Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak funguje vzduchové odpružení? A proč jej v osobních autech nevídáme častěji?
25.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Vzduchový podvozek je většinou výsadou luxusních aut a náklaďáků, ale dostává se i do dalších vozů. Funguje relativně jednoduše.
Klasické tlumiče a vinuté pružiny se starají o odpružení většiny aut, zejména u luxusnějších ale není výjimkou, vozů, že se člověk setká se vzduchovým (či pneumatickým, chcete-li) odpružením. Může být ale záhadou, jak funguje a jak upravuje svou charakteristiku a světlou výšku auta. Princip jeho fungování je přitom relativně jednoduchý a dobře srozumitelný, přesto je tu aspekt, který brání jeho opravdu širokému rozšíření.
Co je to vzduchové odpružení?
Základní informací je, že vzduchové měchy zcela nahrazují klasické pružiny - auto tedy má buď vinuté pružiny, nebo listová pera anebo vzduchové „pružiny”. Ty jsou spojeny s tlumičem pérování, takže se většinou setkáme s označením „vzduchový tlumič”. Hmotnost auta tedy nesedí na ocelových pružinách či perech, nýbrž na tlakovém vzduchu uvnitř měchu. S tím se pojí potřeba kompresoru, zásobníku tlakového vzduchu a tlakových hadic, které povedou ze zásobníku do jednotlivých měchů, a také senzorů světlé výšky.
Existují v podstatě dva typy měchů - zavinutý, který vypadá trochu jako panáček Michelin, a jednoduchý, který se při snížení tlaku vzduchu převine přes dolní kovovou část jako rukáv. První verze znamená menší nároky na prostor, druhá se dá zase lépe naladit na požadované chování. Obě dvě se používají v osobních i nákladních autech.
Základní prvky vzduchového odpružení auta obrazem. Na řezech Audi Q7, Audi A6 i obecném nákresu vidíme jednotlivé vzduchové „pružiny”, jejich umístění a vzájemné propojení
Další rozdělení je, zda máme před sebou otevřený nebo zavřený systém. Otevřený nasaje vzduch, stlačí ho a pošle do rezervoáru, odkud je hadicemi veden podle potřeby do jednotlivých pružin. Chceme-li v pružinách snížit tlak, vzduch je vypuštěn ventilem do okolí. Jde o starší, pomalejší a hlučnější alternativu používanou hlavně u nákladních vozů
Uzavřený systém funguje v principu stejně, ale při snížení tlaku je vzduch veden zpátky do rezervoáru. To znamená rychlejší reakce, výrazně tišší chod a lepší efektivitu systému; tenhle systém je modernější a používá se u osobních aut.
Vlevo je jednoduchý tlumič a vpravo komplikovanější zavinutý
Jaké jsou jeho výhody?
Pro použití vzduchového odpružení existují velmi dobré důvody. Majitelé Mercedesů či Audi na vzduchovém nebo i Citroënů na vzduchově-kapalinovém podvozku znají dvě nejpodstatnější z nich - lepší jízdní pohodlí a možnost změny světlé výšky.
Když jedete po dálnici, můžete světlou výšku snížit; řada aut to dělá automaticky. Výhodou je nižší odpor vzduchu a nižší spotřeba paliva. Naopak když dojíždíte k chatě po polní cestě, můžete světlou výšku zvýšit a tak vystavit podvozek menšímu riziku poškození od kamenů.
A nejde tu jen o to, samozřejmostí u těchto aut je automatická nivelace. To znamená, že když naložíte zavazadelník nebo i záď vozu pasažéry, vůz sám upraví světlou výšku tak, aby nebyla záď příliš blízko asfaltu a příď nemířila do korun stromů. Existují i auta (typicky některé kombíky), která mají přesně z tohoto důvodu vzduchové odpružení jen na zadní nápravě, což snižuje komplikovanost a nákladnost systému.
Jednou z výhod vzduchového odpružení jsou možnost změny světlé výšky a automatická nivelace - zde na Porsche Cayenne. Jednoduše řečeno, světlá výška vozu zůstává konstantní, ať už jedete s prázdným nebo plně naloženým vozem
A jaké má nevýhody?
Jak se dalo očekávat, vedle přidané hmotnosti je to především právě nákladnost celého řešení na pořízení i provoz, která brání tomu, aby dnes vzduchové podvozky byly široce rozšířenou záležitostí.
Standardní tlumič a pružina můžou stát několik tisíc korun, vzduchová pružina na stejné auto klidně může být řádově dražší. Životnost konvenčního odpružení bývá navíc z časového hlediska i z hlediska kilometrového nájezdu delší. Vzduchové systémy mohou po letech trpět na netěsnost měchů, což znamená nákladnou opravu někdy už pro prvního, častěji ale pro druhého, třetího či čtvrtého majitele auta.
Pochopitelně, jde-li o Mercedes třídy E či S a jim podobné vozy, dá se obojí snadno „schovat” jak do pořizovací ceny, tak do výše očekávatelných provozních nákladů. Ve Škodě Fabia by ale něco podobného bylo akceptovatelného stěží a dokud se na tomto nic podstatného nezmění, budeme vzduchové odpružení vídat spíše v dražších autech či pouze na zadních nápravách obyčejnějších kombíků...
Vzduchová pružina se dá namontovat i místo klasického tlumiče s pružinou, podobnou cestou je ale pochopitelně obtížné dosáhnout stejných výsledků, jako když je vůz s takovým podvozkem vyvíjen
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před 2 hodinami - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před 3 hodinami - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 5 hodinami - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 6 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva