Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak je možné, že „primitivní” Dodge Viper ACR poráží na okruzích i „Svatou trojici”?
4.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Dodge Viper ACR nemá ve srovnání se „Svatou trojicí” zas tak moc výkonu ani hypermoderní techniku, přesto je rychlejší. Proč?
Dodge Viper ACR, ostrá verze tohoto amerického supersportu, za loňský rok sebrala rekordy silničních aut na 13 okruzích ve Spojených státech. Připomínáme, že k silničním autům se řadí i LaFerrari, Porsche 918 Spyder a McLaren P1. A právě také tyto stroje, pokud na daném okruhu měly zaznamenaný čas, Viper ACR porazil.
Nebyly to neznámé tratě, k oné třináctce patřily i Virginia International Raceway, Willow Springs, Road Atlanta a také legendární Laguna Seca, kde si to kdysi tak dramaticky rozdávaly Porsche 918 a McLaren P1. Smál se ten další vzadu - na tomto i v všech dalších okruzích překonal Viper všechno, co má blinkry, klakson a registrační značky. Viper, který má dvouventilové hlavy motoru, obyčejný šestistupňový manuál a váží přes tunu a půl. Jak to dokázal?
Důvodů je pochopitelně plejáda, jeden ale všechny ostatní převyšuje - aerodynamika. Standardní Dodge Viper zvládne maximálku přes 320 km/h, ovšem Viper ACR má tolik přítlaku, že se rozjede „jen” na 285 km/h. Víc nezvládne kvůli ohromnému aerodynamickému odporu, který se s přítlakem pojí. Připomínáme, že verze ACR má stejných 645 koní jako normální Viper, na motoru změny žádné nebyly.
Náš přítel Jason Fenske se při oslavě miliontého přihlášeného odběratele na jeho kanálu Engineering Explained na Youtube pokusil matematicky vysvětlit, jak je možné, že je Viper ACR tak rychlý, i když nemá dvouspojkové převodovky, hybridní systémy ani tisícihlavá stáda koní. „Často, když se objeví auto, které dominuje na takovém množství tratí, dá se najít jedna věc, o které můžete říci, že právě díky ní je tohle auto tak rychlé,” říká. A v případě Viperu ACR to je kromě pneumatik speciálně vyvinutých pro tento model zejména aerodynamický přítlak.
Ke srovnání bylo použito Ferrari 488 GTB, protože je dražší, lehčí, o chloupek silnější, má vyšší maximálku a nižší aerodynamický odpor než Viper, ale přesto není na okruhu rychlejší, i když by na první pohled být mělo. Rozdíl je, jak vidno i na tabuli za Jasonem, v přítlaku - Ferrari ho má ve 250 km/h asi půlku oproti Viperu ACR.
Pro co nejrychlejší čas na kolo není podstatná maximální rychlost auta, alespoň většinou, nýbrž průměrná rychlost. Ta je nejvíce ovlivněna rychlostí, kterou může jet v zatáčkách, protože zcela rovných úseků na tratích zase tolik nebývá. Takže když vezmete modelovou zatáčku a zjistíte, jak rychle v ní dané auto může jet, lze ho takhle snadno - a ryze teoreticky - srovnat s konkurencí. Pochopitelně, každá trať je jiná a např. na okruhu de la Sarthe nebo kdekoliv, kde jsou extrémně dlouhé rovinky, by tohle nefungovalo, ale v zatáčkách Jasonovy výpočty rozhodně platí.
Známe-li přítlak v určité rychlosti, můžeme zjistit, jaký je minimální poloměr zatáčky, kterou auto v dané rychlosti projede. V případě Viperu to je 309,9 metrů při 250 km/h. Pokud je okruh ve tvaru kruhu o tomto poloměru, Viper zvládne jedno kolo za 28 sekund. Připomínáme, všechno je to teorie, proto „jezdíme” dokola po dokonalém kruhu.
Když na stejném okruhu vypočítáme maximální rychlost, jakou po něm může jezdit Ferrari, aniž by mu došla přilnavost, dostaneme se na 222,5 km/h. Tedy, teoreticky - v praxi bude rychlost ještě nižší, protože při zhruba 220 km/h bude přítlak nižší než při 250 km/h. To je rychlost, pro kterou Ferrari zveřejnilo jeho hodnotu. Tu pak Fenske použil pro výpočet. Objetí jednoho kola bude Ferrari trvat 31,5 vteřiny, o 3,5 s déle než Viperu. Na okruhu, který má necelé dva kilometry, to je opravdu dlouhá doba. I kdybyste na Ferrari nazuli gumy z Viperu ACR, dostalo by se jen na 29,8 vteřiny.
Výsledek je tedy jasný. Když autu dáte hromadu přítlaku - mimo dalších úprav na podvozku a lepších pneumatik, samozřejmě -, budete moci v zatáčkách jezdit extrémně rychle. Právě díky tomu dokázal Viper ACR získat tolik rekordů. Můžete namítnout, že třeba 918 Spyder je lepší auto pro každý den, má nesrovnatelně vyšší maximální rychlost i lepší zrychlení v přímce, jenže... Až se tato dvě auta sejdou na okruhu, na který přijedou po vlastní ose, roli bude hrát jen čas na kolo. A pro majitele 918 jistě nebude příjemné, když jej pokoří vůz se zlomkovou cenou. A v obou případech půjde o tovární, zcela sériové vozy se silniční homologací...
Viper ACR zvládne objet kruh o průměru přes 600 metrů za 28 sekund, Ferrari 488 GTB za 31,5 sekundy. To už je pořádný rozdíl
Viper ACR vděčí za svou rychlost na okruhu zejména aerodynamice, tak špičkovým výkonům ale musí být pochopitelně uzpůsoben jako celek
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 11 minutami - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před hodinou - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch