Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců
18.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Downsizing a přeplňování jsou vážně u konce s dechem. Jediná značka aut, která se mu brání, teď dokonce hovoří o zcela opačném postupu.
Americká organizace EPA nedávno představila studii Light Duty Fuel Economy Trends. Ta se zabývala reálnou spotřebu aut modelového roku 2016, přičemž konstatovala to samé, co v předchozích třech letech. Tedy že nejúspornější vozy vyrábí Mazda. Jinak také značka, jenž nepodlehla mánii downsizingu, přeplňování, hybridizace a elektrifikace. Z techniky tohoto ražení nesáhla téměř po ničem, přesto už čtyři roky v řadě patří na úplný vrchol.
Z trůnu navíc japonská automobilka hned tak slézt nehodlá, jak bylo ostatně patrné na autosalonu v Los Angeles. Na motor show totiž Mazda představila novou generaci modelu CX-5, v jehož případě nejmenším motorem je dvoulitrový čtyřválec. Kromě toho pak SUV pohání ještě 2,2litrový turbodiesel a 2,5litrová benzinová jednotka. Podle vedení značky ale to nejlepší teprve přijde.
„Naším cílem je další zefektivnění spalovacích motorů. Myslíme si, že se v něm stále ještě skrývá nemalý potenciál. Tím myslím, Mazda je v Severní Americe již nyní nejúspornější značkou bez toho, aniž by nabízela hybrid. Stále je přitom co zlepšovat - takže nevím, proč bychom měli závodit ve snaze vyvinout hybridní variantu,“ uvedl k tématu šéf australského zastoupení Martin Benders.
Jelikož značka hodlá dále pracovat na vyšší efektivnosti spalovacích motorů, pomůže jí to i s efektivitou hybridního systému, až takový krok bude nezbytně nutný. „Pokud učiníte základní jednotku nadmíru efektivní a budete muset přidat hybridní část - což je drahé - poté úroveň hybridizace nemusí být až tak zásadní,“ dodává Benders.
Řečeno jinými slovy, i Mazda připouští, že na alternativní pohon jednou dojít může. Než se tak ovšem stane, hodlá dovést k dokonalosti spalovací agregáty. Turbem a menším objemem? Zapomeňte, motory Mazdy budou nadále pracovat s atmosférickým plněním a co více, dojde k navyšování počtu válců i objemu. Právě tímto způsobem totiž dle automobilky může dojít k dalšímu snižování žíznivosti, navzdory trendům.
Ty dosud prosazovaly downsizing a přeplňování, tato éra je však i podle Mazdy u konce kvůli příchodu nových měřících cyklů beroucích více v potaz reálný svět. „Většina evropských výrobců začala namísto downsizingu mluvit o upsizingu. To jsme ale zmiňovali již před pěti lety, kdy každý říkal, že zmenšování objemu je lepší. Nyní ale vše kráčí směrem, jakým jsme se vydali my,“ uvádí šéf vývoje Kiyoshi Fujiwara.
Ten rovněž zmiňuje, že další přeplňování „již není důležité pro budoucí technologie“, i když připouští, že potřeba bude. Důvodem je fakt, že značka nemá dostatek financí na to, aby investovala do objemů s vyšším počtem válců. Tedy prozatím, Fujiwara ovšem zmínil i třílitry či čtyřlitry. Tedy jednotky, v jejichž případě již čtyřválce nejsou vhodné a tudíž je vyloučeno i ono přeplňování.
Tímto směrem dle šéfa vývoje začínají mířit i jiné značky, včetně těch z koncernu VW a zdá se, že změna trendu je neodvratná. Dle šéfa vývoje Mazdy tak nyní značka opět stojí na počátku, neboť musí uspořit peníze, aby mohla investovat do objemnějších motorů s větším počtem válců.
Kromě objemnějších atmosférických motorů Mazda i nadále počítá s turbodiesely. Ty se v případě modelu CX-5 podílejí na prodejích z 15 až 20 procent, což má jen dokazovat, že skandálem Volkswagenu nebyla automobilka nikterak zasažena. „Je to čistě problém někoho jiného,“ dodává Benders.
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 1 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 2 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 3 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 4 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 5 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 6 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 7 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 8 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 9 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 10 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 11 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 12 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 13 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 14 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 14](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 15 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 15](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 16 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 16](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 17 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 17](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 18 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 18](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 19 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 19](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 20 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 20](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 21 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 21](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 22 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 22](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 23 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 23](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 24 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 24](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 25 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 25](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 26 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 26](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 27 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 27](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 28 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 28](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 29 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 29](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 30 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 30](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 31 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 31](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 32 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 32](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 33 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 33](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 34 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 34](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 35 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 35](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 36 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 36](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak značka nejúspornějších aut dál sníží spotřebu? Přidá objem i počet válců - 37 - Mazda CX-9 2016 prvni oficialni sada 37](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Mazda CX-9 je jediným vozem značky, který počítá s přeplňovaným motorem. Ten ovšem ostatní modely nedostanou, byť se pod jejich kapotu vejde. Místo toho automobilka míří za objemnějšími agregáty s větším počtem válců
Zdroj: Car Advice poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Bugatti s motorem V16 naplno předvedlo svůj zvuk, při túrování štěká jako nasupený buldok
dnesNadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025
Nejčtenější články
Pokus Hertzu nakopnout půjčování elektromobilů vzácnými Fordy totálně selhal, po roce a půl je skoro nejeté nesvede ani prodat
13.1.2025Nejeté BMW 3 s šestiválcem můžete mít i jako legendární E46 s manuálem, jeho specifikace je ale až krutá
13.1.2025Prodeje Audi se loni razantně propadly, výsledek elektrických modelů je fackou do tváře vedení
14.1.2025Zpět dosazený šéf americké klasiky říká, že konec velkých motorů byl obrovskou chybou, je to prý antiamerické
14.1.2025Někdo najel s moderním Bentley s motorem W12 neskutečných 828 tisíc km. Už jen výdaje za palivo ho musely ruinovat
14.1.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.12. 22:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.12. 10:21 - Truck Daškam
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 02.12. 09:12 - Předseda
- Politický koutek 02.12. 07:01 - Jaggie
- Detektory policejních radarů 02.10. 18:24 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 02.10. 10:45 - M.Z.
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch