Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jediná značka odmítající downsizing řekla, proč jsou moderní turbomotory špatné
16.9.2018 | Petr Miler
Až absurdně zmenšené motory s turbem namísto objemu a počtu válců jsou synonymem automobilové doby. Propadli jim všichni, krom Mazdy. Ta vysvětlila, proč je striktně odmítá.
Downsizing pohonných jednotek je jednou z těch věcí, o které ve světě aut téměř nikdo nestojí, přesto se s nimi skoro každý musí potýkat. Atmosféricky plněné motory jsou dnes prakticky mrtvé a jejich místo s pár drobnými výjimkami zabraly přeplňované jednotky o menším zdvihovém objemu. A to přesto, že se přinejmenším pro některé aplikace zdaleka tak dobře nehodí a v řadě případů byly zákazníky i hlasitě odmítány.
Tento trend ostatně nepřišel jako reakce na poptávku zákazníků, ale jako projev snah vejít se do extrémně přísných regulací normované spotřeby ze strany EU, kterým motor vyhoví tím lépe, čím menší fyzicky je. Že to tak je, prozradí nejen zdravý rozum, ale i nejedna studie tvrdící, že downsizing spotřebu aut snížil jen na papíře. Nakonec stačilo změnit testy, downsizing najednou nefunguje a i papírová spotřeba nově homologovaných aut je citelně vyšší.
Ano, některé malé turbomotory jsou povedené, jiné ale ani trochu. Některým značkám, jako je třeba BMW, pak přesun k přeplňování sebral vítr z plachet, přesto vám lidé z Mnichova budou tvrdit, jak je to skvělá věc. Budou vám to tvrdit prakticky všichni, protože... musí, když už nic jiného ani nenabízí. Existuje ale jedna značka, která má ve zvyku chodit proti proudu a ani v této věci nekráčí s davem - Mazda.
Mazda je dnes v podstatě jedinou významnou automobilkou působící na těch nenáročnějších trzích, která downsizingovým svodům nepodlehla. I do jejích kompaktních aut koupíte věci jako atmosférické dvoulitry a nezdá se, že by se na tom mělo něco měnit. Kolegům z Road and Track to potvrdili Jay Chen a Yoshiaki Yamane, motoroví technici Mazdy. A nezůstali jen při tom, rozvedli i důvody, proč se malým turbomotorům vyhýbají a jakou cestou půjdou.
„Jsme přesvědčeni, že downsizing a CVT nejsou řešení, která chceme. Auto pak nefunguje jako Mazda,” říká Chen a nebere si příliš mnoho servítek, když dodává: „Tak úplně nevěříme tomu, co dělají hoši z jiných automobilek. Máme za to, že spalovací motory tady budou i dál, že náš přístup je prostě lepší.”
A co přesně se mu na downsizingu nelíbí? Proč má pocit, že všichni od BMW až po Volkswagen dělají chybu, když sází na malé pohonné jednotky s přeplňováním? „Je to strategie, jak se dobrat skvělé spotřeby a provozní efektivity v jednom velmi malém bodě fungování motoru. To pomáhá motorům vykazovat skvělá čísla spotřeby při normovaných testech, ale ne ve skutečném světě. Navíc se neovládají tak dobře,” říká dále Chen a dodává, že už současné atmosférické motory Mazdy „ve skutečném světě překonávají malá turba ovladatelností i spotřebou”.
Jinými slovy, downsizing je jednou z forem optimalizace auta pro testy normované spotřeby a to podle techniků Mazdy není řešení vhodné pro skutečný svět. Mazda sama se ale přeplňování sama nebrání. Do svých větších modelů montuje motory 2,5 turbo, prý kvůli omezenému prostoru a požadavkům na výkon. Co je ale možná podstatnější, její nový „diesel na benzin”, motor 2,0 SkyActiv-X, je vybaven kompresorem. Není to tedy protimluv, když Mazda na jednu stranu říká, že odmítá malé přeplňované motory a na tu druhou si budoucnost maluje „v přeplňovaných barvách”?
„Vyhýbáme se označení 'kompresor', protože lidé si pak představí dvouitrový motor s kompresorem a mají jistá výkonová očekávání”, říká Chen a nanejvýš připouští termín „štíhlý kompresor”. „Jeho úkol je jen dostat dostatečné množství vzduchu do sání, proto není velký,” doplňuje Yamane. A Chen upřesňuje: „Abychom dosáhli zapálení stlačením, používáme poměr vzduchu a paliva 50:1, tak do motoru prostě potřebujeme šoupnout více vzduchu.”
Právě v motorech SkyActiv-X tak Mazda vidí svou budoucnost - podle ní představují reálně efektivnější řešení než downsizing, hybridy i elektromotory. Podle Chena s Yamanem prý představují „ideální stav motorového světa” a „svatý grál”. Mazda je plánuje spojit i s manuálními převodovkami a pokud se ptáte na jejich projev, jsou prý plně srovnatelné s dnešními atmosférami - akorát mají ostřejší reakce. „Sjeďte si s dnešní Mazdou 3 na nízký převodový stupeň a budete přesně vědět, jak se SkyActiv projevuje,” říká Chen.
Samozřejmě, je to jedna vize jedné automobilky, která si kdysi myslela, že svět dobude s Wankelovým motorem. Mazda se může mýlit, její přístup se ale zdá být racionálnější než v případě skoro všech konkurenčních firem. A to je nám sympatické. Chen s Yamanem odmítli upřesnit, kdy se nového motoru dočkáme v sériové výrobě, původní informace ale hovořily o roce 2019. A ten už není daleko...


















Malé turbomotory, zde tříválec 1,0 TSI ve Škodě Octavia, nepředstavují podle Mazdy dobré řešení a ani nyní se k němu neuchýlí
Zdroj: Road and Track
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 8 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 10 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 11 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
dnesRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva