Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak se vyvíjela světla aut: od acetylenu po lasery
6.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Postvítit si na cestu ve tmě je třeba, a to nejen tehdy, když není úplněk. Světla se ale jako všechno v autech postupně vyvíjí. Podívejme se, jak.
Světlomety jsou velmi důležitou částí auta. Nejen proto, že svítí, aby člověk ve tmě viděl, kam jede a byl také viděn, když jede, dnes jsou velmi podstatné i z designového hlediska. Jsou vnímána jako „oči” auta a jejich tvar určuje charakter celé přídě. Můžou být zamračené nebo vykulené, malé nebo velké, ale vždycky jsou podstatné.
Pochopitelně, jejich důležitější funkcí je svítit, zejména v noci na cestu před vámi, ale v některých zemích také ve dne kvůli zákonným nařízením, jejichž přínos můžeme rozebírat, ale nikoliv dnes. Dnes se pojďme stručně podívat na to, jakým vývojem světla aut za víc než století prošla. Halogenové žárovky, třebaže jsou dnes všudypřítomné, tu nebyly od počátku věků.
Acetylenové lampy
První osvětlení aut někdy v 80. letech 19. století zajišťoval acetylen, který jednoduše hořel a tím vydával světlo. Někdy se nahrazoval petrolejem, ale acetylenové hořáky byly odolnější proti větru a dešti. Za plamenem bylo zrcadlo, které směrovalo světlo před automobil - ale do prostoru, nikoliv na silnici. Moc dobře tedy tyhle lampy nesvítily, ale bylo to lepší než nic, pochopitelně.
Elektrická světla
Klasické žárovky s wolframovým vláknem ze v autech začaly objevovat na samém počátku 20. století, ale trvalo asi deset let, než se trochu víc rozšířily. Důvod je dnes téměř neuvěřitelný - byl problém postavit dynamo dostatečně malé na to, aby se dalo použít v autě, a dost velké na to, aby uživilo proudem žárovku.
Teprve v roce 1908 nabídla firma Pockley Automobile Electric Lighting Syndicate kompletní systém elektrického osvětlení auta, kde byly světlomety, postranní světla a koncová světla. A až v roce 1912 automobilka Cadillac integrovala zapalování a osvětlení do jednoho systému takovým způsobem, jaký je běžný v dnešních autech.
Světla Sealed Beam
Reflektory Sealed Beam jsou proslulé hlavně Spojené státy, protože se tam tento typ světel používal ještě relativně nedávno. Princip Sealed Beamu je, že nemá výměnnou žárovku; parabola, sklo a klasická žárovka s wolframovým vláknem jsou uzavřeny (anglicky „sealed) v jednom dílu. Takže když žárovka praskne, je potřeba vyměnit celý Sealed Beam.
Tahle světla vznikla v roce 1939 a používala se po celém světě. Byla mnohem lepší než předchozí typ, lépe osvětlovala silnici, protože paprsky světla byly směrovány parabolickým zrcadlem přes sklo na silnici, nikoli „na veverky”. Dlouho se používala jen kulatá, což je také důvod, proč jsou i na jinak stoprocentně hranatých amerických autech kulatá světla.
Halogenové světlomety
Vynález halogenového světlometu pro automobil patří Evropě a je datován až do roku 1962. Princip halogenové žárovky je ten, že když naplníte žárovku halogenem, inertním plynem, wolframové vlákno svítí mnohem jasněji a déle vydrží. V průběhu let prošly halogenové žárovky vývojem, existují jedno- i dvouvláknové, a jsou levné a slušně fungují. Proto jsou ještě dnes všudypřítomné; najdete je pořád ve většině i zbrusu nových aut.
Výbojkové (xenonové) světlomety
Výbojky produkují světlo tím, že mezi dvěma elektrodami vznikne elektrický oblouk, který vydává silné světlo. Tenhle oblouk je třeba „nastartovat”, proto tyto systémy mají startéry, které při zapnutí světel vygenerují vysoké napětí a tím oblouk uvedou v chod. Elektrody jsou umístěny ve skleněné trubičce naplněné inertním plynem, xenonem. Odkud má také tenhle typ osvětlení svůj název - xenonová světla. Oproti halogenovým žárovkám svítí mnohem silněji za stejné spotřeby energie, takže výbojky mohou být menší a energeticky úspornější, aby svítily stejně dobře. Jsou ale také podstatně dražší, jak ukáže kdekterý katalog nového auta.
Tenhle typ světel je velmi populární od počátku 21. století, třebaže se ve vrcholových autech objevuje už od roku 1992, kdy je dostalo BMW řady 7. Kromě továrních instalací se také dají koupit přestavbové sady do klasických parabolových světel. Problém nicméně je, že světlo produkované výbojkami má odlišnou charakteristiku od toho z halogenových žárovek a klasické paraboly, stavěné na halogenové žárovky, neumí tohle světlo správně nasměrovat na silnici. To může znamenat oslnění ostatních řidičů.
Světlo emitující diody (LED)
LEDky, Light Emitting Diodes, jsou na poli světlometů stále relativně novinkou, třebaže se pod přístrojovými štíty, v zadních světlech a na spoustě dalších míst používají už relativně dlouho. Jsou ale ještě lepší než xenonové výbojky, protože dovedou svítit ještě silněji, vydržet ještě déle a spotřebovávat ještě méně energie. Pokud jsou ale hodně silné, např. pro potkávací nebo dálková světla, potřebují chlazení, protože se jejich čipy dost zahřívají.
Poprvé se v předních světlech LEDky objevily u Audi A8 v roce 2004 jako světla pro denní svícení. O dva roky později dostal LEDky pro potkávací světla jako první Lexus LS 600h; dálková světla ale měla halogenové žárovky. Jen o rok později se objevila první kompletně LEDková světla, a to u Audi R8 V10. Dnes člověk najde LEDky celkem běžně i u aut nižší střední třídy.
Laserová světla
Nejmodernější technologií osvětlení jsou lasery, se kterými do sériové výroby přišlo BMW i8. Funguje na principu třech diod, které posílají modrý laserový paprsek do hranolu, kde se spojuje do jednoho. Ten prochází fosforovou čočkou, která mění jeho barvu na bílou. Odtud světlo směřuje na reflektor, zakřivené zrcadlo, a odtud na silnici. Není to tedy nejjednodušší proces a má i svá další úskalí, výsledek za něj ale stojí.
Lasery jsou o 30 % efektivnější než LEDky, ale používají se zatím pouze pro dálková světla, protože jejich paprsek není možné tak přesně směrovat, jak to jde u LEDek. Také produkují mnohem více tepla. Jsou ale údajně schopné dosvítit až 2 000 metrů daleko, což jakoukoliv jinou technologii strčí do kapsy. Laserová světla BMW i8 zvládnou dosvítit až 600 metrů a i to na všechna ostatní auta stačí. Bavorská automobilka ale není jediná, kdo se na tomto poli angažuje, na trh dostalo laserovou R8 LMX a pracuje na matricových laserech iLaS, prý vrcholu dosavadní evoluce...
Inspirace: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
včera - První elektrické Ferrari nachytali při testech. Vzhledem děsí asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale zůstane
8.1.2025 - Slavná reklama Audi se skokanským můstkem fascinuje i 38 let po svém vzniku, pomocnému lanu navzdory
7.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Hybridní Škoda Octavia RS skončila a už se nevrátí. Nikdo ji zjevně nechtěl, ani neměl důvod ji chtít
11.12.2024 - Tavares byl skutečně žábou na prameni. Po rezignaci šéfa Stellantisu se z důchodu vrací manažer, který si nepřál konec velkých motorů
11.12.2024 - Když se jmenujete Cristiano Ronaldo, dají vám s nadšením zadarmo i auto za 5 milionů. A stejně s ním nebudete jezdit
11.12.2024 - Brutální Ford Mustang GTD se prohnal po Ringu v rekordním čase. Nezklamal, každého ale neoslnil
11.12.2024 - Číňané začali za 330 tisíc prodávat 325koňové SUV větší než Škoda Kodiaq, říkají mu Hvězdná loď
11.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva