Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců
18.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Downsizing a přeplňování jsou vážně u konce s dechem. Jediná značka aut, která se mu brání, teď dokonce hovoří o zcela opačném postupu.
Americká organizace EPA nedávno představila studii Light Duty Fuel Economy Trends. Ta se zabývala reálnou spotřebu aut modelového roku 2016, přičemž konstatovala to samé, co v předchozích třech letech. Tedy že nejúspornější vozy vyrábí Mazda. Jinak také značka, jenž nepodlehla mánii downsizingu, přeplňování, hybridizace a elektrifikace. Z techniky tohoto ražení nesáhla téměř po ničem, přesto už čtyři roky v řadě patří na úplný vrchol.
Z trůnu navíc japonská automobilka hned tak slézt nehodlá, jak bylo ostatně patrné na autosalonu v Los Angeles. Na motor show totiž Mazda představila novou generaci modelu CX-5, v jehož případě nejmenším motorem je dvoulitrový čtyřválec. Kromě toho pak SUV pohání ještě 2,2litrový turbodiesel a 2,5litrová benzinová jednotka. Podle vedení značky ale to nejlepší teprve přijde.
„Naším cílem je další zefektivnění spalovacích motorů. Myslíme si, že se v něm stále ještě skrývá nemalý potenciál. Tím myslím, Mazda je v Severní Americe již nyní nejúspornější značkou bez toho, aniž by nabízela hybrid. Stále je přitom co zlepšovat - takže nevím, proč bychom měli závodit ve snaze vyvinout hybridní variantu,“ uvedl k tématu šéf australského zastoupení Martin Benders.
Jelikož značka hodlá dále pracovat na vyšší efektivnosti spalovacích motorů, pomůže jí to i s efektivitou hybridního systému, až takový krok bude nezbytně nutný. „Pokud učiníte základní jednotku nadmíru efektivní a budete muset přidat hybridní část - což je drahé - poté úroveň hybridizace nemusí být až tak zásadní,“ dodává Benders.
Řečeno jinými slovy, i Mazda připouští, že na alternativní pohon jednou dojít může. Než se tak ovšem stane, hodlá dovést k dokonalosti spalovací agregáty. Turbem a menším objemem? Zapomeňte, motory Mazdy budou nadále pracovat s atmosférickým plněním a co více, dojde k navyšování počtu válců i objemu. Právě tímto způsobem totiž dle automobilky může dojít k dalšímu snižování žíznivosti, navzdory trendům.
Ty dosud prosazovaly downsizing a přeplňování, tato éra je však i podle Mazdy u konce kvůli příchodu nových měřících cyklů beroucích více v potaz reálný svět. „Většina evropských výrobců začala namísto downsizingu mluvit o upsizingu. To jsme ale zmiňovali již před pěti lety, kdy každý říkal, že zmenšování objemu je lepší. Nyní ale vše kráčí směrem, jakým jsme se vydali my,“ uvádí šéf vývoje Kiyoshi Fujiwara.
Ten rovněž zmiňuje, že další přeplňování „již není důležité pro budoucí technologie“, i když připouští, že potřeba bude. Důvodem je fakt, že značka nemá dostatek financí na to, aby investovala do objemů s vyšším počtem válců. Tedy prozatím, Fujiwara ovšem zmínil i třílitry či čtyřlitry. Tedy jednotky, v jejichž případě již čtyřválce nejsou vhodné a tudíž je vyloučeno i ono přeplňování.
Tímto směrem dle šéfa vývoje začínají mířit i jiné značky, včetně těch z koncernu VW a zdá se, že změna trendu je neodvratná. Dle šéfa vývoje Mazdy tak nyní značka opět stojí na počátku, neboť musí uspořit peníze, aby mohla investovat do objemnějších motorů s větším počtem válců.
Kromě objemnějších atmosférických motorů Mazda i nadále počítá s turbodiesely. Ty se v případě modelu CX-5 podílejí na prodejích z 15 až 20 procent, což má jen dokazovat, že skandálem Volkswagenu nebyla automobilka nikterak zasažena. „Je to čistě problém někoho jiného,“ dodává Benders.
Mazda CX-9 je jediným vozem značky, který počítá s přeplňovaným motorem. Ten ovšem ostatní modely nedostanou, byť se pod jejich kapotu vejde. Místo toho automobilka míří za objemnějšími agregáty s větším počtem válců
Zdroj: Car Advice poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Jediná Čechy ve velkém nechtěná bazarová škodovka se dá pořád koupit v krásném stavu, na západě o ni stojí
před 3 hodinami - Nástupcem propadáku, který nezachránil ani Lewis Hamilton, si Mercedes není jistý tak moc, že ho faceliftoval ještě před premiérou
před 4 hodinami - Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před 6 hodinami - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před 7 hodinami - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- vyber motorky 11.02. 15:22 - řidičBOB
- BMW Divize 11.02. 14:45 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.02. 14:14 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.02. 10:58 - Truck Daškam
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.