšem je, že v Modelu S P100D získáte takhle drtivé zrychlení nejlevněji, třebaže levné auto to rozhodně není...
2,5 vteřiny na 60 mph lze označit za nejlepší hodnotu mezi produkčními auty, ale jen s řadou omezujících kritérií
I mezi široce dostupnými auty nachází Tesla soupeře v inovovaném Porsche 911 Turbo S. A zde je třeba říci, že sama automobilka považuje udávanou hodnotu za „konzervativní” a v praktických testech byla opakovaně překonána i o několik desetin sekundy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Prodeje klíčového elektrického Fordu v říjnu padly na polovinu, všechny jeho elektromobily mají podíl už jen 3,2 procenta
před 2 hodinami - Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
včera - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva